בעיות כף רגל וקרסול: מדריך

(15)
לדרג
תוכן מקודם

כף הרגל והקרסול נושאות עומס משמעותי ועלולות לסבול ממספר בעיות: נקע, שחיקת סחוס או בוהן קלובה. שומרים על בריאות כף הרגל? לכו על זה

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2310927 (מספר מקשר)

בעיות בקרסול ובכף הרגל נחשבות בעיות שכיחות מאוד. כפות הרגליים הן בסיס הגוף כולו - ומופעל עליהן עומס רב. עם השנים, חלים שינויים ניווניים, מבניים ותפקודיים בכף הרגל, שמעצימים את הבלאי והשחיקה, משפיעים על אופן העברת העומסים בגוף, על היציבה ועל התנועה - ועלולים לגרום לנזקים ולכאבים לא רק בכפות הרגליים, אלא גם בחלקי גוף אחרים, כמו הברכיים והגב.

מהו תפקיד כף הרגל? מה המבנה של כף הרגל?

ההליכה על שתיים מחייבת את כפות הרגליים להיות חזקות, עמידות, גמישות ויציבות. מבחינה אנטומית, כף הרגל מורכבת מעשרות עצמות ומפרקים, שמחוזקים במאות רצועות ומופעלים על ידי עשרות שרירים. הקשתות המובנות והרצועה הפלנטרית, מאפשרות לכף הרגל להתאים את עצמה לתנאי השטח ולסוג הפעולה הנדרשת ממנה: גמישות ובלימת זעזועים - בעת ספיגת משקל הגוף; וקשיחות - בעת דחיפת הגוף קדימה.
הטיפול בנקע בשלב הראשון כולל קיבוע קרסול עם מייצב. צילום: שאטרסטוק

הטיפול בנקע בשלב הראשון כולל קיבוע קרסול עם מייצב. צילום: שאטרסטוק

מהן בעיות הקרסול הנפוצות?

פגיעות הקרסול הנפוצות ביותר הן פציעות טראומה ונקעים (קרע חלקי של הרצועות), שגורמים נזק לרצועות התומכות במפרק הקרסול.

מהן דרגות החומרה השונות של נקע?

נקע בדרגה 1 (קל) הוא מתיחה או קרע של מספר סיבים מהרצועה אחת מתוך 3 מבלי פגיעה ברציפות הרצועה; לרוב, נקע קל מחלים תוך כשבוע. מתבטא בנפיחות קדמית לפטישון חיצוני בקרסול וכאבים באיזור הזה. ניתן לדרוך על הרגל בלי צליעה של ממש.

קרע בדרגה 2 (בינוני) קרע מלא של רצועה אחת מתוך 3 המייצבות את הקרסול בצד חיצוני ומתיחה או קרע חלקי של רצועה שניה - הינה פגיעה יותר רצינית מלווה בנפיחות וכאבים וצליעה. קרע כזה מחלים תוך חודש-חודש וחצי ודורש טיפול פיזיותרפי ונוגדי כאב ואפילו מייצב קרסול לתקופה קצרה עד 3-4 שבועות.

קרע בדרגה 3(קשה) - קרע מלא של לפחות 2 הרצועה מתוך 3 מלווה בחוסר יציבות בולט בקרסול. ואם איננו מטופל ומשוקם היטב, הוא עלול לגרום לחוסר יציבות כרונית ולנקעים חוזרים; פגיעות הללו בדרך כלל מלוות בפגיעות סחוס בעצם הטלוס שבונה את החלק התחתון שלמפרק הקרסול וכתוצאה מכך, לכאבים והפרעה תפקודית שלא מגיבים היטב לטיפולים מקובלים כמו פיזיותרפיה וטיפול בנוגדי כאב- ופוגעים באיכות החיים של הסובלים מהם, בעיקר כאשר מדובר באנשים צעירים וספורטאים.

מהם הסימפטומים לנקע בקרסול?

הסימפטומים של נקע בקרסול תלויים בחומרת הנזק - וכוללים כאבים, נפיחות, קושי בתנועה, שטף דם ו/או חוסר יציבות של המפרק ואפילו פגיעה עצבית כתוצאה ממתיחה של עצב תחושתי שחוצה את הקרסול הצד חיצוני ונמתח בזמן חבלת הקרסול.

מהן דרכי הטיפול בנקע?

כדי למנוע נזק מתמשך, יש להתחיל את הטיפול מוקדם ככל האפשר.

טיפול שמרני - הטיפול בשלב הראשון בלי קשר לדרגת הנקע הוא טיפול שמרני, שכולל קיבוע קרסול עם מייצב למניעת פגיעה נוספת לקרסול לא יציב, התחלת פיזיותרפיה לשיפור טווח תנועות במפרק והורדת בצקת והקלת הכאבים, הפחתת עומס על הרגל .

טיפול כירורגי - במקרים של קרע בדרגה 3 שלא טופל בסמוך לפציעה כראוי או אפילו למרות הטיפול השמרני המקובל אנשים מגיעים למצב של חוסר יציבות כרונית (נקעים חוזרים מלווים בכאבים והפרעה תפקודית שמונעת מהם לבצע פעילות גופנית מוגברת) - יש צורך בהתערבות כירורגית.

קיימות כיום מגוון שיטות טיפול כירורגיות, הן בשיטה פתוחה והן בשיטה ארטרוסקופיות. בלי קשר לבחירת שיטת הטיפול לייצוב קרסול מקובל לבצע ארטרוסקופיה לסקירת המפרק וטיפול בעיות תוך מפרקיות בקרסול (הצטברות רקמה צלקתית, פגיעות סחוס וכ"ו).

מהו ניתוח ארטרוסקופי? מהו ניתוח פתוח?

ניתוח ארטרוסקופי הוא ניתוח שבו מבצעים 2 חתכים קטנים, דרכם מכניסים בצד אחד צינור דק(ארטרוסקופ) - שבקצהו מצלמה ובצד שני מכשיר שבאמצעותו ניתן לטפל בבעיה(שייבר, אוסטאוטו וכ"ו) - ואם יש צורך, מטפלים ברקמה צלקתית או פרגמנטים של עצם חופשיים או פגיעות הסחוס על ידי הטרייה (ניקוי).

לאנשים צעירים, ניתן לבצע ניתוח לייצוב קרסול בשיטה פתוחה עם שימוש בתוספת של רצועה מלאכותית חזקה שאמורה למנוע נקעים חוזרים ולשמור את האיזור של תפירת רצועות. הניתוח הזה יעיל מאוד ומתאים בעיקר לאנשים פעילים פיזית ולספורטאים, מכיוון שההחלמה ממנו מהירה יותר, החזרה לשגרה גם מהירה והיציבות של המפרק טובה יותר.

במקרים של פגיעה סחוסית רצינית וגדולה (פגם סחוס בקוטר יותר מ1ס"ם) מתבצע ניתוח פתוח עם השתלת חומר שמעודד צמיחת סחוס עמיתי או משתמשים בגליל עצם עם סחוס שנלקח מאיזור הברך ומושתל לאיזור חולני לאחר שהוצא פגם באותה הצורה של גליל מהטלוס.

מהי שחיקת סחוס? כיצד מטפלים בה?

שחיקת סחוס היא בעיה המאפיינת במיוחד אנשים מבוגרים או כתוצאה מחבלות קשות כמו שברים מרוסקים תוך מפרקיים בקרסול. עד לפני כעשור, הטיפול המקובל למקרים של שחיקת סחוס מתקדמת בקרסול היה סגירה של המפרק (Arthrodesis). תופעת לוואי של הניתוח הזה הוא חוסר תנועה מוחלטת בקרסול שגורמת לתנועה לא רצויה במפרקים הסמוכים בכף הרגל שלא נועדים לתנועה וכתוצאה מכך שחיקה מוקדמת במפרקים הללו. כמובן התהליך הזה פוגע באיכות ההליכה, גורם לצליעה וכאבים

כיום, קיימת אפשרות להחלפת מפרק הקרסול: בשיטה זו, מוציאים את הסחוס שנפגע, יחד עם שכבה דקה של עצם מעל הסחוס - ומשתילים במקומו חומרים שהם דמויי המשטח שהוצא. כך, מקבלים למעשה מפרק חדש מלאכותי המאפשר ללכת בלי צליעה וללא כאבים, כך משיבים למטופל את איכות החיים שלו.
העיוות התורשתי השכיח ביותר בכףהרגל הוא בוהן קלובה. צילום: שאטרסטוק

העיוות התורשתי השכיח ביותר בכףהרגל הוא בוהן קלובה. צילום: שאטרסטוק

מהן הבעיות הנפוצות בכף הרגל?

ניתן לחלק את הבעיות בכף הרגל בעיקר לעיוותים מולדים ונרכשים.

העיוות התורשתי השכיח ביותר - בעיקר בקרב נשים, הוא בוהן קלובה (Hallux Valgus) - סטייה של הבוהן הגדולה לכיוון האצבעות האחרות; וכתוצאה מכך, יצירת בליטה חיצונית כואבת של העצם בבסיס הבוהן.

הגורם לבעיה הוא רובו תורשתי ו/או נעילה ממושכת של נעליים צרות שפיציות - הגורם למפרק הבוהן לגדול בזווית לא נכונה; ובהמשך, גם לעוות בעקבותיה את יתר האצבעות.

מעבר לבעיה האסתטית ולקושי בנעילת נעליים סגורות, הסטייה של הבוהן פנימה עלולה לגרום ללחץ קבוע על האצבע הסמוכה; ובמקרים קיצוניים, אף "לטפס" עליה. הבליטה הגרמית שנוצרת בבסיס הבוהן מתחככת בנעל - ויוצרת יבלות, כיבים וכאבים; אופן ההליכה עלול להשתנות ולגרום גם ללחץ מוגבר בכרית כף הרגל ולכאבים עזים מתמשכים המונעים מאנשים ללכת בצורה נכונה ולהשתמש בנעליים רגילות

מהן דרכי הטיפול בבוהן קלובה?

כמובן במקרים של עוות מתון ניתן להתחיל טיפול שמרני ע"י נעליים נוחות רחבות בלי לחץ על אצבעות ואיפול מדרסים לריפוד בכרית כף הרגל ותמיכה בקשת פנימית. במקרים של עיוותים מתקדמים, בצורות שונות, בכל האצבעות - ניתן לטפל באמצעות הניתוח, שמטרתו להחזיר את האצבעות למנח התקין שלהן (ליישר אותן) ולהוריד לחץ על כרית כף הרגל. הניתוח הוא ניתוח אורתופדי, שבו מבצעים חיתוך של העצמות, מזיזים ומקבעים אותן במנח הרצוי. לאחר תקופת החלמה בת חודש עד חודש וחצי, שבה העצם מתאחה - ניתן לחזור לשגרה.

מהם העיוותים הנרכשים?

שינויים ניווניים במפרקי כף הרגל כולל שחיקת סחוס גם במפרק הבוהן הגדולה וגם במפרקים אחרים באמצע או בחלק אחורי של כף הרגל, שמתבטאת בהגבלת התנועה ונפיחות במפרק .בין הסחוס לעצם יש קצוות עצבים וכלי דם. כאשר הסחוס שחוק, העצם "מתנגשת" בעצם - ולכן יש כאבים חזקים מאוד. הטיפול בבעיה הוא באמצעות סגירת הפמרק (נעילתו) בעזרת ברגים(הדבקה של העצמות, אחת לשנייה)תהליך החלמה מהניתוח מסוג הזה יכול לקחת בין חודש וחצי ל-3 חודשים. כשבועיים מהניתוח ניתן להיעזר במגף הליכה מיוחד שמאפשר לדרוך ולתפקד טוב יותר בתקופת השיקום .

לסיכום: פגיעה במפרק הקרסול או בכף הרגל עלולה לגרום לכאבים קשים ולבעיות תנועה. לעיתים ניתן לטפל בבעיה באמצעות טיפול שמרני; ולעתים יש צורך בניתוח. בכל מקרה, הטיפול בבעיה משפר מאוד את איכות החיים.

ד"ר סרגיי סלמן הוא אורתופד מנתח, מומחה לאורתופדיה כללית והפרעות כף רגל וקרסול, מנהל שירות כף רגל וקרסול במרכז רפואי "העמק" בעפולה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום