התמכרות להימורים: איך יוצאים מזה?

(11)
לדרג
תוכן מקודם

התמכרות להימורים נובעת לרוב מחסכים רגשיים בילדות. זמינות ההימורים מספקת למהמר הזדמנויות רבות להזין את מעגל ההתמכרות. איך ניתן להיחלץ?

פסיכולוג קליני ,מומחה לפסיכולוגיה קלינית
077-2306868 (מספר מקשר)

התמכרות להימורים יכולה להתחיל באופן תמים וחד פעמי, מהרצון להרוויח כסף בקלות. רוב האנשים מתפתים מדי פעם לרכוש כרטיס הגרלה (כדי למלא צורך רגעי) - ויחזרו מיד לסדר היום הרגיל.

לעומת זאת, אצל אדם המכור להימורים, הפעם הראשונה מתחילה אמנם ממשחק אחד או קניית כרטיס אחד - אבל מהר מאד, ההימור הראשון מתחלף במחשבות ובעיסוק בהימורים שאינם מסתיימים.

הדחף להמשיך ולהמר שולט במהמר כל הזמן. צילום: שאטרסטוק
הדחף להמשיך ולהמר שולט במהמר כל הזמן. צילום: שאטרסטוק

כיצד נוצר מעגל ההתמכרות?

הדחף להמשיך ולהמר שולט במהמר כל הזמן - והוא נכנס למעגל התמכרות, שאין לו שליטה עליו. כל כישלון בהימורים דוחף אותו להמר עוד יותר, על מנת למחוק את הכישלון. כמו כן, על מנת לשחזר את תחושת הסיפוק הראשונה שחווה, תיתכן עליה בהימור שייקח על עצמו, באמצעות סכומי כסף גדולים יותר.

כאשר המהמר מתרגל למצב הרגשי של תחושת סיכון וריגוש גבוהים (תהליך הנקרא הביטואציה), הוא יהמר שוב ושוב - ורב הסיכוי שיעלה את רף ההימורים, הן בסכומי הכסף והן בתדירות ההימורים. כל זאת, על מנת להתגבר על תחושת ה"התרגלות", על ההביטואציה - וכך להגיע לסף ריגוש גבוה יותר.

במצב כזה, מדובר בהתמכרות כפייתית להימורים (Compulsive Gambling), המתבטאת בכך שמחשבותיו של המהמר נתונות להימורים ברוב שעות היממה - ויש לו כמיהה בלתי פוסקת להמר. ההימורים הופכים להיות מרכז חייו. מבחינה משפחתית וחברתית, ההתמכרות להימורים גורמת פעמים רבות להזנחה ופגיעה בבני המשפחה, ירידה בתפקוד בעבודה וצבירת חובות כבדים.

האם המהמר איננו מודע למצבו?

המכור להימורים איננו מודע לכך שהוא אינו שולט בהימורים - ולכן הוא ממשיך להמר ולהסתבך עוד ועוד.

פעמים רבות, ההתמכרות להימורים קשורה בהכחשה ובמודעות חלקית בלבד, לקשיים שלהם. לכן, ההימורים ממשיכים לנהל את המכור. ללא עזרה וטיפול, המהמר לא יוכל לצאת ממעגל ההימורים.

מה גורם לצורך הנפשי להמר, שוב ושוב?

תחושת סיפוק רגעית: המהמר הכפייתי מרגיש צורך להמר שוב ושוב, על מנת לחוש "שובע", תחושת סיפוק והנאה. אולם זוהי הרגשה רגעית בלבד - וכאשר אין באפשרותו לספק את הדחף, הוא ירגיש דכדוך, תסכול וריקנות גדולה.

המכורים חווים שינויים קיצוניים במצב הרוח: מתחושה של התרוממות רוח, בשעת ההימור -לתחושה של "דאון", לאחר מכן. כדי לחזור למצב הרוח המרומם ולתחושת הסיפוק, המהמר ישוב להמר. מבחינה רגשית, כדי למלא את הצורך הזה - מתקיימת התנהגות של חוסר שליטה, בדחף להמר.

מה גורם לכך שמהמרים רבים צוברים חובות ונקלעים לפשיעה?

גם החובות הכספיים מזינים את מעגל ההתמכרויות - היות שהמכור להימורים מגביר את פעילותו סביב ההימורים, בתקווה להרוויח מספיק כסף, על מנת לשלם את החובות. במצבים קשים, המכורים להימורים הופכים בעל כורחם לנרדפים על ידי עבריינים, אנשי השוק האפור שדורשים באיומים החזר חובות. חלק מהמהמרים אף מתחילים לבצע פשעים בעצמם, על מנת להשיג כסף מהר.

מהם הגורמים האפשריים להתמכרות להימורים?

פעמים רבות, המכורים להימורים (כמו מכורים לסמים, אלכוהול או אוכל) - הם בעלי חסך רגשי גדול מאד, שמקורו בצרכים ראשוניים שלא סופקו בילדות, כגון: אהבה, תמיכה וחום. התוצאה של החסך הרגשי היא הדחף לריגושים וחוסר שליטה בדחפים.

בעלי מבנה אישיות תלותית, הזקוקים לסביבה על מנת למלא חסכים וחסרים רגשיים.

היסטוריה של התמכרויות במשפחה - הן בהיבט של דמות ההורה המכור, שאינו מהווה דוגמא לדמות הורית חזקה ומיטיבה; והן בהיבט של חוסר תפקוד של ההורה. מכיוון שאישיותו של ההורה המכור מוחלשת, קשה לו לספק את כל הצרכים להם זקוק הילד. לכן, במקרים רבים, ילדים למכורים יגדלו עם חסכים רגשיים אשר עלולים להוות גורם להתמכרות עבורם. היבט נוסף הוא שהורה מכור להימורים נתון רוב הזמן במתח עצום ובסערה פנימית - והילד חשוף לכך וגדל באווירה רווית מתחים ומיעוט תמיכה.

פעמים רבות, הנטייה להתמכרות קשורה בהפרעות פסיכיאטריות אחרות: מבנה אישיות מוחלש וחוסר שליטה על דחפים. לדוגמא: הלוקים בדיכאון חווים מצב רוח ירוד, חוסר אונים וריקנות. ההתמודדות עם דיכאון - עלולה להוביל להתמכרות שתספק הרגשה (אמנם זמנית) של חיות, ריגוש ומלאות. במצב כזה, המכור מוצא בהתמכרות סוג של "פתרון" למצוקותיו הנפשיות.

זמינות ההימורים באינטרנט, דוכני הימורים ברחוב, בתי קזינו בחו"ל.

 ללא עזרה וטיפול, המהמר לא יוכל לצאת ממעגל ההימורים. צילום: שאטרסטוק
ללא עזרה וטיפול, המהמר לא יוכל לצאת ממעגל ההימורים. צילום: שאטרסטוק

מהם הסימפטומים המלווים התמכרות להימורים?

מהרגע שאדם מצוי במעגל ההתמכרות, יש מחשבות אובססיביות ועיסוק אובססיבי בנוגע להימורים וכמיהה בלתי פוסקת לריגוש, הקשור בהימורים.

מתקיים מודל ההתמכרויות - הכולל:

תלות: המהמר תלוי בהימורים מבחינה נפשית - ועם הזמן גם כלכלית.

סבילות: עם הזמן, המהמר יגדיל את סכומי ההימורים, על מנת לחוות את אותו הריגוש, שאפיין את הפעם הראשונה בה הימר.

תסמיני גמילה: כאשר אין באפשרותו להמר, או כאשר הוא מנסה להיגמל מהימורים, המהמר חש תסמינים נפשיים דומים לאלה של נגמלים מסמים, אלכוהול וכו'. בין התסמינים: עצבנות, דיכאון ותסכול.

כיצד ניתן להיגמל מהימורים?

בשלב ראשון, המכור להימורים צריך לרצות להיגמל מההתמכרות. כאשר המכור להימורים פונה לטיפול - זהו כבר צעד גדול, מכיוון שהוא מודע לכך שהוא מכור; ומכיר בעובדה שהוא איבד שליטה עצמית - בעיסוק בהימורים.

כיצד טיפול פסיכולוגי עשוי לסייע בגמילה מהימורים?

הטיפול נועד לחזק את האישיות, לתרום לשליטה טובה יותר בדחפים - ולתת מענה חלופי לחסכים הרגשיים. במקום מענה לא אנושי (ההימורים הם מענה כושל לחסכים) - יספק הטיפול מענה אנושי ותמיכה.

מהמרים מאופיינים בכך שהם חווים חוסר תקווה ביחס לאפשרות של מענה אנושי הולם - ולכן הם פונים לפתרונות זמניים, שאינם כרוכים בקשר אנושי. פתרון מוצלח, שיכול להחליף את הפתרון הכושל למצוקותיו של המהמר, מתאפשר באמצעות קשר אנושי וטיפולי. הקשר האנושי מספק אפשרות ליצירת משמעות קיומית, שאיננה מושתתת על סיפוק רגעי - אלא על רצף חוויתי, המאפשר קיום נאות.

מהן שיטות הטיפול הפסיכולוגית לטיפול בהתמכרות?

ישנן מספר שיטות טיפול פסיכולוגיות, לטיפול בהתמכרויות; במקרים רבים, נעשה שימוש בכלים ממספר שיטות.

טיפול פסיכותרפיה באמצעות שיחות.

טיפול בשיטה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) - במסגרתו מלמדים את המטופל לזהות את הדחף להמר ואת הצורך בריגוש; ולמלא אותם בעיסוק חלופי שאיננו מסוכן למכור ולמשפחתו. במסגרת הטיפול, הפסיכולוג נותן למטופל משימות לביצוע, בין פגישה לפגישה.

טיפול בשיטת Mindfulness - מטפלים בדחף להמר, באמצעות מודעות קשובה לדחפים. הטיפול מבוצע באמצעות התמקדות במחשבות ונשימות.

בנוסף, מומלצת גם השתתפות בטיפול גמילה, במסגרת קבוצתית של מכורים.

טיפול תרופתי - במקרים בהם המכור סובל גם מהפרעה פסיכיאטרית, יינתן טיפול תרופתי, לטיפול בתסמיני ההפרעה. לדוגמא: תרופות אנטי דיכאוניות, כאשר המכור סובל גם מדיכאון.

לסיכום: מרגע שמהמרים מצויים במעגל ההתמכרות, התנהגותם מאופיינת בחוסר שליטה ורצון תמידי לספק את הדחף להמר. רק מודעות לחוסר השליטה ושיתוף פעולה בטיפול, יכולה להפסיק את מעגל ההתמכרות ולספק מענה חלופי - אנושי - לחסכים הרגשיים.

אמינה טייבר, פסיכולוגית קלינית, מורה ומדריכה ללימודי פסיכולוגית העצמי בהכשרה בפסיכואנליזה במכון תל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום