חיסון שפעת יעיל נגד תמותת ילדים

(0)
לדרג

מחקר חדש: תמותת ילדים עקב שפעת נפוצה בעיקר בילדים לא-מחוסנים בחיסון עונתי. הממצאים מדגישים את חשיבות החיסון בילדים בעלי סיכון מוגבר לסיבוכי המחלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מרבית מקרי התמותה עקב שפעת בקרב ילדים ומתבגרים בארצות הברית בין השנים 2010-2014 אירעו בילדים לא-מחוסנים בחיסון עונתי - כך עולה מסדרת מקרים חדשה, שפורסמה במהלך חודש אפריל בכתב העת Pediatrics.

המחקר כלל את מקרי התמותה של ילדים מתחת לגיל 18 בארצות הברית, עם הוכחה מעבדתית לזיהום בנגיף שפעת. החוקרים בחנו את הנתונים אודות ילדים בגילאי 6 חודשים ומעלה נכון ל-1 בנובמבר בעונת השפעת בה הילד הלך לעולמו, שקיבלו לפחות מנה אחת של חיסון עונתי כנגד שפעת ועם נתונים רפואיים מלאים.

החוקרים בחנו שלושה מדגמים להשוואה: מדגם NIS-Flu, סקר ה-National Health Interview Survey ו-MarketScan Commercial Claims and Encounters Database.

במהלך המחקר קבעו החוקרים את המצב החיסוני של 291 מבין 358 מקרי תמותה של ילדים עקב שפעת. מבין אלו, 75 ילדים (26%) קיבלו חיסון כנגד שפעת לפחות 14 ימים טרם מחלתם. סוג החיסון היה ידוע ב-62 מקרים: 12 (19%) ילדים קיבלו חיסון חי-מוחלש ו-50 (81%) קיבלו חיסון מומת. מנגד, היקף ההגנה החיסונית הכוללת עמד על 48% מהילדים במדגם NIS-Flu.

החוקרים מעריכים כי התועלת של החיסון כנגד תמותת ילדים עמדה על 65%. התועלת נעה בין 54% במהלך עונת 2010-2011 ועד 80% בעונת 2011-2012 הקלה, כאשר מספר מקרי התמותה של ילדים היה הנמוך ביותר. יעילות החיסון במניעת תמותה עקב זיהום בנגיף Influenza A (66%) ו-Influenza B (62%) הייתה דומה.

החוקרים מציינים כי 53% ממקרי התמותה של ילדים עם מצב חיסוני ידוע אירעו באלו עם לפחות גורם סיכון רפואי אחד. מבין אלו, 47 ילדים (31%) קיבלו חיסון כנגד שפעת.

מהנתונים עלה כי בילדים עם לפחות גורם סיכון אחד תועד סיכוי גבוה יותר לקבלת החיסון, בהשוואה לילדים ללא גורמי סיכון אלו. באופן ספציפי, שיעור המחוסנים עמד על 20% מהילדים ללא גורמי סיכון, 31% באלו עם גורם סיכון אחד לפחות ו-37% בקרב ילדים עם לפחות שני גורמי סיכון. עם זאת, בסיכומו של דבר, פחות ממחצית מאלו בסיכון גבוה קיבלו את החיסון.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום