הליקובקטר פילורי: קשה לעיכול

(5)
לדרג
תוכן מקודם

הכירו את החיידק בעל השם שובר השיניים, הליקובקטר פילורי - הגורם מחלות שונות במערכת העיכול. הטיפול החדש לחיסולו: 3 סוגי אנטיביוטיקה ותרופה סותרת חומציות

רופא גסטרואנטרולוג ,מומחה לגסטרואנטרולוגיה
077-2306825 (מספר מקשר)

זיהום על ידי חיידק הליקובקטר פילורי (Helicobacter pylori) הינו המחלה הזיהומית השכיחה ביותר באנושות, אשר באזורים תת-מפותחים בעולם עלול להגיע לכ-80% מכלל האוכלוסייה.

החיידק זוהה ב-1982 על ידי זוכי פרסי נובל ד"ר מרשל וד"ר וורן, כגורם החשוב ביותר לכיב קיבה וכיב בצל התריסריון.

כיצד נדבקים בהליקובקטר פילורי?

מנגנון הדבקת הליקובקטר פילורי מבוסס על מגע הדוק בין אנשים, במיוחד בילדות, וכולל הדבקה במספר מסלולים: צואה\פומית ופומית\פומית.

ניתן בהחלט לזהות ריכוז גבוה של זיהומים על ידי הליקובקטר פילורי בתוך משפחות, אך הסיכון להדבקתו מחדש לאחר טיפול מוצלח הינו די נמוך.

אחד התסמינים להליקובקטר פילורי הם כאבים ברום הבטן אחרי הארוחות. צילום: שאטרסטוק
אחד התסמינים להליקובקטר פילורי הם כאבים ברום הבטן אחרי הארוחות. צילום: שאטרסטוק

למה החיידק הליקובקטר פילורי עלול לגרום?

הליקובקטר פילורי הינו הסיבה השכיחה ביותר להיווצרות כיב קיבה או כיב תריסריון, דלקת בקיבה ודלקת בבצל התריסריון; ובשיעור נמוך הרבה יותר הינו גורם חשוב בהתפתחות תהליך שאתי בקיבה, מסוג סרטן הקיבה ולימפומה של הקיבה.

לעיתים רחוקות ישנו קשר בין הזיהום לעיל לאנמיה מחוסר ברזל, מחסור ב-ויטמין B12 ולמחלה מסוג Idiopathic thrombocytopenic purpura.

מהם התסמינים לזיהום על ידי הליקובקטר פילורי?

ביטוי קליני של הסיבוכים לעיל הינו כאבים ברום הבטן אחרי הארוחות, הרגשה של שובע או של כאב מסוג "רעב", נפיחות והקאות חוזרות. אבחנתו נקבעת על ידי בדיקות בלתי פולשניות כגון: תבחין נשיפה או בדיקת צואה מיוחדת, אשר ברגישות של 95% עשויות לזהות את נוכחותו.

אצל מטופלים מבוגרים, מגיל 45, או בעלי תסמיני אזהרה כגון: הקאות חוזרות, הקאות דמיות, ירידה במשקל, קושי בבליעה, צואה שחורה, או נוכחות אנמיה, יש לבצע בהקדם בדיקה פולשנית מסוג גסטרוסקופיה, על מנת לשלול סרטן קיבה או סיבוך מכיב בקיבה\תריסריון. בעת ביצוע גסטרוסקופיה יש לקחת ביופסיות לזיהוי נוכחות הליקובקטר פילורי.

הטיפול התרופתי בזיהום של חיידק הליקובקטר פילורי הוא משולב. צילום: שאטרסטוק
הטיפול התרופתי בזיהום של חיידק הליקובקטר פילורי הוא משולב. צילום: שאטרסטוק

כיצד מטפלים בזיהום שנגרם על ידי חיידק הליקובקטר פילורי? לאור שיעורי עמידותו הגבוהים של החיידק לטיפולים אנטיביוטיים מסוג "משולש" חל שינוי בתפיסה הנוכחית לטיפול בזיהום על ידי הליקובקטר פילורי ולפי ההנחיות החדשות: (Toronto 2016 /Maastricht V /Florence) הינו טיפול מבוסס על שתי האופציות כדלקמן הכוללות: טיפול משולב על ידי נטילת 3 אנטיביוטיקות ונקסיום או כל תרופה PPI אחרת, אך במינון גבוה מן הרגיל, פעמיים מדי יום, למשך 14 ימים. אופציה א': שילוב של Nexium במינון 40 mg פעמיים מדי יום יחד עם Amoxycillin במינון 1,000 mg פעמיים מדי יום + Metronidazole או Tinidazole במינון 500 mg פעמיים מדי יום ו-Clarithromycin במינון 500 mg פעמיים מדי יום. כל התרופות לעיל למשך 14 ימים. אופציה ב': שילוב של Nexium במינון 40 mg פעמיים מידי יום יחד עם Metronidazole או Tinidazole במינון 500 mg שלוש פעמים מדי יום + Kalbeten Forte במינון 524 mg ארבע פעמים מדי יום ו-Doxycylin במינון 100 mg פעמיים מדי יום. כל התרופות לעיל למשך 14 ימים. מטרת הטיפול לעיל הינו להשיג, לא רק את מיגורו של ההליקובקטר, אלא את הריפוי המלא של הכיב או הדלקת בקיבה או בתריסריון. כיום שיעור הצלחת הטיפול עומד על יותר מ-90% מכלל המקרים, בתנאי נטילת תרופות לעיל במינון הנכון ולמשך 14 ימים תמימים. מכל מקום יש לוודא את מיגורו של החיידק על ידי תבחין נשיפה לזיהוי HP כחודש לאחר תום הטיפול. ד"ר חורחה שמואל דלגדו הוא מומחה לגסטרואנטרולוגיה, רופא בכיר בבית החולים "ברזילי". סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום