צפיפות עצם: חשיבות ויטמין D

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי צריכת מוצרי חלב מסייעת בשימור צפיפות המינרלים של העצם בקרב מטופלים מבוגרים, רק כאשר מקפידים במקביל על נטילת תוספי ויטמין D

מאת: ד"ר עמית עקירוב

גורמים רבים משפיעים על חוזק העצמות בגופנו, לרבות גיל, תזונה, תורשה, מחלות ועוד. החל מגיל מסוים מומלץ לנשים ולגברים להימצא תחת מעקב צפיפות העצם ולערוך בדיקות תקופתיות, זאת במטרה לאתר מקרים של מחלת האוסטיאופורוזיס. כעת, מחקר חדש, מצביע על החשיבות של נטילת תוספי ויטמין D למען שימור העצם.

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Nutrition מדווחים חוקרים כי צריכת מוצרי חלב מסייעת בשימור צפיפות המינרלים של העצם במטופלים מבוגרים, אך רק בנוכחות נטילת תוספי וויטמין D, כך עולה מתוצאות ניתוח חתך של מחקר Framingham Osteoporosis Study.

מדגם המחקר כלל 628 גברים ונשים ממחקר Framingham Osteoporosis Study, שהשלימו שאלוני תזונה בין 1988-1989 ומדידת צפיפות עצם בלפחות אתר אחד בתחילת המחקר ולאחר ממוצע של 3.9 שנים. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 75 שנים ומעט למעלה מרבע מהמשתתפים (27%) נטלו תוספי וויטמין D.

צריכה כוללת של חלב הייתה דומה בין אלו שנטלו ולא-נטלו ויטמין D. עם זאת, סך צריכת סידן היה גבוה יותר באלו שנטלו תוספי וויטמין D (966 מ"ג לעומת 745 מ"ג ביום). כפי שניתן היה לצפות, צריכת ויטמין D הייתה גבוהה יותר באלו שנטלו תוספים של הוויטמין (591 יחידות ביום) בהשוואה לאלו שלא נטלו תוספי וויטמין D (184 יחידות ביום).

החוקרים לא זיהו קשר בין צריכת מוצרי חלב עם צפיפות המינרלים של העצם בכללותה או עם אחוז השינוי בצפיפות המינרלים של העצם לאחר ארבע שנים.

בקרב אלו שנטלו תוספי וויטמין D, החוקרים זיהו קשר בין צריכה רבה יותר של חלב, מוצרי חלב בשתיה, יוגורט וגבינה, ובין מדדי צפיפות עצם גבוהים יותר בעמוד-שדרה מותני, אך לא זיהו קשר בקרב אלו שלא נטלו תוספי וויטמין D.

בקרב אלו שנטלו את התוספים, אך לא באלו שלא נטלו תוספים אלו, צריכה רבה יותר של חלב, יוגורט וגבינה נקשרה עם השפעה מגנה מפני אובדן צפיפות עצם בטרוכנטר. צפיפות העצם באזור זה הייתה גדולה ב-0.23% לכל מנה שבועית של חלב, יוגורט וגבינה.

הממצאים העיקריים העולים מהמחקר הנוכחי מעידים כי מוצרי חלב ספציפיים מספקים הגנה מפני אובדן עצם באזור הטרוכנטר, אך רק בקרב אלו עם צריכה רבה של וויטמין D דרך תוספי הוויטמין. מהממצאים עולה כי אלו הנוטלים תוספי וויטמין D יכולים לקצור את פירות ההשפעה המגנה על העצם של צריכה רבה יותר של מוצרי חלב.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום