ניתוח קיסרי: סיכון ללוקמיה בילדים

(0)
לדרג

ממצאי מחקר חדש מצביעים על קיומו של קשר בין לידה בניתוח קיסרי אלקטיבי לבין סיכון גבוה יותר להתפתחות לוקמיה מסוג ALL בילדות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין לידה בניתוח קיסרי ובין סיכון גבוה יותר להתפתחות לוקמיה מסוג ALL (Acute Lymphoblastic Leukemia) בילדות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין אופן הלידה ובין הסיכון ל-ALL בילדים אינו ברור. לאחר שבחנו רישומי לידה ורישומי סרטן בקליפורניה, הם השלימו מחקר מקרה-ביקורת להערכת חשיבות לידה בניתוח קיסרי באתיולוגיה של ALL בילדות.

מדגם המחקר כלל 5,081 מקרים ו-18,927 ביקורות תואמות, שנולדו בין השנים 1978-2009; נתונים רבים יותר היו זמינים אודות סוג הניתוח הקיסרי (אלקטיבי או דחוף) בתת-קבוצה של 1,552 מקרים ו-5,688 ביקורות.

החוקרים לא זיהו קשר בין ניתוח קיסרי בכללותו ובין הסיכון ל-ALL בילדות (מתחת לגיל 15 שנים), אך זוהה קשר בין ניתוח קיסרי אלקטיבי ובין סיכון מוגבר משמעותית ל-ALL (עליה של 17%). בגילאי שיא היארעות מחלת הלוקמיה מסוג ALL (2-4 שנים), ניתוח קיסרי לווה בעליה של 11% בסיכון, בהשוואה ללידה נרתיקית, והיקף הקשר היה גדול יותר במקרים של ניתוח קיסרי אלקטיבי (עליה של 38%). הממצאים לא הצביעו על קשר בין ניתוח קיסרי דחוף ובין ALL בילדות.

החוקרים כותבים כי יש מקום להשלים מחקרים נוספים להערכת מנגנונים העשויים לקשור בין ניתוח קיסרי ובין הסיכון ללוקמיה בילדות, מאחר וגורם סיכון זה עשוי להיות הפיך.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום