הריון: זהירות מדלקת בדרכי השתן

(0)
לדרג

אחת מכל שלוש נשים תסבול במהלך חייה מדלקת בדרכי השתן - והריון אף מגביר את הסיכון להתפתחות הדלקת. מהם האמצעים הטבעיים המסייעים במניעה ובטיפול?

מאת: רוני גוטליב

מאמר זה עוסק בנושא "צורב", המוכר לאחת מתוך 3 נשים - דלקת בדרכי השתן ((urine tract infection ובקיצור UTI. מה גורם לדלקת? כיצד ניתן להקטין את הסיכוי להתפתחותה? כיצד מטפלים בה? ומדוע נשים בהריון סובלות ממנה יותר? על שאלות אלה ושאלות נוספות, נשיב במאמר זה.

מהי דלקת בדרכי השתן? מה גורם לה?

דלקת בדרכי השתן היא דלקת הנגרמת, לרוב, על ידי חיידק, גרם שלילי, בשם אי-קולי. חיידק זה הינו חיידק הגורם לזיהום בשלפוחית השתן עצמה, או בדרכי השתן מסביב. הדלקת עשויה להתפתח כדלקת קלה או כדלקת חמורה. במקרים בהם מתפתחת דלקת חמורה, היא עלולה להגיע לכלל הגעה לחדר מיון ומתן אנטיביוטיקה תוך-ורידי, תוך חשש לסיבוך בכליות.
הדלקת עלולה לחזור (להישנות) פעם נוספת (פעם אחת לפחות) בתוך שנה - בקרב רוב הנשים שחוו דלקת בדרכי השתן. ישנן נשים הרגישות יותר לחיידק - והוא יחזור אצלן פעמים רבות, במהלך חייהן.

מראה דלקת שלפוחית השתן בצילום רנטגן. צילום: שאטרסטוק
מראה דלקת שלפוחית השתן בצילום רנטגן. צילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות העלולות לגרום דלקת בדרכי השתן?

אכן, חשוב להכיר את הסיבות העלולות לגרום לדלקת בדרכי השתן, כדי לנסות למנוע את הופעת הדלקת (עד כמה שמתאפשר).

1. שופכה קצרה יחסית - תופעה פיזיולוגית קיימת, המקלה על חדירת חיידקים חזרה, מאזור השופכה - אל שלפוחית השתן.

2. התאפקות במתן שתן עלולה גם היא ליצור שגשוג חיידקי - ולכן חשוב להתרוקן במידת הצורך; ולא לדחות את הרגע בו הגוף זקוק להתרוקן.

3. שינויים הורמונליים - גיל ההתבגרות, הריון, גיל המעבר - בגיל המעבר, כ-20% מהנשים יפתחו דלקת בדרכי השתן, עקב שינוי בפלורה, בעיקר ביחס לחיידק הלקטובצילוס בנרתיק. שכיחות הדלקת עולה עם הגיל. החיידק לקטובצילוס הינו חיידק פרוביוטי מגן - ועם הגיל יורדת איכותו וכמותו בגוף ובנרתיק.

4. בנוסף ללקטובצילוס - מתרחשים שינויים לרעה במיקרופלורה, אוכלוסיית החיידקים הפרוביוטיים הטובים, החיוניים לאיזון רמות החומציות בגוף (במעי, בשלפוחית השתן ובנרתיק) ועל תהליכים רבים נוספים. הסיבות לשינוי מגוונות: לחץ כרוני, היגיינה לקויה ושינויים הורמונליים.

5. קיום יחסי מין: לאחר קיום יחסי מין, יש לשטוף את הנרתיק באמצעות מים או להתרוקן בשתן, כדי ליצור "שטיפה" של האזור משאריות הזרע.

6. היגיינה לקויה - ניגוב לא נכון, המחדיר חיידקי מעי לאזור השופכה, שימוש בקרמים באזורים אינטימיים, המשנים את חומציות העור והסביבה, אמבטיות עם סבונים ורכיבים המשנים את חומציות העור ואיזור השופכה.

7. ירידה במערכת החיסון (שילוב עם מחלה אחרת, המחלישה את הגוף).

8. שינויים כלליים, היוצרים חומציות בלתי מאוזנת בשלפוחית השתן.

9. סוכרת - עודף סוכר עלול לגרום להתרבות החיידק.

10. התייבשות.

כיצד ניתן לזהות דלקת בדרכי השתן?

אם (למזלך) לא חווית מעולם דלקת בדרכי השתן - ואת מרגישה תחושה בלתי נעימה, מומלץ כי תפני מיד להיבדק. יש האומרים כי אם יש דלקת בדרכי השתן, לא ניתן להתבלבל: מיד יודעים שזו דלקת, גם אם זו דלקת המופיעה בפעם הראשונה...

מהם המאפיינים הנפוצים המעידים על דלקת בדרכי השתן?

אחד או יותר מהסימנים הבאים מעידים על דלקת:

צריבה: שריפה במתן שתן.

דחיפות במתן שתן.

תכיפות במתן שתן.

התרוקנות לא מלאה בזמן מתן שתן.

כאבים בבטן התחתונה.

חום.

במהלך דלקת, ניתן לפנות לאחות/רופא - ובבדיקת סטיק קצרה ובלתי מסובכת, ניתן יהיה לראות אם יש דלקת.

כדי למנוע דלקות בדרכי השתן יש להקפיד על שתיית מים. צילום: שאטרסטוק
כדי למנוע דלקות בדרכי השתן יש להקפיד על שתיית מים. צילום: שאטרסטוק

מה גורם לדלקות דווקא בזמן ההריון?

כאמור, בתקופת ההריון (הכרוך בשינויים הורמונליים) - דלקות בדרכי השתן שכיחות במיוחד, עקב שינויים בפלורת הנרתיק, המתפתחים ומשתנים עם ההריון. נשים הרגישות ללקות בדלקות דרכי השתן, יפתחו קרוב לוודאי דלקת גם בעת ההריון; נשים שטרם חוו דלקת בדרכי השתן, עלולות להכיר אותה לצערן בשלב זה...

כאמור שינויים הורמונליים (אסטרוגן), העשויים לגרום לשינוי מצב החומציות (PH) נפוצים בזמן ההריון, בעיקר בשליש הראשון. בנוסף, תזונה בלתי מאוזנת בשלב זה עלולה גם היא לגרום למצב הדלקתי. חיידקים שכבר נמצאים בשלפוחית עלולים "לתקוף" - דווקא בשלב ההריון, שבו המערכת החיסונית גם היא עלולה להיות מוחלשת.

לחץ בטני של הרחם על הכליות עלול לגרום גם הוא להקלה על שגשוג החיידק, באופן פיסיולוגי.

כיצד ניתן למנוע את הדלקות - ולהקל על התסמינים, במקרה שהדלקת קיימת?

לא להתאפק במתן שתן!

איזון רמות החיידקים הפרוביוטיים (הידידותיים) המסייעים בטיפול ובמניעה! בהריון, ניתן לצרוך פרוביוטיקה על בסיס יומיומי, בכמוסות או באבקה. כדאי לוודא שהפרוביוטיקה מכילה גם את ה-FOS, מצע הגידול האופטימלי לחיידקים הרלוונטיים, כדי לייעל את הפעילות ולשמר את החיידקים ועמידותם, לאורך זמן.

שמירה על היגיינה נכונה: יש להקפיד על ניגוב, לכיוון מטה! בכיוון ההפוך, את עלולה לנייד חיידקים ומזהמים - אל פי השופכה.

הקפדה על שתייה מרובה של מים (דגש על מים - ולא על שתייה ממותקת, עשירה בסוכר - שעלול דווקא לגרום לשגשוג של החיידק).

הפחתה בכמות סוכר - איזון סוכר לסוכרתיים ולטרום סוכרתיים.

שימוש בתרופות המקלות על הסימפטומים. לרוב, עם זאת, תרופות מסייעות בהקלה בצריבה - ולא בטיפול ארוך טווח בחיידק.

לאחר קיום יחסי מין - שטיפה קלה, מקומית, במים בלבד, ללא סבון - העלול ליצור גירוי מיותר.

שימוש באנטיביוטיקה במינון נמוך, למניעה לאורך זמן, בעת דלקות נשנות רבות: יש לוודא עמידות החיידק לאנטיביוטיקה וכן לוודא שאין רגישות לאנטיביוטיקה.

שימוש בתמצית תקנית של חמוציות (קרנברי) - צמח ידוע, המכיל פוליפנולים ואנטיאוקסידנטים ייחודיים, כגון פרואנטוציאנידין (PAC) אשר בריכוז מדויק וגבוה, עשוי לגרום למניעה של היצמדות החיידק לדרכי השתן (וכך למנוע התכנות דלקת). ניתן להשיג במשקה, תמצית עלים, תיון לתה או כמוסה מרוכזת ללא סוכר.

אכילה של ירקות רבים המכילים הן ויטמין C (פלפל אדום, למשל, עשיר בוויטמין C) והן נוזלים. שילוב ויטמין C עשוי להקל בתסמינים של צריבה במתן שתן.

לסיכום: מומלץ לגלות מודעות לצריבה, דחיפות או תכיפות במתן שתן. במקרה שמתברר כי מדובר בדלקת בדרכי השתן, חיוני לטפל בה - על מנת למנוע סיבוכים. קיימים אמצעים טבעיים רבים, המסייעים להקטין את הסיכון ללקות בדלקת בדרכי השתן; ומאפשרים לטפל בה, במקרה שהדלקת התפרצה.

רוני גוטליב היא דיאטנית קלינית Bs.c Nutrition ומנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברה פלוריש Floris.co.il

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום