הפלות חוזרות: פגם בזרע?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בני זוג הסובלים מהפלות חוזרות מתמודדים עם תסכול רב. בשונה מהדעה הרווחת, פעמים רבות האישה איננה "אשמה", אלא מדובר בפגם בזרע. החדשות הטובות: יש טיפול

מומחה לטיפולי פוריות
077-9977103 (מספר מקשר)

תופעת ההפלות החוזרות על רקע בלתי מוסבר - מאמללת את שני בני הזוג. לכאורה, הפריון של הזוג תקין. תוך זמן קצר, האישה נכנסת להריון ספונטני. "מזל טוב!" - כולם שמחים; ואז, במהלך הטרימסטר הראשון, ההריון אינו מחזיק מעמד והעובר מפסיק את התפתחותו. כיצד ייתכן שהזוג פורה, אך ההפריה אינה מחזיקה מעמד? האם ייתכן כי הזוג פורה ותת-פורה, בו זמנית?

פגמים מורפולוגיים בראש תא הזרע מעלים את הסיכוי להפלות. צילום: שאטרסטוק
פגמים מורפולוגיים בראש תא הזרע מעלים את הסיכוי להפלות. צילום: שאטרסטוק

מדוע, למעשה, ההריון אינו מחזיק מעמד?

מקובל לחשוב כי בעיית ההפלות החוזרות היא בעיקר בגלל שהאישה והעובר "נלחמים זה בזו", בעוד בן הזוג משקיף מהצד - ולא מעלה על דעתו שגם לו יש צד בבעיה.

לאחרונה, התגלה במרכז ברטוב המומחים לפוריות הגבר, כי יש קשר ישיר בין המבנה העדין של תא הזרע, לבין ההפלות החוזרות בטרימסטר הראשון של ההריון. כאשר הוגדלו תאי הזרע במיקרוסקופ בעל כושר הגדלה מיוחד (למעלה מ-6,000 פעמים), התברר כי בכל זרימה נמצאים תאי זרע בעלי מבנה שונה וכי פגמים מורפולוגיים בראש תא הזרע מעלים את הסיכוי להפלות בטרימסטר הראשון, ובמיוחד פגם מורפולוגי מסויים.

וכך ייתכן מצב שבו מבנה הזרע פגום ובני הזוג מצליחים להיכנס להריון ספונטני; אבל ההריון עלול שלא להחזיק מעמד; ותגרם הפלה בשליש הראשון. חוסר האבחון גורם לעוגמת נפש רבה, לתחושה קשה של האישה - שגופה לא מחזיק הריון; ולחוסר אונים.

מהו הפגם בזרע שגורם להפלות חוזרות?

מבנה תא הזרע צריך להיות מדויק מאוד - וכשהוא אינו כזה, עלולה להיות ירידה בפוטנציאל הפוריות של הגבר וביכולת החזקת העובר ברחם, לאחר ההפריה. כאשר מבצעים בדיקה של המורפולוגיה באמצעות המיקרוסקופ המגדיל בהגדלה גדולה, ניתן לזהות פגמים שונים בראש תא הזרע (בחלק שבו מתרכז החומר התורשתי, שהגבר מעביר לצאצא). פגמים מורפולוגיים באיזור זה יכולים להביא להפלות, כאשר בראשם פגם מורפולוגי הנקרא וקואולות גדולות. הוקואולות הן למעשה שקעים בראש תא הזרע באיזור החומר התורשתי.

במחקר שנערך במרכז לפוריות הגבר, נעשתה השוואה בין שתי קבוצות: בקבוצה אחת 100 גברים פוריים; ובקבוצה השנייה, 105 גברים הסובלים מתת פוריות ומצפים לילד לפחות 5 שנים. נמצא כי בקבוצת הסובלים מתת פוריות מבנה הזרע היה שגוי באופן משמעותי לעומת המבנה בקבוצת הפוריים, כאשר הפגם של הוקואולות שיחק תפקיד חשוב.

במחקר נוסף הושוו תוצאות של טיפול הפרייה חוץ גופית בין 50 מטופלים שעבורם נבחרו תאי זרע בעלי מבנה תקין במיקרוסקופ בהגדלה גדולה, מול 50 מטופלים שתאי הזרע שלהם לא עברו סלקציה כזו. התברר כי בחירה של תאי זרע תקינים מורפולוגית הורידה את אחוז ההפלות בטרימסטר הראשון מ 30% ל 9% בלבד.

מחקר אחר שהשווה קבוצה של 28 מטופלים שעברו טיפול הפריה חוץ גופית, כאשר תאי הזרע שהוזרקו לביציות נשאו פגם של וקואולות גדולות (שכן לא היו להם תאים אחרים להזרקה) מול 28 מטופלים שבטיפול שלהם הוזרקו תאי זרע ללא וקואולות. שיעור ההריונות בקבוצה של הוקאולות היה נמוך משמעותית לעומת קבוצת תאי הזרע התקינים: 18% בקבוצת הוקואולות מול 50% הריונות בקבוצת התאים התקינים מורפולוגית. שיעור ההפלות בקבוצת הוקואולות היה 80% לעומת 7% בלבד בקבוצת תאי הזרע התקינים. הבדל משמעותי מאד!

לפני כשנה, הצליחו חוקרים מאוניברסיטת פדובה שבאיטליה, לבדוק את הגנטיקה (החומר התורשתי - DNA) של תאי הזרע שמכילים את הפגם של וקואולות גדולות. החוקרים גילו כי החומר התורשתי בתאים אלה אכן פגום - ומכאן ניתן להסיק שההפלות החוזרות עלולות לנבוע מליקויים בחומר התורשתי של תאי הזרע.

כיצד ניתן לאבחן את הבעיה?

הבדיקה היא בדיקה אבחונית, שמטרתה לאבחן את חומרת הבעיה המבנית, המורפולוגית. ברוב הגדול של המקרים, הבעיה אינה מאובחנת - ונקודת ההנחה של הרופאים היא כי ההפלות החוזרות נובעות מבעיה אצל האישה; ולכן לא מצליחים לפתור את הבעיה.

לצורך הבדיקה, לוקחים דגימת זרע מהגבר, סורקים כ-150 תאי זרע אקראיים בעלי תנועה (תאי זרע פונקציונליים) ובודקים את המבנה העדין של תאי הזרע כפי שהוא נראה תחת מיקרוסקופ בהגדלה הגדולה. כאשר מתגלה אחוז נמוך של תאי הזרע בעלי מבנה תקין, ייתכן היא המורפולוגיה הירודה מעורבת בהפלות החוזרות בטרימסטר הראשון.

ניתן לטפל בבעיה באמצעות תהליך של הפרייה חוץ גופית. צילום: שאטרסטוק
ניתן לטפל בבעיה באמצעות תהליך של הפרייה חוץ גופית. צילום: שאטרסטוק

מתי כדאי להגיע לבדיקה?

כדאי לבצע את הבדיקה לאחר 3 הפלות חוזרות, שהתרחשו בשליש הראשון של ההריון, ולאחר שהאישה עברה בירור מקיף לסיבות אפשריות אצלה להפלות החוזרות. הפלה בטרימסטר הראשון של ההריון בעקבות בעיה במורפולוגיה של הזרע מסמלת כי תהליך הבחירה הטבעית של תאי הזרע בתעלה הניקבית איננו תקין.

כיצד ניתן לטפל בבעיה?

כאשר מתגלה באבחון המורפולוגי במיקרוסקופ בהגדלה גדולה כי אחוז תאי הזרע בעלי המבנה התקין נמוך, ניתן להפנות את בני הזוג לתהליך של הפרייה חוץ גופית שבמהלכו ייבחרו תאי הזרע התקינים תחת ההגדלה גדולה, ותאים אלה יוזרקו לביציות האישה. ביום שאיבת הביציות בתהליך ההפריה החוץ גופית הגבר מביא את הזרע למרכז ברטוב ושם בוחנים תחת ההגדלה הגדולה את תאי הזרע, לפי 80 פרמטרים מורפולוגיים שונים, וממיינים את תאי הזרע התקינים ביותר שניתן למצוא. את תאי הזרע שנבחרו, מחזירים ליחידת ההפריה החוץ גופית (IVF) בבית החולים, שם מזריקים אותם לביציות האישה.

בחירת תאי הזרע התקינים מורפולוגית בהגדלה גדולה נקראת שיטת ברטוב או בשמה המדעי IMSI. בתוצאות שנאספו במרכז לפוריות הגבר של פרופ' ברטוב, הסתבר כי 35% מהמטופלים הסובלים מהפלות חוזרות בטרימסטר הראשון מהריונות ספונטאניים, שביצעו IMSI , הצליחו להשלים את ההריון וללדת תינוק בריא.

פרופ' בנימין ברטוב הוא מנהל מרכז ברטוב המומחים לפוריות הגבר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום פוריות הגבר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום