המודרניזציה פוגעת בפריון הגבר: מה עושים?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

המין הגברי סובל מ"משבר זרע", נוכח מספר סיבות: ההתחממות הגלובלית, השמנת יתר, מזון מעובד וטלפונים סלולריים. גבר, רוצה לשמור על איכות הזרע? חשוב שתקרא

מומחה לטיפולי פוריות
077-9977103 (מספר מקשר)

עד לפני כ-80 שנים, אשכיו של גבר ממוצע ייצרו כ-100 מיליון תאי זרע, לאחר כשלושה ימי התנזרות מיחסי מין.

כיום, עומד ממוצע הייצור של תאי הזרע אצל גברים במדינות המערביות, על כ-40 מיליון תאי זרע בלבד; בכל שנה ישנה ירידה משמעותית בשיעור 1%-2%, בייצור בתאי הזרע, הן מבחינת הכמות והן מבחינת האיכות.

החוקרים הגדירו את המצב כ"משבר הזרע" וציינו שבכל שנה עולה מספר הגברים שנראים בריאים ונותנים זירמה באופן תקין, אך בפועל אין להם בכלל תאי זרע בזירמה (התופעה נקראת אזואוספרמיה). אם יימשך המשבר בקצב הנוכחי, תהיה ירידה משמעותית בפוריות של זוגות המבקשים להביא ילדים לעולם.

מזון מעובד ומכשירים אלקטרוניים גורמים להתחממות האשכים. צילום: שאטרסטוק
מזון מעובד ומכשירים אלקטרוניים גורמים להתחממות האשכים. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לבעיה?

חימום האשכים: תהליך ייצור הזרע, המתבצע באשכים, הוא תהליך הרגיש מאוד לחום - ולכן אשכים ממוקמים מחוץ לגוף, במקום בו הטמפרטורה נמוכה מטמפרטורת הגוף, שהיא 37 מעלות צלסיוס. כדי לבחון את השפעת הטמפרטורה על איכות הזרע, בוצע ניסוי מדעי על איילים, שמבנה האשכים שלהם בולט מחוץ לגוף, בדומה למבנה האשכים של בני האדם.

בניסוי, כדי שהחום באשך יגבר, כוסו אשכי האיילים בשקית עור. טמפרטורת האשכים לפני הניסוי הייתה 35.5 מעלות צלסיוס; וכתוצאה מקשירת השקית, עלתה הטמפרטורה באשך המכוסה מ-35.5 מעלות ל-37 מעלות.

איכות הזרע נבדקה לפני ואחרי חימום האשכים; ותוצאות הניסוי הראו כי כאשר האשכים חוממו, איכות הזרע ירדה בצורה משמעותית מאוד. כאשר חימום האשכים נמשך לאורך מספר שבועות, הגיעו האיילים עד למצב של אזואוספרמיה (חוסר בתאי זרע).

קיימות סברות רבות, אודות הסיבה להתחממות האשכים בימנו אצל גברים: השמנת יתר, אכילה של מזון מעובד, שינויים באקלים וההתחממות הגלובלית של כדור הארץ, שימוש במכשירים אלקטרוניים, בעלי קרינה אלקטרו מגנטית (מחשבים, טלפון סלולרי ועוד) ואופנה המבוססת על בגדים צמודים לגוף.

השמנת יתר וצריכת מזון מעובד: כאשר צורכים מזון מעובד, נוצר שומן בגוף, שנאסף סביב האשכים. השומן הוא מבודד טמפרטורה - ולכן יוצר חום באשכים.

מכשירים בעלי קרינה אלקטרומגנטית: מייצרים קרינה, שכאשר היא ממוקמת צמוד לאשכים - האנרגיה עוברת טרנספורמציה לאנרגיית חום, המשפיעה על איכות תאי הזרע.

שינוי בתנאים האקלימיים של כדור הארץ: עלייה בחום של הפלנטה (בעקבות אפקט החממה), שנוצרה ככל הנראה כתוצאה מגידול האוכלוסייה של בני האדם. החום שנוצר באטמוספירה גורם לחימום האשכים ולירידה בפוריות של הגבר - ובכך מתאזנת אוכלוסיית האדם.

כיצד ניתן למנוע את התופעה?

ניתן לעצור חלק נכבד מהירידה באיכות הזרע, על ידי הקפדה על צריכת מזון בריא ובלתי מעובד, שימוש בטלפונים סלולריים ומחשבים רחוק יותר מהגוף (כך, להקטין את החשיפה לקרניים אלקטרו מגנטיות) ולמעט בלבישת בגדים צמודים.

כיצד ניתן לאבחן את הבעיה?

קיימת בדיקה, שמטרתה לאבחן את חומרת הבעיה המבנית של הזרע. בבדיקה נלקחת דגימת זרע וסורקים באופן אקראי כ-150 תאי זרע בעלי תנועה ובודקים את המבנה שלהם תחת מיקרוסקופ. במידה ומתגלה אחוז גבוה של תאי זרע בעלי מבנה שאינו תקין, יתכן ומדובר במורפולוגיה ירודה של הזרע.

כדי לאבחן את הבעיה יש לסרוק דגימת זרע תחת מיקרוסקופ. צילום: שאטרסטוק
כדי לאבחן את הבעיה יש לסרוק דגימת זרע תחת מיקרוסקופ. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל בבעיה?

כאשר קיימת ירידה באיכות הזרע, לעיתים ע"י מעבר לאורח חיים בריא יותר, ניתן לקבל שיפור במצב. הירידה באיכות הזרע יכולה להיות שונה מאדם לאדם ולהופיע בדרגות חומרה שונות. החל ממצב של תת-פוריות קלה ועד איכות ירודה מאד של תאי הזרע. כאשר איכות הזרע לא ניתנת לשיפור, ניתן לטפל בבעיה על ידי ביצוע של טיפולי הפרייה מסייעת כגון הזרעה תוך רחמית והפרייה חוץ גופית.

כאשר ישנה ירידה קלה באיכות הזרע, בדרך כלל שיטת הטיפול הנבחרת היא הזרעה תוך רחמית, כאשר הזרע עובר העשרה/ השבחה של אוכלוסיית תאי הזרע הטובה יותר לפני הכנסתו לרחם האישה (למשל השבחת זרע בשיטת swim up או בשיטת gradient - מפל צפיפות).

כאשר הירידה באיכות הזרע משמעותית יותר, בדרך כלל פונים לטיפולי הפרייה חוץ גופית ואז ניתן ממש לבודד את תאי הזרע התקינים ביותר שקיימים בזירמה לפי 80 פרמטרים שונים ובהם להשתמש להזרקה לביציות האישה, כפי שמבוצע בשיטת ברטוב (שיטת IMSI) המבוצעת בשימוש במיקרוסקופים בהגדלה גדולה.

פרופ' בנימין ברטוב הוא מנהל מרכז ברטוב - המומחים לפוריות הגבר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום פוריות הגבר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום