הקשר בין השמנה ומחלות ממאירות

(0)
לדרג

מחקר חדש בדק את חוזק הקשר שבין השמנה לבין הסיכון להתפתחות ממאירויות. הממצאים עשויים לסייע באיתור אלו המצויים בסיכון והתאמת תוכנית טיפול אישית עבורם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

למרות שהקשר בין השמנה והסיכון לממאירות נבחן באופן נרחב, קיימות עדויות מוצקות וזמינות לקשר זה רק אודות 11 ממאירויות: סרטן הוושט, מיאלומה נפוצה וממאירויות של הקיבה, מעי גס,רקטום, דרכי מרה, לבלב, שד, רירית רחם, שחלות וכליות) לגבי ממאירויות אחרות, עדיין קיימת אי-ודאות משמעותית.

במסגרת סקירה חדשה ביקשו החוקרים לבחון את החוזק ותוקף העדויות לקשר שבין השמנה והסיכון להתפתחות ממאירות או תמותה עקב ממאירות.

במסגרת המחקר נערכו 204 סקירות, שבחנו את הקשר בין שבעה מדדי השמנה ובין התפתחות או תמותה עקב 36 ממאירויות ראשוניות והסוגים השונים שלהן.

עלייה במדד מסת הגוף לוותה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן הוושט; סרטן מעי גס ורקטום בגברים; ממאירויות לבלב ודרכי מרה; סרטן רירית הרחם בנשים לפני-מנופאוזה; סרטן כליות; ומיאלומה נפוצה.

עלייה במשקל ויחס היקף מותניים לירך לוו בסיכון מוגבר לסרטן שד לאחר-מנופאוזה בנשים שמעולם לא נטלו טיפול הורמונלי חליפי וסרטן רירית הרחם, בהתאמה. העליה בסיכון להתפתחות סרטן עבור כל עליה של 5 ק"ג למטר בריבוע במדד מסת הגוף נעה בין 9% עבור סרטן רקטום בגברים ועד 56% עבור סרטן בדרכי מרה.

הסיכון לסרטן שד לאחר מנופאוזה בקרב נשים שלא נטלו מעולם טיפול הורמונלי חליפי עלה ב-11% עבור כל עלייה של 5 ק"ג במשקל הגוף במהלך ההתבגרות, והסיכון לסרטן רירית הרחם עלה ב-21% לכל עלייה של 0.1 ביחס היקף מותניים לירכיים. חמישה קשרים נוספים נתמכו על ידי עדויות מוצקות כאשר מדדים קטגוריאלים נכללו: עליה במשקל עם סרטן מעי גס ורקטום; מדד מסת גוף עם סרטן קיבה, כיס מרה ושחלות; ותמותה עקב מיאלומה נפוצה.

השמנה הפכה לאחת הבעיות הגדולות ביותר כיום, כאשר עדויות אודות חוזק הקשר עם מחלות ממאירות עשויות לסייע בבחירה מדויקת יותר של אלו המצויים בסיכון מוגבר לממאירויות, בהם תיתכן התועלת הרבה ביותר לטיפול מותאם אישית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום