סרטן גינקולוגי: שימור פוריות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נשים החולות בסרטן גינקולוגי (שחלה, צוואר הרחם ורירית או גוף הרחם) עלולות לאבד את הפוריות, בעקבות הטיפול במחלה. כיצד ניתן לשמר פוריות בצורה האופטימלית?

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

נשים בגיל הפוריות, שמתגלה אצלן גידול סרטני גינקולוגי (סרטן צוואר הרחם, סרטן השחלה וסרטן רירית/ גוף הרחם) - נאלצות להתמודד גם עם ההשלכות של המחלה והטיפולים על הפוריות העתידית שלהן. בשנים האחרונות, הצליחה הרפואה להגיע להכרה מדויקת יותר של הגידולים הסרטניים באיברי המין של האישה; ובמקרים מסוימים, לשמר את הפוריות אצל נשים צעירות החולות במחלה.

מהי השפעת המחלה והטיפולים על הפוריות?

עד לפני כעשור, הטיפול בסרטן גינקולוגי היה באמצעות כריתה מלאה ו/או הקרנות לאזור (כריתת רחם/ הקרנות במקרה של סרטן צוואר הרחם וסרטן רירית הרחם; וכריתת שתי השחלות, במקרה של סרטן השחלות) - מה שלא הותיר סיכוי להריון עתידי.

גם הכימותרפיה וההקרנות הורסות תאים בשחלות, פוגעות באספקת הדם לרקמות באזור, גורמות להרס של זקיקי השחלה, שמהם מתפתחות הביציות - וכך פוגעות במאגר הכולל של הביציות בשחלות.

הכימותרפיה וההקרנות פוגעות במאגר של הביציות בשחלות. צילום: שאטרסטוק
הכימותרפיה וההקרנות פוגעות במאגר של הביציות בשחלות. צילום: שאטרסטוק

מהן האפשרויות לשימור הפוריות?

בשני העשורים האחרונים, התפתח מאוד הידע הרפואי בתחום - וכיום, בזכות שילוב של ידע, היכרות מדויקת יותר של המחלה, אבחון מוקדם מספיק (שמאפשר טיפול שמרני יותר) וטכנולוגיות חדשות, כגון טכניקות של הפריה חוץ גופית - ניתן (בחלק מהמקרים) לטפל בגידול הסרטני ובמקביל לשמר את הפוריות.

עוד ידוע כי חלק מהתרופות הכימותרפיות אינן פוגעות בפוריות בכלל; ואם ישנה סכנה, ניתן בזכות הטכנולוגיות השונות להקפיא ביציות, להקפיא עוברים או להקפיא קטעי שחלה (בעבר לא ניתן היה לעשות זאת).

שימור פוריות במקרים של סרטן שחלות - ידוע היום כי ישנם סוגי גידולי שחלות מסוימים, שאינם מתפשטים מהר ומאפשרים לכרות שחלה אחת ולא את שתי השחלות. בחלק מהמקרים, ניתן לטפל באמצעות כימותרפיה, גם כאשר הסרטן מפושט, עד החלמה מלאה - ולאפשר הריון.

שימור פוריות במקרים של סרטן צוואר הרחם - במקרים שבהם אובחן הגידול בשלביו המוקדמים, קיימות טכניקות ניתוחיות, המאפשרות כריתה רדיקלית של הגידול עצמו, תוך שימור הרחם ואפשרות להרות כשנה וחצי -שנתיים לאחר הטיפול (במקרה שהמחלה לא חזרה), בעזרת הפריה חוץ גופית. שימור הפוריות מתאפשר במקרים בהם הגידול ממוקד ומוגבל - ואינו מתאפשר במקרים שבהם הוא התפשט לאזורים נוספים, כגון בלוטות הלימפה או לתוך הרחם.

שימור פוריות במקרים של סרטן רירית הרחם - גידול שאינו נפוץ בגיל צעיר, אבל במקרים שבהם מתגלה גידול מסוג מסוים בגיל פוריות בשלביו המוקדמים, ניתן לטפל באמצעות טיפול הורמונלי שמעלים את הגידול - ומאפשר הריון אחריו.

מהם הסיכונים בטיפולים משמרי הפוריות?

קודם כל, מטרת הטיפול היא לדאוג לבריאות האישה; ואחר כך, לאפשר הריון - שיגיע לסיומו.

טיפול משמר עלול לגרום להישנות המחלה; ולמרבה הצער, פעמים רבות המשפחה לוחצת - והצוות המטפל כל כך מתאמץ לשמור על הפוריות, עד שזה בא על חשבון הטיפול במחלה עצמה.

כך, למשל, מקרה של בחורה בגיל 29 ללא ילדים, שהתגלה אצלה סרטן צוואר רחם גדול, שלא התאים לפרוטוקול של הטיפול השמרני. למרות זאת (ולאחר היוועצות עם בני המשפחה) - הוחלט לטפל בה, בטיפול שישמר את הפוריות.

בשלב הראשון, הבחורה טופלה באמצעות כימותרפיה, שהקטינה משמעותית את הגידול - ולאחר שהתאוששה, בוצע ניתוח משמר פריון, שבו הוסר צוואר הרחם יחד עם הגידול (וגוף הרחם נשמר וחובר ישירות לנרתיק).

כשנתיים לאחר תום הטיפול, נישאה המטופלת, הרתה בטיפול הפריה - וילדה בן בריא. עם זאת, כעבור 4 שנים, חזר הגידול בצורה שלא ניתן היה להגן על הרחם, כך שמיגור המחלה עלה לה בפוריותה העתידית. ייתכן שבמקרה שהיתה מטופלת מלכתחילה בהקרנות, שמעלות את סיכויי הריפוי, מבלי להתחשב בפוריות - המחלה לא היתה חוזרת.

נשים צעירות שאובחנו, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי. צילום: שאטרסטוק
נשים צעירות שאובחנו, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי. צילום: שאטרסטוק

מהם הפרמטרים המשפיעים על האפשרות לשימור פוריות? מהם השיקולים הנלקחים בחשבון?

טיפולי שימור הפוריות מתאימים בחלק קטן מאוד מהמקרים. לכן, למרות הבשורה המשמחת בדבר עצם האפשרות לשמר את הפוריות, במקרים של גידולים סרטניים גינקולוגיים - חשוב לזכור שכל מקרה נבחן לגופו. אי אפשר להקיש ממקרה אחד לאחר. בחינת האפשרויות תלויה בהתעמקות בגידול עצמו, במיקום שלו, בסוג הטיפול הנדרש וכו'.

גיל האישה ומצבה המשפחתי בישראל מאובחנות מדי שנה כ-900 נשים עם גידולים סרטניים ממקור גינקולוגי, רובן הגדול אינן בגיל הפוריות ולכן מס' הנשים המועמדות לטיפול משמר פריון הוא קטן.

שלב המחלה - כדי שיתאפשר טיפול משמר פוריות, על המחלה להיות מאובחנת בשלביה המוקדמים.

ניסיון רפואי - טיפולי שימור פוריות מוכרים בעולם כבר מספר שנים, אבל בישראל יש מעט מאוד מקרים מתאימים - כך שמעטים הם הרופאים המנוסים והמעודכנים בתחום.

האם ניתן לבצע בדיקת היתכנות לשימור פוריות?

על מנת שתהיה אפשרות לשמר את הפוריות, חשוב לאבחן את המחלה בשלב מוקדם. בגידולי שחלה, קשה מאוד לאבחן בשלבים המוקדמים - וכאשר כבר יש סימפטומים (כגון נפיחות גושית בבטן), המחלה כבר בשלביה המתקדמים. עם זאת, בכל הקשור לסרטן צוואר הרחם, ניתן לאבחן את המחלה מוקדם באמצעות בדיקת פאפ, המומלצת גם למי שחוסנה נגד נגיף הפפילומה.

לסיכום: לנשים צעירות שאובחנו, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי, במקום שעוסק בתחום ומבין את התחום לעומק - עוד לפני התחלת הטיפולים. מומחה בתחום ידע לבחון את האפשרויות השונות, בהתאם לפתולוגיה המדויקת - ולהעניק למטופלת חוות דעת נוספת וחשובה.

פרופ' עוזי בלר הוא מומחה לגינקולוגיה אונקולוגית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום