אתם בסטרס? איכלו סלט

(0)
לדרג

מתוצאות מחקר חדש עולה כי צריכת פירות וירקות עשויה להפחית מתחים, בעיקר בקרב נשים. והמסקנה - כדאי לאכול כמה שיותר פירות וירקות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אם ירקות ופירות לא מהווים חלק מהתפריט התזונתי שלכם, כדאי שתשקלו לעשות שינוי, בעיקר אם אתן נשים. מתוצאות מחקר חדש שנערך באוסטרליה, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת BMJ Open, עולה כי צריכת פירות וירקות, בנפרד או במשלב, מלווה בשכיחות נמוכה יותר של מתחים, בעיקר בנשים.

המחקר כלל 60,404 מבוגרים בגילאי 45 שנים ומעלה, שלקחו חלק במחקר 45 and Up Study. המשתתפים השלימו שאלונים בתחילת המחקר בין השנים 2006-2008 והיו במעקב עד שנת 2010. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 62 שנים ו-53.6% מהם היו נשים. המשתתפים דיווחו על צריכה ממוצעת של 2.0 מנות פירות ו-3.9 מנות ירקות ביום.

לאחר מעקב ממוצע של קצת פחות משלוש שנים, צריכה רבה יותר של פירות וירקות, בהשוואה לצריכת עד מנה אחת ביום, לוותה בשכיחות נמוכה יותר משמעותית של דחק פסיכולוגי ברמה גבוהה עד גבוהה מאוד.

בהשוואה לאלו שצרכו את הכמות הנמוכה ביותר ביום, באלו שצרכו 3-4 מנות יומיות של ירקות תועדה ירידה של 12% בסיכון לדחק; באלו שצרכו 5-7 מנות פירות וכן ירקות תועדה ירידה של 14% בסיכון לדחק, בהשוואה לאלו שצרכו עד ארבע מנות ביום.

צריכת פירות וירקות, שנבחנה בנפרד או במשלב, נקשרה באופן עקבי עם שיעורי הימצאות נמוכים יותר של דחק פסיכולוגי. לאחר שלקחו בחשבון משתנים שונים, קשרים אלו נחלשו מעט בהשוואה למודל הלא-מתוקן, אך נותרו מובהקים סטטיסטית. מעבר לגיל ומין, גורמים במודל המתוקן המלא כללו מדד מסת גוף, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית, מחלה כרונית, הכנסה והשכלה.

מניתוח נוסף להערכת ההשפעות בנשים ובגברים עלה כי הקשר עם דחק מופחת היה מובהק רק בנשים. בנשים שצרכו 3-4 מנות יומיות של ירקות תועדה ירידה של 18% בסיכון לדחק, בהשוואה לנשים שצרכו עד מנה אחת ביום; באלו שצרכו שתי מנות פירות תועדה ירידה של 16% בסיכון הנ"ל ובאלו שצרכו 5-7 מנות פירות וירקות יחדיו תועד סיכון נמוך ב-23% לדחק.

החוקרים לא ציפו לזהות הבדלים כה משמעותיים בין המינים ואינם יודעים מה עומד בבסיס הבדלים אלו.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום