משכב לידה: תני לעצמך לנוח

(6)
לדרג
תוכן מקודם

התקופה שבה הגוף מתאושש מהריון ולידה נקראת "משכב לידה". זוהי תקופה מרגשת ומאתגרת, בת שבעה שבועות. מה חשוב לדעת ומתי מומלץ להיבדק?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-2310986 (מספר מקשר)

התקופה הסמוכה ללידה, כפי שנשים רבות חוות אותה - רחוקה מאוד מלהיות תקופה שמרגישים בה את ה"חופש" המוצמד למונח "חופשת לידה". יחד עם התינוק או התינוקת החדשים, שמגיעים אתך הביתה - מגיעים גם חששות, לחצים, התרגשויות ומשימות.

נשים רבות טוענות שתקופת ההריון היא תקופה שבה הגוף מרגיש חולה או לא תקין - לעומת אחרות, שדווקא מרגישות זוהרות ופורחות, ככל שהבטן גדלה. לידה, שהיא חוויה עוצמתית ומיוחדת, עלולה להיתפס גם כטראומה. גוף היולדת עלול להמשיך לכאוב ואף "לסחוב" איתו, אל תקופת משכב הלידה - תופעות מציקות מתקופת ההריון, לצד תופעות חדשות.

השינויים ההורמונליים במשכב הלידה גורמים לשינויים במצב הרוח. צילום: שאטרסטוק
השינויים ההורמונליים במשכב הלידה גורמים לשינויים במצב הרוח. צילום: שאטרסטוק

מהו משכב לידה, על פי הגדרתו הרפואית הפורמלית?

משכב לידה היא תקופה שמתמשכת על פני שבעה שבועות, מרגע הלידה. במהלך שבועות אלה, הרחם מתכנס לגודלו טרם הלידה, רירית הרחם מתחדשת; ושאר השינויים הפיזיולוגיים שהתרחשו בגוף האישה במהלך הריונה, חוזרים בתקופה זו למצב טרום-הריוני.

מה קורה ברחם לאחר הלידה, בזמן משכב הלידה?

בשבועות שלאחר הלידה, הרחם נדרש לבצע מאמצים גדולים, כדי להתכנס בחזרה לגודלו המקורי שלפני ההריון. בזמן הזה, משקל הרחם יורד ב-90% - ממשקל של כמעט אלף גרם, למשקל מאה גרם; ורירית הרחם - במיוחד זו שבאזור "מיטת השלייה" - נושרת ומתחדשת.

למעשה, הרחם מתכווץ בעיקר ביומיים הראשונים שלאחר הלידה - אך ממשיך בפעולת כיווץ ממותנת, לאורך כל שבעת השבועות הבאים. התכווצות זו היא לגמרי טבעית, אך עלולה להיות מלווה גם בכאבים הדומים לכאב של ציר. בדרך כלל, גם אם הרחם עוד לא סיים להתכווץ - הכאבים חולפים כשבועיים לאחר הלידה.

כאמור, הרחם מתכנס לגודלו לפני ההריון; רירית הרחם, במיוחד אזור מיטת השלייה - נושרת ומתחדשת.

כמה זמן רצוי לנוח בפועל, מבחינה פיזית - לאחר הלידה?

ההחלמה וההתאוששות לאחר הלידה הינם סובייקטיביים ושונים, בין אישה לאישה. כמובן שההחלמה תלויה גם בסוג הלידה שהיתה ובאופייה: מצב התפרים, מצב מפתח האגן, מצב הרחם ועוד. החלמה מניתוח, קשה יחסית - לעומת לידה טבעית. כאשר ישנה התערבות בלידה, כגון ואקום, או ניתוח קיסרי ההחלמה ארוכה יותר.

משכב הלידה מוגדר כשבעה שבועות, מכיוון שבממוצע זהו הזמן שבו לוקח לרוב הנשים לחזור לכוחותיהן. חשוב לדעת כי בגלל התכווצות הרחם המתמשכת - אסור לבצע פעילות ספורטיבית, במשך השבועות המוגדרים כמשכב לידה.

האם משכב הלידה טומן בחובו הופעה של כאבים?

התכנסות הרחם והשינויים המפרקיים שעוברים על הגוף לאחר ההריון - במיוחד השינויים באזור האגן שהתרחב לטובת הלידה (וכעת גם הוא חוזר אט אט לגודלו הקודם) - מלווים לעיתים בכאבים. גם כאן, החוויה היא סובייקטיבית ושונה מאישה לאישה. עם זאת, בהחלט יש מקום להשתמש במשככי כאבים ולהרבות במנוחה "עד יעבור זעם".

בזמן משכב הלידה: מה נחשב כאב נורמלי? ומה נחשב כאב שחיוני לבדוק?

כאב המלווה בעליית חום וכן התגברות משמעותית של כאב, לאחר מגמת שיפור - אלה הסימנים שייתכן ומצביעים על מצב המחייב בדיקה רפואית. בכל פעם שאת חוששת שאת סובלת יתר על המידה - אל תהססי לגשת ולהידבק אצל רופא הנשים שלך.

מדוע מופיע דימום אחרי לידה?

מיד אחרי היפרדותה מהרחם, בעקבות הליך טבעי שמתרחש במשכב הלידה - מיטת השלייה מכילה המון כלי דם קטנים, הממשיכים לדמם, עד להתכווצות יעילה של הרחם. מכאן, שבזמן התכווצותו הסופית - הרחם גורם לכלי הדם הקטנים האלה להתכווץ ולהפסיק לדמם.

בימים הראשונים שלאחר הלידה, הדימום יהיה לרוב אדום - ויכיל גם קרישי דם. עם הזמן, הדימום יהפוך להיות יותר ורוד; ולאחר כשבועיים, יהפוך להפרשה בצבע לבן-צהוב.

קצב הדימום משתנה במהלך התקופה: מדימום טרי ושופע יחסית, בימים הראשונים - עד לדימום שהולך ונחלש - ומשנה את אופיו, עד שהופך להפרשה בהירה. במשך כל משכב הלידה, יש בדרך כלל הפרשה רחמית כלשהי.

מתי הדימום עלול להיות לא תקין?

דימום משכב הלידה עלול להעיד על בעיה מסוימת, אם גם כשבועיים לאחר הלידה הדימום עדיין בצבע חזק - ומכיל בתוכו קרישי דם, אם היולדת סובלת מחום או אם יש לה בעיה בדרכי השתן. מצבים אלה בהחלט דורשים בדיקה רפואית. דימום נורמלי עלול להימשך כשבועיים (לרוב, פחות מכך).

האם הצורך הדחוף ללכת לשירותים, השייך להריון - ממשיך גם לאורך משכב הלידה?

מכיוון שבימים הראשונים שלאחר הלידה, הגוף משחרר מתוכו עודפי נוזלים שנצברו בו בזמן תשעת חודשי ההריון, לעתים ישנו עדיין צורך דחוף לרוקן את שלפוחית השתן, גם לאחר הלידה. לכן, חשוב מאוד ללכת לשירותים לאחר הלידה, כמה שצריך ובזמן, ללא עיכובים - כדי למנוע זיהומים בדרכי השתן.

מתי צפוי לחזור המחזור החודשי?

המערך ההורמונלי הקשור בקבלת הווסת, עלול להיות משובש בשבועות שלאחר הלידה (ולעתים גם בחודשים שלאחר הלידה). גם כאן, קצב החזרה למצב פיזיולוגי רגיל - שונה בין נשים ותלוי בגורמים נוספים, כגון: הנקה והמצב ההורמונלי הקודם להריון (סדירות המחזורים לפני ההריון).

לרוב, הביוץ הראשון באישה שאינה מיניקה כלל - יתרחש תוך כשישה שבועות לאחר הלידה, לעומת ביוץ ראשון באישה מיניקה, שעשוי להתרחש רק לאחר שלושה חודשים. הדימום הווסתי יתרחש כשבועיים אחר הביוץ. מכאן שסדירות הביוצים בהחלט משתנה, בין אלה שמיניקות - לעומת אלה שאינן מיניקות.

הנקה נחשבת לתזונה המיטבית לגוף התינוק. צילום: שאטרסטוק
הנקה נחשבת לתזונה המיטבית לגוף התינוק. צילום: שאטרסטוק

האם משכב הלידה כולל גם שינויים במצב הרוח?

השינויים ההורמונליים בתקופת ההריון ומשכב הלידה, בהחלט גורמים לשינויים במצב הרוח. לעתים, השינויים הללו ידרשו תמיכה רגשית ואפילו מקצועית.

מתי יש ללכת להיבדק אצל רופא נשים לאחר הלידה?

מקובל לפגוש את רופא הנשים לקראת סיום משכב הלידה, בין ארבעה לשישה שבועות לאחר הלידה. הבדיקה תכלול בדיקת אולטרסאונד של הרחם, שתוודא כי חלל הרחם סדיר - ללא שארית שליה; וכן דיון לגבי אמצעי המניעה הרצוי.

מתי הגוף בדרך כלל חוזר לצורתו המקורית, לאחר הלידה?

בתקופה של כחודש וחצי מהלידה - הגוף חוזר לעצמו, באופן כללי. במקרה של השמנת יתר שהתרחשה בעת ההריון, ייקח מעט יותר זמן ומאמץ להשיל את המשקל העודף.

מדוע מומלץ להניק את התינוק?

ההנקה, שנחשבת לתזונה המיטבית לגוף התינוק - מאפשרת המשך הזנה ישיר של התינוק מגוף האם, אחרי חבל הטבור. החלב המופק מהאם מכיל בתוכו חומרים מחסנים; חומרים מעודדי עיכול; ונוגדנים, המעניקים לתינוק הגנה טבעית מפני מחלות - עד שמערכת החיסון שלו תתפתח ותתחזק.

האם נדרש לקחת תוספי תזונה, בזמן משכב הלידה?

בזמן משכב הלידה, מומלץ להמשיך ולקחת את כל התוספים שניטלו בעת ההריון (במיוחד אם מדובר על נשים מיניקות), כגון: ברזל, אבץ, מגנזיום ואומגה 3. אין המלצה קונקרטית לתוספים מיוחדים במשכב הלידה, אבל לטובת ההחלמה המיטבית של היולדת - יש להקפיד על תזונה נכונה.

לסיכום: תקופת משכב הלידה היא תקופה שנועדה למנוחה והחלמה של הגוף, מתקופת ההריון והלידה עצמה (כמובן, במקביל למשימות הטיפול בתינוק החדש). עליך להקשיב לגוף ולבקר אצל רופא הנשים שלך, כמומלץ. אם את מזהה בעיה במצב הרוח או רגישות פיזית כלשהי, אין להסס - אלא לגשת בזריזות לגורם המטפל המתאים. זאת, על מנת לעבור את תקופת משכב הלידה - על הצד הטוב ביותר.

ד"ר אילן הלוי הוא רופא נשים, המומחה ללידות טבעיות ולבדיקות ליווי הריון.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום