מניעת צרבת לילית: מדריך

(62)
לדרג

הסתערתם על שווארמה עסיסית לפני השינה - והתעוררתם עם צרבת לילית איומה? ריכזנו עבורכם 5 כללי זהב למניעת צרבת

מאת: ד"ר דורון בולטין

20% מהמבוגרים באוכלוסייה מתלוננים על צרבת אחת בשבוע, לפחות. חייבים אפוא "לשים את הקלפים על השולחן" ולשאול ממה נגרמת הצרבת? כיצד נמנעים מצרבת לילית, שהיא המטרידה והמסוכנת ביותר - בטווח הארוך? על שאלות אלה ועל שאלות נוספות, נשיב במאמר זה.

מהי למעשה צרבת? מהם מאפייניה?

מחלת ההחזר הקיבתי ושטי (צרבת ורגורגיטאציה) מלווה בתחושת בעירה או צריבה באזור החזה, המלווה גם בכאבי בטן עליונים. הצרבת מהווה סיבה שכיחה לביקורים אצל רופא -וגורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים.

חשוב לשים לב מהי תדירות הופעת הצרבת. כאשר הצרבת מופיעה לעיתים קרובות ומתחילה להציק ולגרום לכאבים במשך היום והלילה, צריך להתייחס אליה כמול אל מחלה כרונית.

מחלת ההחזר הקיבתי ושטי מלווה בתחושת בעירה או צריבה באזור החזה. צילום: שאטרסטוק
מחלת ההחזר הקיבתי ושטי מלווה בתחושת בעירה או צריבה באזור החזה. צילום: שאטרסטוק

מהי המשמעות של צרבת כרונית? מהם הסיבוכים העלולים להיגרם מצרבת לילית?

צרבת, כשהיא בעיה כרונית, משפיעה על איכות החיים - ופוגעת באיכות החיים, בייחוד כאשר הצרבת מופיעה בשעות הלילה, אז היא מובילה להפרעות שינה, הפוגעות בתפקוד ביום שלמחרת וגם בפרודוקטיביות בעבודה.

בנוסף, צרבת בשעות הלילה נקשרת יותר לתופעות רפואיות מחוץ לוושט, כמו צרידות ושיעול. כמו כן, צרבת לילית עשויה לגרום ליותר סיבוכים: היצרות הוושט; מחלת ברט (מחלה טרום סרטנית, הנגרמת מהחומצה שעולה מהקיבה - לוושט); וסרטן בוושט, במקרים נדירים. מכאן עולה כי יישום יומיומי של מספר טיפים וטיפול מתאים - עשויים להביא להקלה בצרבת בשעות הלילה.

מהם כללי הזהב, למניעת צרבת לילית?

1. הקפידו לאכול לפחות שלוש שעות - לפני השינה. גם אם אתם הולכים לישון מאוד מאוחר הימנעו מאכילה בלילה. בלילה, הסיכוי של האוכל לעלות מהקיבה בחזרה לוושט גדל באופן משמעותי, מה שגורם לתחושת הצרבת.

2. הרימו את ראש המיטה - פעולה זו מונעת מהחומצה שנמצאת בקיבה לעלות לכיוון הוושט. בשנת הלילה, מתרחשת האטה בהתרוקנות הקיבה והשרירים נעשים רפויים יותר. כך גם השריר בין הוושט לקיבה. ולכן, האוכל והחומציות עולים מעלה.

3. הימנעו משכיבה על צד ימין - כדי למנוע את עליית החומציות והאוכל מהקיבה אל הוושט, הקפידו לשכב על הגב או על צד שמאל. זאת, בשל המבנה האנטומי של הקיבה. בצדדים אלה, קיימת זווית חדה יותר בין הוושט לקיבה - ולכן לאוכל ולנוזלים קשה יותר לעלות.

4. נטרלו מסיחים והפרעות - כאשר נכנסים לישון, יש לדאוג שהחדר יהיה שקט וחשוך. יש קשר ישיר ומאוד ברור, בין התעוררות בלילה - לבין צרבת לילית. צרבת בלילה מתרחשת לפני הכניסה לשינה עמוקה או בין התעוררות לבין שינה (גם אם זוכרים את השינה וגם אם לא). במצב של שינה עמוקה - לא אמורה להתרחש צרבת; ולכן, אנשים שישנו שינה טובה ועמוקה - יסבלו הרבה פחות מצרבות ליליות.

5. טיפול תרופתי - טיפול מקובל בצרבת כרונית ולילית, הינו טיפול מקבוצת התרופות PPI, המעכבות את הפרשת החומצה בקיבה. תרופה חדשה, הנמנית על קבוצה זו היא דקסילנט, אשר פועלת במנגנון ייחודי - בו החומר הפעיל, שמקל על הצרבת, משתחרר בשתי פעימות; הראשונה, כשעה מנטילת התרופה; ולאחר מכן, שוב, כארבע עד חמש שעות - לאחר נטילתה. באופן זה, דקסילנט מאפשרת הפחתה ממושכת ברמות החומצה גם בשעות הלילה. לעומת זאת, הטיפולים בצרבת קלה הם באמצעות תרופות סותרות חומציות, כמו טאמס או גביסקון.

גם אם אתם הולכים לישון מאוד מאוחר הימנעו מאכילה בלילה. צילום: שאטרסטוק
גם אם אתם הולכים לישון מאוד מאוחר הימנעו מאכילה בלילה. צילום: שאטרסטוק

האם יש שינויים מומלצים באורח החיים, או טיפולים נוספים - למניעת צרבת?

צרבת קלה או חמורה, ביום או בלילה - דורשת התייחסות וטיפול. בשל שכיחותה הגבוהה באוכלוסייה, הצרבת נתפסת בקרב הציבור הרחב; ואפילו בקרב חלק מרופאי המשפחה - כמצב בלתי מזיק, העשוי לעבור ללא כל התייחסות או טיפול ראוי.

מלבד הטיפול התרופתי, לאנשים הסובלים מצרבות (כבעיה כרונית או לעיתים רחוקות) - רצוי להימנע ממאכלים מטוגנים, חריפים ושומניים. מאכלים אחרים, המביאים להרפיה של השריר (הסוגר) בין הוושט לקיבה - הם אלכוהול, קפה, תה, שוקולד ונענע (כולל מסטיקים עם נענע). לכן, רצוי להימנע מהם. בנוסף, כדי לא להגיע למצב בלתי הפיך - במסגרתו הצרבת הופכת למחלה כרונית וקשה, יש להימנע מהשמנת יתר ומעישון.

לסיכום: כיום אנו יודעים כי באמצעות מספר פעולות פשוטות (הפעולות המוזכרות למעלה) - טיפול מתאים, מודעות לאורח חיים בריא והימנעות ממאכלים מזיקים, ניתן להקל על התופעה בלילה וביום, לשפר את איכות החיים ואף למנוע את הסיבוכים האפשריים.

ד"ר דורון בולטין הוא רופא גסטרו בכיר, בבית החולים "בילינסון", מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום