צניחת שד: הרמת חזה - והגדלתו

(0)
לדרג
תוכן מקודם

לידות והנקות, ירידה גדולה במשקל וגיל מתקדם - כל אלה עלולים לגרום לצניחת חזה. תיאום ציפיות בין המטופלת לבין הרופא המנתח עשוי להביא לתוצאות טובות - בניתוח

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
077-9973549 (מספר מקשר)

מיקום הפטמה צריך להיות על פי רוב בגובה של הקפל התת שדי. כאשר הפטמה נופלת אל מתחת לקפל התת שדי, מתחילה להיווצר בעיה הנקראת צניחת חזה. לצניחת החזה, שבה הפטמה נמצאת בקצה החזה, 3 דרגות שונות. ובנוסף, קיימת גם דרגה רביעית הקרויה פסאודו פטוזיס. דרגה זו מאופיינת בפטמה שאינה נופלת, הנשארת במקום הרצוי באזור הקפל התת שדי, אך במצב שבו כל החזה נופל למטה.

מה גורם לצניחת חזה?

צניחת החזה מתרחשת כתוצאה מגורמים רבים. הגורמים העיקריים: לידות והנקות, ירידה במשקל (במיוחד בעקבות ניתוחים בריאטריים) וגיל מתקדם. כל אלה גורמים לחזה לאבד מגמישותו - ולעתים אף להתרוקן מתוכנו.

לידות והנקות הן מהגורמים העיקריים לצניחת החזה. צילום: שאטרסטוק
לידות והנקות הן מהגורמים העיקריים לצניחת החזה. צילום: שאטרסטוק

מהו טווח הגילאים של הפונות לניתוח, המטפל בצניחת החזה?

טווח הגילאים הממוצע, בו נשים פונות לניתוח הרמת חזה או הגדלתו - הוא טווח נרחב. הטווח נע, בממוצע, בין אמצע שנות העשרים לבין אמצע שנות השישים, כל אחת וסיבותיה. בכל מקרה, לא מומלץ לבצע ניתוח להרמת חזה ו/או הגדלתו - לפני שהשד סיים את התפתחותו והוא בשל לגמרי לכך - כלומר, בסביבות גיל 17 וחצי.

כיצד נהוג לטפל בבעיות השונות של צניחת חזה?

הטיפול הוא ניתוחי. אם החזה גם צנח וגם התרוקן מתוכנו, למשל בעקבות ירידה משמעותית במשקל, הניתוח יכלול הן הגדלה של החזה (באמצעות שתל) והן הרמתו. אם הבעיה היא של צניחת חזה בלבד, נבצע הרמה של החזה, ללא תוספת של שתל.

האם נדרשות הכנות מיוחדות לפני ניתוח להרמת חזה?

המטופלת והרופא המנתח ייפגשו לפחות פעם אחת או פעמיים. מטרת הפגישות ליצור תיאום ציפיות, מצד המטופלת; וליצור פרופיל טרום ניתוחי מלא של השד, מצד הרופא המנתח.

במהלך פגישת תיאום הציפיות, קובעים אם יש צורך להוסיף גם שתל ולהגדיל את החזה או "רק" לבצע הרמה. אם הוחלט על הכנסת שתל, מחליטים יחד מה יהיה גודלו - המטופלת מודדת שתלים בגדלים שונים ומוצגות בפניה תוצאות של ניתוחים, שנעשו על מטופלות אחרות, וכך היא מעורבת בקביעת הגודל המתאים והרצוי לה.

עוד כוללת שיחת תיאום הציפיות התייחסות לסוגיית ההנקה - וזאת משום שבמקרים מסוימים מאוד (ובהחלט לא תמיד), המטופלת לא תוכל להניק לאחר הניתוח.

מטופלות מעל גיל 30 יתבקשו לעשות אולטרסאונד שדיים או ממוגרפיה. מטופלות מעל גיל 50 יתבקשו גם לערוך צילום חזה. במקרה שבו קיים סיפור משפחתי של מחלות סרטן שד, המטופלות יישלחו לממוגרפיה - בלא קשר לגילן. כך, באמצעות הפרופיל הטרום הניתוחי, ניתן גם לאתר גושים או ציסטות שאפשר להוציא תוך כדי הניתוח, כתוצאת לוואי חיובית של הניתוח להרמת החזה.

לבסוף, מעשנות יתבקשו להפסיק לעשן 3 שבועות לפני הניתוח - ויומלץ להן מאוד להפסיק לעשן גם אחריו, על מנת לשמור על תוצאות אופטימליות.

כיצד מתבצע הניתוח? האם נותרות צלקות נראות לעין - לאחריו?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ונמשך בין שעה וחצי לבין שעתיים. אני מבצע את הניתוח בשיטה ייחודית שפיתחתי לפיה מתחילים בחתך צר בקדמת השד (במידת הצורך, גם ביצירת כיס - אליו יוכנס השתל); וסביב חתך זה, מבוצעת הרמת החזה.

שיטה זו מאפשרת לבצע את הניתוח במינימום חיתוכים - ותוך הפחתה משמעותית של פגיעה טראומטית ברקמות החזה. אחת התוצאות הבולטות של ניתוח הרמת חזה, המתבצע בשיטה זו, היא הפחתה בכמות הצלקות; ולא פחות מכך - בנראות של הצלקות. בשיטה זו, נותרת צלקת מסביב לעטרה ובקדמת החזה - והיא מאפשרת להימנע לחלוטין מהצלקות בקפל התת שדי, שהמראה שלהן אינו אסתטי (צלקות שהן תוצאה של ביצוע הניתוח - בשיטות מקובלות אחרות).
היתרונות של ביצוע ניתוח הרמת חזה בשיטה זו הם מובהקים - התוצאה נראית טבעית הרבה יותר, זמן הניתוח קצר יותר; וההחלמה והחזרה לשגרה מהירות יותר - וכוללות הרבה פחות סיבוכים. לבסוף, בזכות שיטה זו, הסיכוי של המטופלת להיות מסוגלת להניק לאחר הניתוח -עולה בצורה משמעותית.

זאת ועוד: בשל מיעוט החיתוכים בעת הניתוח, הגוף אינו עובר טראומה, כך שברוב המקרים, כאב כמעט אינו מורגש - ובדרך כלל, אין צורך להשתמש במשככי כאבים. כך, גם ההחלמה וההתאוששות בשיטת ניתוח זו - קצרות ומהירות יותר.

לסיכום נקודה זו: יתרונות שיטה ייחודית זו כוללים הימנעות מיצירת צלקת בקפל התת שדי, חזרה מהירה לשגרה מלאה - ולעבודה (עבודה משרדית תוך כמה ימים, עבודה אחרת תוך שבוע), אין כמעט כאבים והמראה הסופי - טבעי.

לפני הניתוח המטופלת והרופא יפגשו לשם תיאום ציפיות. צילום: שאטרסטוק
לפני הניתוח המטופלת והרופא יפגשו לשם תיאום ציפיות. צילום: שאטרסטוק

האם נדרש טיפול נוסף לאחר הניתוח?

את הניתוח מסיימים, על פי רוב, בהנחת פלסטרים וחבישת המטופלת. כעבור 5-6 ימים, המטופלת מגיעה להוצאת החבישה - ולהחלפתה בחזיית לחץ. מטרת חזיית הלחץ היא לעכב ולמנוע את השפעות כוח הכבידה, עד שמושגת החלמה מהירה - ותוצאות הניתוח מתקבעות בצורה אופטימלית.

נוסף על כך, חזיית הלחץ מורידה באופן משמעותי סיכוי לבצקות - ומעלה את הסיכוי לכך שהצלקות יירפאו בצורה יפה ויהיו קטנות ככל האפשר. זאת, משום שצלקת שמופעל עליה לחץ מתרחבת - וחזיית הלחץ, בעוד היא שומרת על החזה מורם, מונעת גם היווצרות של לחץ על הצלקות.

את החזייה ממשיכים ללבוש עד להחלמה מלאה, בין חודש לבין שלושה חודשים, תלוי במצב השד. בכל מקרה, לבישתה מהווה חלק מהותי מניתוח להרמת חזה - ומהשגת תוצאות אופטימליות.

כמו לפני הניתוח, גם לאחריו אסור לעשן במשך 3 שבועות לפחות; ובכל מקרה, למטופלת מומלץ להפסיק לעשן באופן מוחלט, על מנת לשמור על תוצאות אופטימליות לאורך זמן.

האם ישנם סיבוכים?

כמו בכל ניתוח אחר, קיימים סיכונים לזיהום ולדימום. מי שיש להן נטייה גנטית להצטלקות לא יפה עלולות (לא תמיד) לסבול גם מכך. מעשנות כבדות ומטופלות הסובלות מסוכרת - סובלות מפגיעה באספקת הדם. פגיעה זו עשויה להיות מועצמת אצל מטופלות אלה, לאחר הניתוח.

במקרים נדירים במיוחד, תיתכן פגיעה תחושתית - והתחושה בחזה לא תהיה כמו קודם. תופעה זו היא נדירה - וברוב המקרים, היא נעלמת לאחר זמן.

לכמה זמן נשארות תוצאות הניתוח להרמת חזה? מה עשוי לפגוע בהן?

השתלים שבהם אני עושה שימוש הם בעלי מגע טבעי, מהרמה הגבוהה ביותר; ובעלי אישורי תקן - מהמחמירים בעולם והאחריות על השתל לכל החיים. התפרים שמשתמשים בהם בניתוח הם תפרים נמסים ופנימיים, כך שאין צורך להוציאם לאחר הניתוח.

אם המטופלת עוקבת אחרי הוראות הרופא - כלומר, מקפידה על חבישה, על לבישת חזייה, על תזונה נכונה ועל הפסקת עישון - וכל עוד אינה סובלת מעליות או ירידות דרסטיות במשקל, תוצאות הניתוח יחזיקו למשך שנים רבות.

כאמור, שתי הסכנות העיקריות לאיבוד תוצאות הניתוח הן חזרה לעישון כבד ועליות וירידות דרסטיות במשקל, העשויות להפיל את החזה בחזרה - ולגרום שוב לצניחה.
למידע נוסף על הגדלת חזה

ד"ר יוסוף נאסר הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, בעל רשת מרפאות בצפון הארץ ובמרכז הארץ - ברמת החייל.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום