בעיות פוריות: רפואה אינטגרטיבית

(0)
לדרג

מנסים להיכנס להריון ללא הצלחה, למרות מיטב טיפולי הפוריות של הרפואה המערבית? כדאי לנסות לשלב טיפול ברפואה משלימה. שילוב זה הוכח מחקרית ויכול לחולל פלאים

מומחה לטיפולי פוריות
077-9977103 (מספר מקשר)

בעבר הרפואה הקונבנציונאלית והרפואה המשלימה "התנגחו" ביניהן - אבל נראה כי בעשורים האחרונים פורסמו מחקרים רבים, על יעילות השילוב של הגישות השונות, בטיפולים רפואיים רבים ובהם גם טיפולי פוריות. בעשור האחרון מתרחשת עליה מתמדת במספר הסובלים מקשיים בכניסה להריון ונראה שהטיפול הרפואי אינו נותן מענה מספק לכלל המטופלים.

לדברי ג'ני ענבי, מנהלת תחום הרפואה האינטגרטיבית, במרכז המומחים לפוריות הגבר "ברטוב": "בעשור האחרון מתרחשת עלייה מתמדת במספר הסובלים מקשיים בכניסה להריון וניראה שהטיפול הרפואי אינו נותן מענה מספק לכלל המטופלים. טיפולי הפוריות ברפואה המערבית הקונבנציונאלית לרוב אינם מרפאים את הבעיה, אלא מנסים לעקוף אותה. לעומת זאת, הרפואה המשלימה מחפשת את שורש הבעיה - ומטפלת בחוסר האיזון של הגוף, הגורם לבעיה. השילוב בין הגישות השונות בטיפולי פוריות, מעלה משמעותית את סיכויי ההצלחה - ומזרז את התהליך".

בעשור האחרון יש עליה מתמדת בסובלים מקשיים בכניסה להריון. צילום: שאטרסטוק
בעשור האחרון יש עליה מתמדת בסובלים מקשיים בכניסה להריון. צילום: שאטרסטוק

מה כוללים טיפולי פוריות קונבנציונליים?

ענבי: "ברפואה הקונבנציונלית, במקום לחפש את שורש הבעיה, מתמקדים בפתרונות, שרובם בנויים על פרוטוקולים הדומים מאוד לכלל המטופלים. לעומת זאת, ברפואה המשלימה הדגש הוא על חיפוש שורש הבעיה.

כך, למשל, במקרה של בעיית פוריות שנובעת מאיכות זרע ירודה, ברפואה הקונבנציונלית הטיפול יכלול השבחת הזרע והזרקתו לרחם האישה או שאיבת ביציות מגופה של האישה והפרייתן ע"י הזרע בתהליך של הפריה חוץ גופית. ברוב המקרים לא יהיה ניסיון לשפר את איכות הזרע".

מה תפקיד הרפואה המשלימה בטיפולי פוריות?

ענבי: "הרפואה המשלימה (הרפואה הטבעית והרפואה הסינית) מתבססת על כך שהבעיות הרפואיות השונות נובעות מחוסר איזון של הגוף. לכן, העיקרון שעומד מאחורי הטיפול המשלים הוא אבחון יסודי של שורש הבעיה וטיפול מותאם אישי אשר פותר את הבעיה המקורית - ממנה הכל התחיל.

לאחר גיבוש האבחנה אנחנו בונים ביחד עם המטופל תוכנית טיפולית מותאמת, אשר תסייע להגיע להריון בדרך המהירה ביותר. ברפואה המשלימה אנחנו מגיעים לשינוי אמיתי במדדים השונים כמו: איכות הזרע, איכות הביציות, רירית הרחם ועוד. בנוסף, הדיוק באבחון מאפשר לנו לכוון את הרופא לבצע בדיקות נוספות ולכוון את הטיפול הקונבנציונאלי, כך שיתאים לבעיה ולפתרונה".

כיצד מבצעים אבחון וטיפול ברפואה משלימה?

ענבי: "הטיפול מתחיל בתשאול ארוך ומפורט, בחינת ההיסטוריה הרפואית, אבחן בעזרת כלים שונים מהרפואה הטבעית כמו הסתכלות על הלשון, הדופק, הבטן, כפות הרגליים ועוד, מעקב אחרי השינויים הורמונליים במהלך כל מחזור, והצלבת המידע עם בדיקות הדם והבדיקות הרפואיות השונות.

בהתאם לתוצאות האבחון, בונים תוכנית טיפולית מדויקת, המותאמת לבעיה, תוך שימוש בכלים שונים - כמו דיקור סיני, צמחי מרפא, המלצות תזונתיות ובניית תפריט, תוספי תזונה, עיסוי רחם (ארויגו - ARVIGO - שיטה אשר מסייעת להשתרשות העובר ברחם), תרגילים ממוקדים (כגון שיטת אביבה - תרגילים שמשפרים את זרימת הדם לרחם ולשחלות), רפלקסולוגיה ועוד מגוון רחב של שיטות טיפול".

מדוע כה חשוב לבצע אבחון מעמיק?

ענבי: "דוגמה לחשיבות שיש לאבחון המעמיק, ניתן למצוא בסיפורה של מטופלת ממוצא דרוזי, שסובלת מאנדומטריוזיס (סוג מחלה של רירית הרחם) - והגיעה לטיפול משלים, לאחר 9 שנות ניסיון להיכנס להריון! הפריה חוץ גופית אסורה על פי הדת הדרוזית - ולכן במשך השנים קיבלה טיפולים הורמונליים לגירוי השחלות ואף עברה ניתוח, אך ללא תוצאות. המטופלת סבלה מכאבים איומים בשבוע שלפני קבלת הווסת, כאבים שגם משככי כאבים לא הצליחו לפתור.

בשלבים הראשונים של הטיפול המשלים, היא טופלה באמצעות צמחי מרפא, דיקור ותזונה - שהפחיתו את הכאבים, אבל לא הביאו להריון.

לאחר אבחנה ומעקב אחרי השינויים במהלך החודש, עלה חשד והמטופלת נשלחה לבדיקות דם ממוקדות, שבהן התגלה פרוגסטרון נמוך בשלב הלוטאלי (השלב שבין הביוץ לווסת).

בעקבות הממצא, ניתנה לה תרופה חדשה ושונה לגמרי - מכל התרופות שקיבלה עד אז; וכעבור כחודש, היא הצליחה להרות באופן טבעי. החיפוש אחר מקור הבעיה הוא שאפשר לרפואה המערבית לתת לה את הטיפול הנכון".

דיקור סיני הוא אחד הכלים המסייעים בטיפול בבעיות פריון. צילום: שאטרסטוק
דיקור סיני הוא אחד הכלים המסייעים בטיפול בבעיות פריון. צילום: שאטרסטוק

מהי רפואה אינטגרטיבית?

רפואה אינטגרטיבית (משולבת) היא רפואה שמשלבת בין הרפואה הקונבנציונלית, לרפואה המשלימה. מחקרים הוכיחו שהשילוב בין שתי הגישות בטיפולי פוריות, מעלה את סיכויי ההצלחה בצורה משמעותית. "תחום הרפואה המשלימה נדרש בטיפולי פוריות ממגוון סיבות ומטופלים רבים יכולים להרוויח ממנו מאוד", אומרת ד"ר רעות ברטוב שיפמן, מנהלת מקצועית במרכז "ברטוב - מומחים לפוריות הגבר".

לדבריה של ד"ר ברטוב שיפמן, בין הסיבות העיקריות שבעטיין השילוב הוא הדבר הנכון ביותר:

הפן הנפשי - גורם חשוב בטיפולי פוריות.

פתרון בעיות - ברפואה הקונבנציונלית, יש נושאים שאין להם מענה - ולכן הם נשארים בלתי פתורים. לרפואה המשלימה, יש אפשרות לפתור אותם.

הסתכלות כללית על המטופל - הסתכלות הוליסטית על כלל הבעיות והגורמים האפשריים להן, מאפשרת מתן פתרון מותאם אישית - ולא לפי פרוטוקול קבוע.

איך זה עובד?

"הרעיון של הרפואה האינטגרטיבית בטיפולי פוריות, כפי שנעשה במרכז ברטוב, הוא לשלב בתהליך את כל הגורמים הרלוונטיים - פוריות הגבר, גניקולוג ורפואה משלימה. "בשיטה הזו, אנחנו למעשה בודקים כל מטופל מכל ההיבטים", מסבירה ד"ר ברטוב שיפמן. "כל מטופל עובר את כל הבדיקות הקונבנציונליות; בנוסף, מסתכלים גם בראייה של הרפואה המשלימה - ומנסים להבין את הסיבה, שבעטיה הגוף יצא מאיזון. כל הגורמים יושבים יחד - ומקבלים החלטות משותפות, לגבי הטיפול".

בשיטה האינטגרטיבית, צוות הרופאים עורך סיעור מוחות, לגבי כל מטופל. כל אחד תורם את זוויות הראיה שלו - וכך ניתן לראות את התמונה כולה ולהגיע לאבחון עומק. "המטרה היא שבסופו של דבר נצליח להביא להריון בר קיימא, באופן הטבעי ביותר שאפשר, עם מינימום הורמונים וטיפולים פולשניים", אומרת ד"ר ברטוב שיפמן. "כאשר יש צורך בהפריה חוץ גופית, הטיפול האינטגרטיבי מאפשר להכין את הגוף - ומעלה את סיכויי ההצלחה".

לסיכום: מסבירה ענבי כי במסגרת הניסיונות להיכנס להריון, חשוב ליהנות ממיטב החידושים ברפואה המערבית, אך יש לזכור כי הרפואה המשלימה עשויה אף היא לתרום תרומה משמעותית, בדרך ללידה הנכספת. הגישה המוצלחת ביותר היא אפוא גישה אינטגרטיבית המאפשרת להתאים לזוגות, המייחלים להריון, את הטיפול המדויק ביותר המתאים להם.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום