מחקר חדש: מהפכה בטיפול בסוכרת

(0)
לדרג

חולי סוכרת מסוג 2 נאלצים להתמודד עם שגרה מכבידה של טיפולים. החדשות הטובות והמתוקות: מחקר ענק מעיד על שיפור דרמטי בתוצאות, בזכות תרופות מקבוצת SGLT2

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה פורסם מחקר חדש ורחב היקף מ"החיים האמיתיים", שחשף ממצאים אודות חולי סוכרת מ-6 מדינות (ארה"ב, דנמרק, נורבגיה, שבדיה, בריטניה וגרמניה) - אשר הצביעו על הערך המוסף של תרופות מקבוצת הטיפול SGLT2 (ואף חיזקו את הערך המוסף, בצורה משמעותית), בכל הקשור בהפחתת אשפוזים מאי ספיקת לב (ותמותה באופן כללי).

קבוצת הטיפול החדשה מפגינה יעילות גבוהה בהורדת ערכי הסוכר, הפחתה במשקל ובערכי לחץ הדם, גורמי סיכון משמעותיים בקרב רוב חולי הסוכרת מסוג 2. בראש סיבוכי הסוכרת החמורים ביותר, ניצבים סיבוכים קרדיו-וסקולריים; ועל כן, לערך המוסף של קבוצת הטיפול יש משמעות רבה בטיפול בציבור הסוכרתיים, כולל אלה שאינם בעלי היסטוריה של אירועי לב.

מדוע המחקר החדש אודות תרופות מקבוצת הטיפול SGLT2 כל כך משמעותי?

המחקר החדש הינו, בהגדרתו, "מחקר עולם אמיתי". משמע: הוא אינו מחקר קליני מבוקר, אשר לרוב אינו גדול בהיקפו - ומשמש לבדיקת יעילות ובטיחות של תרופות, לפני אישור לשימוש לקהל מטופלים רחב.

המחקר החדש אסף מסת נתונים של מטופלי סוכרת בעולם, חולים אשר טופלו במגוון הטיפולים הקיימים כיום. על מנת לייצר פרופיל דומה של חולים להשוואה בין אלה שנטלו טיפולים מסוג SGLT2 - לאלה שטופלו בתכשירים אחרים, המחקר בחן בסופו של דבר 365,000 חולים (עם ובלי היסטוריה של מחלות לב).

הממצאים המעודדים דומים גם כשבוחנים את הנתונים של כל אחת מ-6 המדינות, המגמות כמעט זהות - על אף שמדובר ברשויות בריאות שונות, עובדה המקנה למחקר חיזוק, המתווסף לנתוני המחקר הקליני, שנערך על אחת מתרופות הקבוצה לפני כשנתיים, שבחן את בטיחות אחת התרופות בקרב חולי סוכרת עם היסטוריה קרדיו-וסקולרית.

מחקר חדש לטיפול בסוכרת. צילום: שאטרסטוק
מחקר חדש לטיפול בסוכרת. צילום: שאטרסטוק

עד כמה תרופות מקבוצת הטיפול SGLT2 מפחיתות אירועי לב ומקרי מוות?

נתוני המחקר הגדול, שהוצג בחודש מרץ, בכנס השנתי של איגוד רופאי הלב האמריקאי, מצא הפחתה של אשפוזים בגין אירועי לב ב-39% בקרב אוכלוסיית חולי הסוכרת, ממגוון רחב של רמות מחלה; וכן, הפחתה של מקרי מוות לסוכרתיים ב-51%. הפחתה זו נצפתה בכל הפרמטרים, גם בהשוואה לקבוצות טיפול ותרופות אחרות לסוכרת, הקיימות היום בשוק.

באיזה תרופות מדובר, במסגרת קבוצת הטיפול SGLT2?

במחקר החדש, מרבית החולים שנתוניהם נבחנו היו מטופלים בתרופות אינבוקנה (אשר אינה משווקת בישראל) ובפורסיגה (טיפול זמין בארץ, הנכלל בסל התרופות). מיעוט מקרב הנבדקים נטל את התרופה ג'ארדינס, גם היא מקבוצת הטיפול SGLT2.

מהו מנגנון הפעולה של התרופות מקבוצת הטיפול SGLT2?

ניתן לומר כי מדובר במנגנון עם "תופעות לוואי" חיוביות. כ-90% מחולי סוכרת מסוג 2 סובלים גם מעודף משקל; בנוסף, כמחציתם סובלים גם מיתר לחץ דם ושומנים בדם. מעכבי SGLT2 פועלים במנגנון ייחודי, בראש ובראשונה, כדי לטפל בסוכרת - ולהציג יעילות גבוהה בהורדת ערכי הסוכר של החולה.

היות שמנגנון הפעולה עושה שימוש בסילוק סוכר עודף מהגוף, באמצעות מתן שתן - נוצרות "תופעות לוואי" חיוביות, לטיפול זה: איבוד אנרגיה (קלוריות); ומכאן שהתרופה מסייעת להפחתה במשקל וכן הפחתה בלחץ הדם. כך, נוצר טיפול מרובה יתרונות, הפועל על כמה היבטים משמעותיים - אצל החולה הסוכרתי.

איזון ערכי הסוכר בדם. צילום: שאטרסטוק
איזון ערכי הסוכר בדם. צילום: שאטרסטוק

מהי המשמעות של המחקר הזה, מבחינת המטופלים בישראל?

ד"ר רועי אלדור, מנהל יחידת הסוכרת במכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ולחץ דם, במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (ביה"ח איכילוב) - מתייחס לממצאי המחקר: "תוצאות המחקר הנוכחי מעודדות וחיוביות - וזה תורם לביטחון שלנו כרופאים, שהנתונים שראינו גם במחקר הקליני כפול הסמיות המבוקר עם ג'רדיאנס (תרופה אחרת מהקבוצה), אכן מופיעים גם בעולם האמיתי ובמגוון מטופלים. אנחנו ממתינים בכיליון עיניים למחקרים הקליניים כפולי הסמיות עם פורסיגה, אינבוקנה וארתוגליפלוזין, שלמעשה יאוששו סופית את הנושא. כולי תקווה שנוכל להגיד בבטחה שיש לנו מנגנון משמעותי לטיפול בסוכרת מסוג 2, שמפחית תמותה ותחלואה קרדיו-וסקולרית גם בחולי סוכרת, ללא מחלת לב בעבר".

האם לאור תוצאות המחקר, קבוצת הטיפול SGLT2 תועדף כטיפול לסוכרתים מסוג 2, על פני טיפולים אחרים?
ד"ר אלדור: "נדיר שסוכרתי מטופל רק במנגנון אחד. ראשית, אנחנו רוצים להוריד את הסוכר, עד כמה שניתן - ללא תופעות לוואי משמעותיות. אנחנו צריכים לשנות קונספט ולשנות את קווי ההנחיה. אם פעם חיכינו לכישלון טיפול בתרופה מסוימת, בטרם רשמנו לחולה תרופה חדשה - הרי שהמטרה שלנו, המתאפשרת בעידן הנוכחי, היא כי כבר משלבי המחלה הראשוניים, נאזן את מרכיבי הסוכרת והתסמונת המטבולית בצורה אגרסיבית (סוכר, לחץ דם, עודף משקל ושומני דם), תוך שימוש במגוון מנגנונים. מחקרים רבים מראים שלמידת איזון הסוכרת ומרכיבי הסינדרום המטבולי, יש השפעה ארוכת שנים על התמותה והתחלואה הלבבית. מדובר במושג הנקרא "זיכרון מטאבולי". הגוף זוכר את ערכי הסוכר שלו ושאר גורמי הסיכון - ולכן חשוב, כבר בשלבים מוקדמים, לטפל בחולה באופן המיטבי שקיים ברשותנו".

האם ניתן לומר כי מדובר כאן בהתאמת הטיפול לחולה - ולא במצב שהחולה מתאים את עצמו לטיפול?

ד"ר אלדור: "לטיפול בסוכרת מסוג 2 יש מנעד רחב של אסטרטגיות טיפול. יש מנגנוני פעולה שונים, בטוחים ויעילים. עם זאת, חלק מהטיפולים - למרות היותם יעילים מאד בהפחתת הגלוקוז - עלולים לגרום להשמנה; ובמקרים מסוימים, להיפוגליקמיה (ירידה חדה ומסוכנת בערכי הסוכר).

לכן, המטרה היא להתאים את הטיפול הטוב ביותר לחולה - במינימום תופעות לוואי; ועל כן, חשוב למצוא את הטיפול שייתן את מירב היתרונות לחולה, גם מעבר להורדה חשובה והכרחית של הסוכר. כל סוכרתי מכיר היטב את ניהול החיים הקפדני, שהוא נדרש לעשות, לצד הטיפול התרופתי; ואת ההתמדה הנדרשת בטיפול - לעיתים כמה טיפולים במקביל, מדי יום. לניהול נכון של המחלה יש השלכות חיוביות על מצב האיזון הגליקמי של המטופל. כיום, קיימות תרופות לסוכרת, שהן שילוב של לפחות 2 קבוצות טיפול, בכדור אחד. חלקן עם מנגנון שחרור מושהה (XR), המקל על לקיחת התרופה (פעם ביום, במקום פעמיים או שלוש); וייתכן כי אף מפחית את תופעות הלוואי מהחומרים הפעילים בתרופה המקורית".

האם שילובי תרופות מהווים למעשה מגמה טיפולית חדשה?

ד"ר אלדור: "תרופות משולבות, כלומר 2 קבוצות טיפול בכדור אחד, שחלקן אף עם שחרור מושהה - מקל על המטופלים. הם יכולים ליטול את התרופה עם מספר קטן יותר של כדורים (למשל רק בבוקר - ולשכוח מזה עד ליום המחרת).

אנחנו יודעים שמטופלים לפעמים מתקשים בהתעסקות עם התרופות ועם הצורך לדייק במועדי נטילת התרופות, לאורך היום. אני חושב שזה מבורך - ומקל עלינו את האפשרות להתאים את הטיפול לאורח החיים ולסדר היום של המטופל".

לסיכום: מחקר חדש ומקיף, על כ-365,000 מטופלים בשש מדינות, מצביע על יתרונות טיפוליים רבים לתרופות מקבוצת הטיפול SGLT2. נראה כי תוצאות המחקר מחייבות שינוי תפיסה וקווי טיפול בסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום