ניתוחי שחזור בעזרת הזרקת שומן

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הזרקת שומן עשויה לסייע משמעותית בניתוחי שחזור - לטיפול בכוויות, כיבים, מחלות מפרקים וסחוסים. איך מבצעים שחזור אף, שחזור שד, שחזור עור? הכל במדריך שלפניכם

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

ניתוחים שחזוריים הם ניתוחים פלסטיים, שמטרתם לשחזר חלקי גוף שונים או לתקן מומים שגורמים להפרעה תפקודית - ונגרמו כתוצאה מפגמים מולדים, גנטיים או התפתחותיים; נזקים חבלתיים כגון כוויות, תאונות ופציעות וכן פגמים ניתוחיים (לאחר הסרת גידולים, למשל).

על פי העדויות, ניתוחים שחזוריים בוצעו בהודו כבר בשנת 800 לפנה"ס, אך הם התפתחו בתקופת מלחמת העולם הראשונה, בה נדרשו הרופאים לטפל בפציעות שגרמו לשינויים אסתטיים בפנים, בכוויות בדרגה גבוהה ובפציעות שנגרמו בעיקר מכלי הנשק שנחשבו אז חדשים ובלתי מוכרים (ובהן לא נתקלו המנתחים בעבר).

שחזור שד באמצעות שומן עצמי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שחזור שד באמצעות שומן עצמי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן לבצע ניתוחים שחזוריים באמצעות הזרקות שומן?

אחד החידושים הגדולים בתחום הניתוחים הפלסטיים בכלל (והניתוחים השחזוריים בפרט) הוא השימוש בשומן עצמי, לצורך עיצוב מחדש של האיבר הרצוי. בתהליך זה, שואבים שומן מאזורי הגוף בהם יש עודף שומן, כגון בטן, מותניים וירכיים. מפרידים בין התאים השומניים לשמן ולנוזלים (השבחה) - ומזריקים את התאים שהתקבלו למקום הרצוי. מאחר שתאי השומן מכילים תאי גזע רבים, הזרקתם מסייעת גם לתהליך הריפוי עצמו - ולשיפור משמעותי במראה העור.

בטיפול באיזה מחלות - מסייעת הזרקת שומן?

כוויות: הזרקת תאי שומן מתחת לעור, במקרה של כוויה שנגרמה כתוצאה מחבלה, או כתוצאה מהקרנות (במקרים של סרטן שד, למשל), תחזיר את הרכות לעור - תוך זמן קצר יחסית; ותשפר משמעותית את מראה הצלקת שתיוותר, כתוצאה מאותה כוויה.

ריפוי כיבים: תאי הגזע שבתאי השומן מסייעים גם לסגירת פצעים וכיבים כרוניים ברגליים, שנגרמו כתוצאה מסוכרת - ולא נסגרו תקופה ארוכה, בשום דרך אחרת.

מחלות מפרקים וסחוסים: מחקרים מצאו כי הזרקת תאי גזע שומניים למפרקים וסחוסים פגועים (ואף לשברים), מקלה משמעותית על הכאב ומזרזת את זמן ההחלמה.

אוטם בשריר הלב: הזרקת שומן מסייעת לטיפול באוטם - תאי הגזע השומניים גורמים להחלפת רקמת השריר הנמקית לרקמת שריר פעיל.

כיצד נעשה שימוש בשומן, לצורך שחזור שד?

עד לפני מספר שנים, לא השתמשו בשומן עצמי לצורך שחזור שד - לאחר כריתה, מתוך חשש שתאי הגזע יגרמו להתפשטות תאים סרטניים. בשנים האחרונות, לאחר מחקרים רבים שנעשו בנושא, מבצעים יותר שחזורי שד באמצעות שומן עצמי. בהליך זה, מזריקים את השומן, כך שתיווצר צורת שד חדש. לאחר שהשומן נקלט, ניתן לעצב אותו על ידי שתל או מתלה מהבטן.

כיצד מבצעים שחזורים באמצעות מתלים?

מתלה הוא בעצם רקמה, שנמצאת בכלי הדם וכוללת עור, שומן ושריר. במקרים בהם יש חסר גדול מאוד של רקמה (למשל אצל אדם שעבר הוצאת גידול גדול מהרגל, מהפנים וכו'), לוקחים "מתלה" (עור יחד עם כלי דם) מאזור בריא, סמוך ככל שניתן לאזור הפגוע - ומחברים אותו בהליך מיקרו-כירורגי לעור, במקום הפגוע. באופן זה, האזור הפגוע מקבל אספקת דם - וחוזר לתפקוד ולמראה רגיל.

שימוש בשומן עצמי הוא אחד החידושים בתחום הניתוחים הפלסטיים. צילום: שאטרסטוק
שימוש בשומן עצמי הוא אחד החידושים בתחום הניתוחים הפלסטיים. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לבצע שחזור עור?

במקרים של כוויות משמעותיות, ישנה חשיבות רבה לכיסוי הגוף במהירות האפשרית, על מנת למנוע כניסה של זיהומים ופגיעה במערכות הפנימיות. מכיוון שהגוף שלנו מסוגל לקלוט אך ורק את העור שלנו, על מנת לכסות את אזור הכוויה, לוקחים עור מאזור בריא (אם יש לפחות 20% עור בריא) - ומשתילים אותו באזור הכוויה.

אם השתלת העור מבוצעת על ידי מומחה, אספקת הדם טובה והחבישה טובה ומבטיחה שהשתל יישאר במקומו ולא יזוז, צומחים כלי דם חדשים באופן מידי - וכעבור מספר שבועות, העור נקלט לגמרי.

אם העור הבריא אינו מספיק לכיסוי כל האזורים הפגועים, מכסים אותו בעור שנלקח מבנק העור של צה"ל, בבית החולים הדסה עין כרם. כעבור כשבועיים, העור הזר נדחה - והאזור הבריא בגוף, שממנו לקחנו את העור מחלים, כך שניתן לקחת ממנו שוב - ולכסות חלק נוסף.

כיצד מתבצע שחזור אוזניים?

שחזור אוזניים מבצעים לצורך מילוי חסר מלא או חלקי באפרכסת האוזן, שנגרם כתוצאה ממיקרוטיה (ילודה של תינוקות בעלי אפרכסת שאינה מפותחת כראוי), תאונות, נשיכות וכדומה. ניתוח שחזור אוזניים מתבצע בשני שלבים - בהפרש של שישה חודשים ביניהם. בשלב הראשון, דרך חתך בעור החזה, לוקחים קטע סחוס מאזור הצלעות, מעצבים ומניחים אותו בכיס תת עורי באזור האוזן. בשלב השני, משתמשים וברקמות סביב האוזן, על מנת ליצור את אפרכסת האוזן בצורה תלת-ממדית - ולהבליטה.

מתי יש לבצע ניתוח שחזור אף?

שחזור אף (חלקי או מלא) נדרש בעקבות טראומה, לאחר כריתת גידולים שפירים או ממאירים, או בשל מומים מולדים. במצבים אלה, יש צורך בשחזור השלד הסחוסי או הגרמי ולעיתים גם בשחזור של הציפוי הפנימי של האף.

שחזור אף חלקי מבצעים תוך שימוש במתלי עור מקומיים, שנלקחים מהאזורים הסמוכים לחסר (כמו באף, לחי ומצח). שחזור חלקי של ציפוי הרירית הפנימית מבצעים תוך שימוש במתלי רירית, מתוך חלל האף עצמו, או מרירית של השפה העליונה - שמועברת בתעלה דרך רצפת האף.

שחזור של השלד הסחוסי או הגרמי מבצעים תוך שימוש בסחוסים, הנלקחים ממחיצת האף, מהאוזניים, מסחוסי הצלעות או מקטע של לוחית חיצונית מעצם גולגולת.

שחזורי מחצית האף או שחזור אף מלא, ניתנים לביצוע תוך שימוש במספר מתלים מקומיים, המועברים לצורך יצירת הציפוי הפנימי של האף - ובמתלה גדול של עור המצח, המועבר מעל לכל המתלים. שלד האף הסחוסי משוחזר עם שתלי סחוס, שמכסים אותם ויוצרים מראה אחיד.

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח ברזילי באשקלון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום