עישון בהריון: סיכון לפגיעה בראייה

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי עישון במהלך הריון ולידת תינוק במשקל נמוך קשורים לסיכון מוגבר להידקקות סיבי עצב רשתית העין וכתוצאה מכך לפגיעה בראייה ולגלאוקומה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עישון במהלך ההריון או לידת תינוק במשקל נמוך מלווים בסיכון מוגבר להידקקות שכבת סיבי עצב הרשתית, העשויה להוביל לעלייה בסיכון לפגיעה בראייה וגלאוקומה. כך מדווחים חוקרים מדנמרק במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים מבדיקות עיניים של 1,323 ילדים בגילאי 11-12 שנים ומצאו כי הן עישון במהלך ההריון והן משקל לידה נמוך היו קשורים בקשר בלתי-תלוי עם הידקקות סיבי עצב הרשתית.

במדגם המחקר, 80% מהאימהות לא עישנו במהלך ההריון, 2% הפסיקו לעשן במהלך ההריון וכ-18% מהאימהות המשיכו לעשן לאורך ההריון. כ-4% מהתינוקות נולדו במשקל לידה נמוך.

בדיקות העיניים של 4% מהתינוקות הדגימו עובי ממוצע של סיבי עצב הרשתית של 104 מיקרומטר. בילדים לאימהות שעישנו במהלך ההריון עובי זה היה קטן ב-5.7 מיקרומטר, בהשוואה לילדים לאימהות שלא עישנו כלל במהלך ההריון. בילדים בעלי משקל לידה נמוך, העובי הממוצע של סיבי עצב הרשתית היה דק ב-3.5 מיקרומטר, בהשוואה לילדים בעלי משקל לידה תקין.

החוקרים מציינים כי המחקר לא נועד להוכיח כי עישון או משקל לידה גורמים לנזק העיני. בנשים שעישנו במהלך ההריון, החוקרים לא ידעו כמה סיגריות עישנו או באיזו תדירות. עוד מוסיפים החוקרים כי ההבדלים בעובי סיבי עצב הרשתית שזוהו במחקר אינם גדולים דיו בכדי להוביל לבעיות עיניות הניתנות לזיהוי.

עם זאת, מאחר וקיים קשר בין שכבת סיבי עצב רשתית דקה יותר ובין סיכון מוגבר להתפתחות גלאוקומה, יש מקום לניטור מדד זה בילדים עם היסטוריה של עישון אימהי ו/או משקל לידה נמוך.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום