הסרת משקפיים בלייזר: כבר 30 שנה

(1)
לדרג

קשה להאמין, אבל הניתוח להסרת משקפיים בלייזר חוגג שלושה עשורים. מדובר בהזדמנות טובה, כדי לבחון את החידושים, כולל טכנולוגיית אינטראלאסיק

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

כ-10,000 ישראלים בוחרים להיפרד מהמשקפיים ומעדשות המגע מדי שנה. חלקם עושים זאת, בשל הסרבול הכרוך בהזדקקות למשקפי ראייה, מהרגע בו הם קמים בבוקר - ועד הרגע בו הם הולכים לישון; אצל אחרים, הסיבה העיקרית היא אסתטית.

רפואת העיניים והמכשור הרפואי עברו כברת דרך ארוכה, מאז בוצע הניתוח הראשון להסרת משקפיים לפני כשלושה עשורים. השיטות המתקדמות לשיפור הראייה הובילו לכך שהניתוחים נעשו בטוחים ומדויקים יותר - ולכן מספר ניתוחי הלייזר בישראל עולה בכל שנה.

ד"ר שמואל לוינגר, המנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים "עיניים" ומנתח קרנית, רפרקציה וקטרקט, מסביר: "ניתוח להסרת משקפיים נעשה באמצעות ביצוע שינוי בקמירות הקרנית - החלק השקוף המכסה את העין ומעביר את קרן האור, לתוך העין, דרך העדשה השקופה אל הרשתית ומשם לעצב הראייה ולמוח. שינוי שטח פני הקרנית גורם לקרני האור להגיע לרשתית (לא לפני ולא אחרי הרשתית) - ובכך מושגת חדות ואיכות ראייה משופרים".

סרטון: אופוס מדיה

האם כולם יכולים לעבור ניתוח לייזר?

"חיוני לעבור בדיקת התאמה מקיפה וקפדנית, הבוחנת נתונים כגון: עובי הקרנית, דיופטר (מספר), טופוגרפיה של הקרנית, מחלות עיניים ובעיות פיזיולוגיות, כגון יובש בעיניים", מסביר ד"ר לוינגר ומרחיב: "בנוסף, נלקחים בחשבון מצב בריאות כללי, גיל, היסטוריה משפחתית הקשורה במחלות עיניים. בנוסף, ניתן משקל גם לצרכים של המטופל, מבחינת הראייה, בכל הקשור לעיסוקו ולתחביביו".

"יש לקחת בחשבון כי שיעורם של אלה שאינם נמצאים מתאימים לניתוח, לאחר הבדיקה, עומד על כ-30% - וחשוב לדעת כי בדיקה שאינה יסודית, עלולה שלא לקחת בחשבון נתונים חיוניים; ועקב כך, ינותח אדם שאינו מתאים. במקרים כאלה, עלולים להיגרם סיבוכים ופגיעה בבריאות העיניים. אבחון מקדים והתאמה מלאה - הם הערובה להצלחת הטיפול".
"מקרים בהם אין לנתח: מחלת עיניים, כגון קרטוקונוס, המאופיינת בקרנית מעוותת בצורה של חרוט (קונוס) או גלאוקומה, אשר מתאפיינת בלחץ תוך-עיני גבוה. כמו כן, ניתוח לייזר אינו מתאים במקרים של רוחק או קוצר ראייה גבוהים מאד, דרגת אסטיגמציה (צילינדר) גבוהה מאד ובקרב מטופלים, בעלי קרנית דקה. למקרים אלה, קיימים פתרונות ניתוחיים אחרים, להסרת המשקפיים, כגון: השתלת עדשה תוך-עינית".

מה כוללת בדיקת ההתאמה?

ד"ר לוינגר מפרט: "הבדיקה כוללת מילוי שאלון בריאות מפורט, צילום עיניים וסריקת הקרנית, ע"י טכנאי רפואי, באמצעות מכשיר טופוגרפיה, סורק קרנית ואברומטר, הבודק את הרשתית. בנוסף, בדיקת חדות ואיכות הראייה על ידי אופטומטריסט ובדיקת עיניים על ידי רופא עיניים מנתח, הכוללת: מבנה הקרנית ועובייה, בדיקה של גלגל העין, קרקעית העין, מדידת הלחץ התוך-עיני והיקף האישון. על סמך כל הממצאים, קובע הרופא התאמה או אי התאמה לניתוח - ומהי השיטה הניתוחית המתאימה למטופל. הידע הרב שנצבר ופורסם בספרות המדעית וההתקדמות בתחום הטכנולוגי, בביצוע ניתוחי הסרת משקפיים, הובילו לכך שאנו מצליחים לבחור בקפידה את המטופלים המתאימים לניתוח - וכן להשגת דיוק רב ביותר בתוצאות. הסיכונים ותופעות הלוואי לאחר הניתוח פחתו במידה ניכרת. התאמה נכונה של סוג הניתוח לצרכי המטופל ולמצב העיניים שלו, מעקב צמוד וכן הקפדה על הדרכת המטופלים, בקשר לטיפול לאחר הניתוח - מביאים לתוצאות טובות מאוד, אשר משפרות את איכות החיים של המטופלים לשנים רבות".

מהי המשמעות של סוג מכשור הלייזר?

ד"ר עמי הירש, מומחה רפרקציה וקטרקט, מנהל רפואי של "עתידים מדיקל סנטר" ומנתח בכיר ב"עיניים": "מזה כעשור, אנו משתמשים בטכנולוגיית Femtosecond Laser. קרן הלייזר מונחית באמצעות מחשב, שקובע את מידת הליטוש, בהתאם לשינוי הנדרש ברפרקציה. זאת, ללא שימוש בסכין כירורגית. הדיוק הרב של קרן הלייזר תורם לתוצאות מדויקות יותר - ולדרגת בטיחות גבוהה יותר".

ד"ר הירש מרחיב: "מכשירי הלייזר השונים נבדלים ברמת מערכות הבקרה ומידת המהירות של הלייזר. ככל שמהירות הלייזר גבוהה יותר, דהיינו מספר הפולסים בשנייה גבוה יותר - כך ההליך מהיר יותר. המהירות תורמת גם לכך שהעין פחות מתייבשת במהלך הטיפול; ולכן, בין היתר, התוצאות מדויקות יותר. לדוגמא, המכשיר החדשני אשר באמצעותו מלטשים את הקרנית, שולח 1,050 פולסים בשנייה - וזו נחשבת מהירות שיא, הגבוהה ביותר שקיימת כיום. המכשיר פועל בגיבוי של מערכת מעקב לעין, בשבעה ממדים - ומצויד במערכת למיפוי הקרנית, שמבצעת סריקה ואיכון נקודות על הקרנית, תוך התאמת הטיפול בלייזר לכל נקודה ונקודה. בנוסף, במכשיר מערכתWave Front שקולטת מידע מהקרנית ומהרשתית -ומעבירה את המידע בצורה ממוחשבת, למכשיר הלייזר. מערכת הבקרה מודדת פרמטרים של הקרנית במהלך הניתוח - ובכך מסייעת לקבוע בדיוק רב יותר את מידת עובי הקרנית הנדרש לעבור ליטוש. הרופא המנתח יודע בכל זמן נתון - מהו עומק הליטוש ומהו עובי הקרנית שנשארת. בדרך זו, מבטיחים את יציבות הקרנית ואת בטיחות הטיפול, לאורך זמן. מטרת הבדיקות המורכבות והטיפול בלייזר היא לממש את פוטנציאל הראייה הטוב ביותר של המטופל. מכשיר הלייזר מתבסס על נתוני העיניים שהתקבלו מהבדיקות השונות, שנעשו בבדיקת ההתאמה, כולל מדידת כל התזוזות הבלתי רצוניות של העין, אשר מוקלטות ומוכנסות לחישוב. יתרון זה מוביל לדיוק מרבי ולצמצום הסיכוי להסרת רקמת קרנית מיותרת. קרן הלייזר של המכשיר היא הדקה והמדויקת ביותר בעולם - והליטוש של קרנית העין יוצר, בשל כך, שטח פנים חלק ואחיד, המבטיח ראייה טובה ויציבות במספר".

ד"ר שמואל לוינגר מוסיף: "אנו משתמשים ברשת "עיניים" גם במכשיר הלייזר, מסוג "אינטראלייז", ליצירת חלון טיפולי ומתלה בקרנית. השימוש בטכנולוגיית "אינטראלאסיק" מאפשר החלמה ללא כאבים - וחזרה מהירה מאוד לשגרה ולאיכות ראיה טובה, לאחר הניתוח".

אבחון מקדים והתאמה מלאה - הם הערובה להצלחת הטיפול. צילום: שאטרסטוק
אבחון מקדים והתאמה מלאה - הם הערובה להצלחת הטיפול. צילום: שאטרסטוק

האם הניתוח כרוך בכאבים?

"במהלך הניתוח, המטופל אינו חש כאב - מאחר שניתוחי לייזר מתבצעים בהרדמה מקומית, באמצעות טיפות אלחוש", מסביר ד"ר אורי מלר, מנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים" ובבית החולים "קפלן".

ומה לגבי תופעות לוואי וסיבוכים?

ד"ר מלר: "ניתוח לייזר נחשב הניתוח עם שיעורי ההצלחה הגבוהים ביותר ברפואה. יחד עם זאת, לכל ניתוח יש תופעות לוואי אפשריות. לאחר ניתוחי לייזר, תופעות הלוואי הנפוצות הן יובש בעיניים (אשר מטופל באמצעות דמעות מלאכותיות), הילות וסנוורים - לתקופה בת מספר ימים עד שבועות, לאחר הניתוח. לגבי החשש הגדול ביותר של מטופלים - מעיוורון, אני יכול להרגיע שבישראל לא מוכר אף מקרה. בנוגע לסיכון לזיהום: אנו מונעים זאת, במתן הוראות מדויקות למטופל לשמירה על היגיינה ולשימוש בטיפות אנטיביוטיות".

מהו עיקרון הפעולה של ניתוח לייזר?

ד"ר מלר: "במסגרת ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, אנו מתקנים את הראייה באמצעות ליטוש פני הקרנית, שנעשה על פי חישובים מאד מדויקים, בעזרת מערכות התכנות והבקרה של מכשיר הלייזר. ליטוש פני הקרנית, באמצעות לייזר, משנה את תכונותיה האופטיות ומבטל את ההזדקקות למשקפיים או לעדשות מגע.

הניתוח מורכב משני שלבים:

א. פתיחת חלון טיפולי בקרנית העין (הרמת שיכבה דקה ביותר - לצורך הליטוש).
ב. ליטוש הקרנית וסגירת החלון הטיפולי".

האם תיתכן נסיגה במספר, לאחר הניתוח?

ד"ר שמואל לוינגר: "ככל שהמספר גבוה יותר לפני הניתוח, כך קיים סיכוי כי בעתיד תחול נסיגה במספר. ניסיוננו הרב והביטחון בתוצאות, מאפשר לנו להעניק למטופלים אחריות, ללא הגבלת זמן, לתיקון ליקוי בראייה לרחוק, במקרים בהם חלה נסיגה של מספר. כמובן שהדבר תלוי - אם ניתן לבצע את התיקון מבחינה רפואית (ורק אם המטופל מעוניין). האחריות לא חלה על שינויים שמקורם במחלות עיניים, שעלולות להתפתח עם הגיל: גלאוקומה, היפרדות רשתית וכיו"ב. כמו כן, אין אחריות - על שינויים תלויי גיל, כדוגמת זוקן הראייה, אשר אופייני לבני 40 פלוס ומתבטא בירידה בחדות הראייה לקרוב ובהזדקקות למשקפי קריאה; וקטרקט שאופייני לבני 60 ומעלה".

לדברי לוינגר: "עם הטכנולוגיה המתקדמת ועם השיטות הניתוחיות המתקדמות, כדוגמת האינטראלאסיק - הניתוח מסתיים בתוך שניות; וכבר בתוך שעות - הראייה מצוינת. השילוב של שני מכשירי לייזר מתקדמים מאפשר לתקן לא רק את חדות הראייה, אלא גם את איכות הראייה".

האם יש פתרון חלופי, למי שלא מתאים לניתוח לייזר?

ד"ר אליה לוינגר, מנתח בכיר ב"עיניים" ת"א וב"עתידים מדיקל סנטר" ומנהל שירות הקטרקט באיכילוב: "כ-30% מהמועמדים אינם מתאימים לטיפול לייזר, מסיבות רפואיות שונות, הנחשפות בבדיקת ההתאמה. לחלק מהם, נוכל לשפר את הראייה באמצעות השתלת עדשה תוך-עינית, מלאכותית. ניתוח מסוג זה מבוצע ברוב המקרים בהרדמה מקומית, בעזרת טיפות אלחוש - ונמשך בין 15-20 דקות. ההחלמה קצרה - ונמשכת מספר ימים בלבד. לאחר השתלת עדשה תוך-עינית, היא מתפקדת בנוסף לעדשת העין הטבעית, הממשיכה לשמור על המיקוד העיני. ניתוח זה מתאים לבני 55-18, כל עוד עדשת העין בריאה - ואין תהליך מתקדם של קטרקט. ההשתלה מתאימה גם לאנשים עם רוחק ראייה או קוצר ראייה גבוהים, קרנית דקה או אסטיגמציה (צילינדר) גבוהה. העדשות מהדור החדש מותאמות בדיוק למספר הנדרש - ומוזמנות לקראת הניתוח".

האם ניתוח לייזר נמצא בסל?

בבדיקה מול שירות הלקוחות של המרכז הרפואי "עיניים", מצאנו כי קופות החולים משתתפות במימון ניתוחי לייזר - להסרת משקפיים.

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים ושיפור הראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום