הקשר בין ממאירות לאובדנות

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר הדוק בין אבחנה במחלות ממאירות לתמותה עקב מעשה אובדני. ממצאים אלו מעידים על חשיבות התמיכה הפסיכולוגית באוכלוסייה זו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס ה-25 מטעם ה-EPA (European Psychiatric Association) עולה כי אבחנה של ממאירות מובילה לעלייה משמעותית בסיכון לתמותה עקב מעשה אובדני. ממצאים אלו מדגישים את חשיבות תמיכה פסיכולוגית בעת אבחנת ממאירות.

החוקרים השלימו סקירה עדכנית במטרה לבחון את הקשר בין ממאירות והתנהגות אובדנית, כולל תמותה עקב מעשה אובדני, נסיון אובדני ומחשבות אובדניות.חיפוש שיטתי בספרות הרפואית אחר מחקרים שפורסמו עד ספטמבר 2016 העלה 4,882 מחקרים, מהם 104 ענו על קריטריוני הסקירה. מבין אלו, 15 מחקרים באיכות-גבוהה נכללו במטה-אנליזה.

בשבעה מחקרי מקרה-ביקורת שכללו 247,978 משתתפים ובחנו תמותה עקב מעשה אובדני אל מול ביקורות חיות, החוקרים מצאו כי כל סוג של ממאירות לווה בסיכון מוגבר לתמותה עקב מעשה אובדני (עליה של 55% בסיכון). שני מחקרים השלימו השוואה של תמותה עקב מעשה אובדני אל מול תמותה מסיבות אחרות ומצאו כי נוכחות ממאירות לוותה בסיכון מוגבר לתמותה עקב מעשה אובדני (עליה של 53% בסיכון).

עם זאת, החוקרים לא הצליחו לזהות הבדל בסיכון לנסיון אובדני (בארבעה מחקרים עם למעלה משמונה מיליון משתתפים) או במחשבות אובדניות (שני מחקרים עם למעלה מ-37,000 משתתפים) בין חולי סרטן וביקורות.

החוקרים מציינים כי העדר הקשר בין אבחנת ממאירות, מחשבות אובדניות ונסיון אובדני נובע ככל הנראה מהמספר הקטן של מחקרים זמינים להערכת הקשר הנ"ל ולכן לא ניתן לשלול קשר אפשרי.

המסר העיקרי העולה מהמחקר הוא כי דרושה התערבות פסיכותרפואיטית ספציפית לאוכלוסיית חולים זו.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום