מולטי-ויטמינים: האם יש תועלת?

(0)
לדרג

האם נטילה יומית של מולטי-ויטמינים אכן מגנה מפני מחלות לב וכלי דם? מחקר חדש שפורסם לאחרונה מעלה ספקות לגבי השפעתו של טיפול ארוך-טווח

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טיפול ארוך-טווח במולטי-ויטמינים לא סייע במניעת מחלות לב וכלי דם בגברים מבוגרים, ללא תלות במצב התזונתי הבסיסי, כך עולה מניתוח תוצאות מחקר Physicians Health Study II, שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת JAMA Cardiology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם צריכה של מוצרי מזון מרכזיים, חומרי תזונה, דפוסי תזונה ותוספי מזון השפיעה על ההשלכות ארוכות הטווח של נטילת מולטי-ויטמינים על מחלות לב וכלי דם במדגם זה. ניתוח הנתונים התבסס על מידע אודות למעלה מ-13,000 רופאים, שנטלו מולטי-ויטמינים או פלסבו כל יום והיו במעקב ממוצע במשך 11 שנים.

מהתוצאות עלה כי אין עדויות עקביות להשפעה של מוצרי מזון, חומרי תזונה, דפוסי תזונה או תוספי מזון מסוימים על ההשפעה של נטילת מולטי-ויטמינים על מחלות לב וכלי דם. ממצאי המחקר מחזקים את התפיסה לפיה למולטי-ויטמינים אין השפעה ברורה על הסיכון למחלות לב וכלי דם ללא תלות במצב התזונתי הבסיסי.

במאמר נוסף שפורסם במהלך חודש אפריל בכתב העת JAMA Cardiology דיווחו חוקרים על מחקר חדש שמצא כי טיפול חודשי בתוספי ויטמין D במינון גבוה לא סייע במניעת מחלות לב וכלי דם. המחקר הגדול נערך בניו-זילנד וכלל כ-5,100 מבוגרים בגילאי 50-84 שנים, שנטלו מינון ראשוני של 200,000 יחידות ויטמין D ולאחר כחודש נטלו כל חודש מינון של 100,000 יחידות, או פלסבו.

מהתוצאות עלה כי אין הבדלים בסיכון למחלות לב וכלי דם עם ויטמין D לעומת פלסבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים במתן חודשי של תוספי ויטמין D למטרה זו. ההשפעות של מינון יומי או שבועי דורשות מחקרים נוספים בנושא.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום