סרטן פה ולוע: חשיבות חוות דעת שנייה

(4)
לדרג
תוכן מקודם

סרטן פה ולוע עלול להיגרם על רקע עישון, צריכת אלכוהול או וירוס הפפילומה. לעתים, הסרטן מתפרץ ללא סיבה ברורה - וקיימת חשיבות גדולה לאבחון מוקדם. מדריך

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-2310090 (מספר מקשר)

סרטן פה ולוע הוא חלק מקבוצת סרטני ראש וצוואר, קבוצה הנמצאת במקום השישי בשכיחות הסרטן בעולם המערבי. השלב בו מתגלה המחלה משפיע משמעותית על סיכויי ההחלמה - ולכן חשוב מאוד לאבחן את המחלה בשלב מוקדם, ככל הניתן.

מהם הגורמים לסרטן הלוע והפה?

חלל הפה והלוע נחלק לשני אזורים:

1. חלל הפה - כולל הלשון, החך הקשה, החלק הפנימי של הלחי והחניכיים;

2. הלוע - כולל שקדים, חך רך ובסיס הלשון (החלק האחורי).

לרוב, סרטן הפה והלוע נגרם כתוצאה מעישון ושתיית אלכוהול; אולם במקרים מסוימים לא נמצא גורם סיכון ברור, בייחוד אצל אנשים צעירים או מבוגרים מאוד ללא גורמי סיכון. נהוג להפריד בין סרטן בחלל הפה (שיש לו קשר ברור עם עישון ואלכוהול) לבין סרטן הלוע (פרט לעישון ואלכוהול, סרטן הלוע עלול להיות קשור גם לווירוס הפפילומה, הגורם לסרטן צוואר הרחם, ומועבר במגע מיני).

סרטן הפה והלוע נגרם כתוצאה מעישון ושתיית אלכוהול. צילום: שאטרסטוק
סרטן הפה והלוע נגרם כתוצאה מעישון ושתיית אלכוהול. צילום: שאטרסטוק

מהן דרכי הטיפול בסרטן הפה והלוע?

האפשרויות הטיפוליות נחלקות לטיפול ניתוחי ולא ניתוחי (קרינה או קרינה וכימותרפיה).

בסרטן הפה, העדיפות היא לטיפול ניתוחי (גם בשלב גידול ראשוני וגם בשלב שבו התפשט הסרטן לבלוטות הלימפה בצוואר). סרטן הפה מגיב פחות טוב לקרינה - ולכן, במידת הצורך, יינתן טיפול משלים לאחר הניתוח בקרינה, או קרינה בשילוב כימותרפיה.

בסרטן הלוע, העדיפות היא לטיפול בלתי ניתוחי, באמצעות קרינה, או קרינה וכימותרפיה.

למרות הקרבה לחלל הפה, ללוע יש ביולוגיה שונה. לרוב, הגידולים באזור השקד מגיבים טוב יותר לקרינה - ומורכב יותר להגיע אליהם בניתוח (למרות שניתן כיום להגיע לאזור זה, בגישה הרובוטית - עדיין, ניתוח עלול לגרום לנכות, בעיקר בבליעה). אם הטיפול לא הצליח - ניתן לנתח.

מהם התסמינים המוקדמים למחלה?

בכל מצב של פצע בחלל הפה שאינו עובר, כאבים ממושכים בגרון, דימום מהפה או תסמינים דומים - יש לפנות לבדיקה של מומחה אף אוזן גרון. צעירים רבים נוטים לא לייחס חשיבות לתסמינים השונים - ולכן אינם מגיעים להיבדק, מה שעלול לגרום להתפשטות של הסרטן (אם ישנו) - לבלוטות הלימפה בצוואר ואף לאיברים מרוחקים יותר.

כשיש חשד לגידול בפה או בלוע, יש לפנות לרופא אף אוזן גרון. צילום: שאטרסטוק
כשיש חשד לגידול בפה או בלוע, יש לפנות לרופא אף אוזן גרון. צילום: שאטרסטוק

מתי ומדוע מומלץ לקבל חוות דעת שנייה?

כאמור, בכל מקרה שבו עולה חשד לגידול בחלל הפה או הלוע, יש לפנות לרופא אף אוזן גרון מומחה, על מנת לאבחן את המחלה. עם זאת, בחלק מהמקרים האבחנה עשויה להיות מאתגרת. כך, למשל: ביטוי לסרטן בשקד או בסיס הלשון - יכול להיות גוש בצוואר, שמופיע מכיוון שהגידול הראשוני היה קטן וקשה לאבחון, אך התפשט לבלוטת הלימפה בצוואר.

מיהו הגורם המקצועי בעל ההכשרה הטובה ביותר, למתן חוות דעת שנייה בגידולי ראש וצוואר?

כשיש חשד כי מדובר בגידול סרטני, מומלץ להיוועץ ברופא שעבר התמחות על בתחום גידולי ראש וצוואר (בדרך כלל, במרכזים רפואיים בחו"ל) - ויידע לאבחן ולהתאים את הטיפול. גם רופא שיניים שרואה נגע חשוד בלשון, יכול לקחת ביופסיה או לשלוח את המטופל לבדיקה; אבל, על מנת להסיר את הגידול ובלוטות הלימפה בצורה יסודית, על הטיפול להתבצע בגישה אונקולוגית.

מומחה בתחום ידע לעשות את הבירור בצורה מקיפה, לרבות התייחסות לבלוטות הלימפה בצוואר, התייחסות שדורשת בדיקות נוספות - אליהן מודעים בעיקר מומחים בתחום.

לסיכום: יודגש כי גם לאחר שכבר אובחן סרטן אצל המטופל, מומלץ להיוועץ ברופא מומחה, שיבחן את התיק הרפואי, יערוך בדיקות משלימות על פי הצורך - וימליץ על אופן הטיפול, בהתאם לסוג המחלה, מקור המחלה והשלב בו המחלה נמצאת.

ד"ר אבירם מזרחי הוא רופא בכיר במערך א.א.ג - ניתוחי ראש וצוואר, במרכז רפואי רבין (בילינסון, השרון ושניידר); מומחה לא.א.ג; מומחה לכירורגיה אונקולוגית של הראש והצוואר, עם התמחות על בניו יורק; ומנהל המעבדה לחקר גידולי ראש וצוואר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום