פזילה בילדים: כדאי לפקוח עין

(0)
לדרג

האם פזילה בקרב ילדים היא תופעה שכיחה? מה חשוב לדעת לפני שניגשים לבדיקה אצל רופא עיניים? וכיצד מטפלים בתופעה ללא ניתוח? הורים, כדאי לפקוח עין

מאת: ד"ר אריאלה ליפשיץ מילר

פזילה הינה תופעה שנגרמת מחוסר תיאום בין העיניים - וגורמת לאיבוד ראיית העומק. שכיחות הפזילה באוכלוסייה הישראלית, דומה לשכיחותה בשאר אוכלוסיית העולם: 2% עד 4%.

אחד התהליכים החשובים ביותר העוברים על התינוק, בחודשי חייו הראשונים, הינו התפתחות מערכת הראייה. עם יציאתו של התינוק לאוויר העולם, מתחילות העיניים להעביר מידע חזותי אל המוח. בעזרת מידע חזותי זה, מתפתחים תאי המוח - ומקבלים עליהם את תפקיד פענוח המידע, כדי לקבל חדות ראייה טובה. מניעת הגעת מידע חזותי איכותי אל תאי המוח יכול לגרום לתאים אלה לפגיעה התפתחותית. על כן , במצב בו העיניים אינן מעבירות תמונה ברורה וחדה למוח, תיתכן פגיעה בראייה לאורך טווח, שאם לא תאובחן בזמן - עלולה לגרום נזק בלתי הפיך.

פזילה של העין כלפי פנימה נקראת איזוטרופיה. צילום: שאטרסטוק
פזילה של העין כלפי פנימה נקראת איזוטרופיה. צילום: שאטרסטוק

מהי פזילה?

פזילה נראית כאשר עין אחת צופה על מטרה והעין השנייה צופה לנקודה שונה. ראייה תקינה וטובה דורשת תיאום מדויק בין שתי העיניים. כאשר העיניים אינן ישרות, המוח מקבל שתי תמונות שונות. מכיוון שהמוח אינו יכול לקלוט שתי תמונות שונות באותו הזמן, הוא למעשה "מתעלם" מהתמונה המגיעה מאחת העיניים. בעיה זו איננה מאפשרת לעיניים לעבוד יחד; ולכן, במצב שבו מאבדים את הראייה הדו-עינית, לא ניתן לראות תלת-ממד. בנוסף, כתוצאה מפזילה, עלולה להיגרם תופעה נוספת של עין עצלה.

מהן הסיבות לתופעת הפזילה?

הסיבות הנפוצות ביותר לפזילה הינן בעיות תשבורת, כגון רוחק ראייה. במקרה כזה - העין, על מנת לראות ברור, מבצעת אקומודציה מוגברת, העלולה לגרום לפזילה כלפי פנים. אקומדציה היא למעשה תהליך בלתי רצוני, שבו גדל כוח השבירה של עדשת העין, דבר המוביל למיקוד הראייה. לעומת מצב זה, קוצר ראייה יכול לגרום לפזילה כלפי חוץ.

סיבה נוספת שעלולה להוביל לפזילה הינה חבלת ראש, אשר גורמת לפגיעה בעצב האחראי על עצבוב שריר או על קבוצת שרירים בעין.

ישנן סוגים של מחלות נוירולוגיות, שמלוות בהופעת פזילה. גם לגנטיקה עשויה להיות השפעה על הופעת פזילה. כאשר שני ההורים (או אחד מהם) פוזל (או היה פוזל בעבר), יש סיכוי מוגבר לילדים - לפתח פזילה.

מהן סוגי הפזילות הקיימות אצל ילדים?

פזילה של העין כלפי פנימה נקראת איזוטרופיה - ולה מספר סוגים:

פזילה מולדת (CONGENITAL ESOTROPIA) - פזילה שמופיעה לפני גיל שישה חודשים. לעתים פזילה זו נובעת בעקבות היסטוריה משפחתית של פזילה מסוג זה. במצב זה, ברוב המקרים, יש צורך בהתערבות ניתוחית.

פזילה אקומודטיבית (ACCOMMODATIVE ESOTROPIA) - פזילה זו מופיעה בדרך כלל בגילאים בין שבעה חודשים לבין ארבע שנים (לרוב בגיל שנתיים וחצי). הפזילה יכולה להופיע בפתאומיות וכן יכולה להופיע ולהיעלם, שוב ושוב. פזילה זו מופיעה, בעיקר, אצל ילדים הסובלים מרוחק ראייה. הפזילה מטופלת באמצעות התאמת משקפיים. חשוב לציין כי לעתים לא די בכך - וכי גם כאן יש צורך בהתערבות ניתוחית.

ישנן גם פזילות פנימה, אשר נגרמות על ידי סינדרומים (SYNDROMES) - לדוגמא: DUANES SYNDROME וכן CONGENITAL FIBROSIS SYNDROME, שהינן פזילות פנימה - קשות יותר לטיפול, ובמקרים מסוימים אף מצריכות ניתוח.

פזילה של העין כלפי חוץ נקראת אקסוטרופיה - ומופיעה בעיקר לאחר גיל שנה. הפזילה יכולה להיות קבועה או בלתי קבועה; ולעתים יכולה להופיע בזמן עייפות או מחלה. הפזילה בולטת יותר כאשר הילד מתמקד על מטרות רחוקות. ייתכן שכאשר הילד חשוף לשמש - הוא יסגור אחת מעיניו.

מתי מאבחנים פזילה, במרבית המקרים?

למרות שפזילות יכולות להתחיל גם בגיל מבוגר ובפתאומיות, במרבית המקרים, פזילות מתחילות בגיל הינקות ובילדות. על פי רוב, הן מאובחנות כבר בשלב זה. במקרים רבים, הורים, קרובי משפחה, גננות ומטפלות מבחינים בפזילה לראשונה - עוד לפני שמגיעים לרופא. על מנת להגיע לאבחנה המוחלטת, יש לפנות לרופא עיניים ילדים.

במקרים רבים הטיפול מתחיל בהתאמת משקפיים והנחת רטייה. צילום: שאטרסטוק
במקרים רבים הטיפול מתחיל בהתאמת משקפיים והנחת רטייה. צילום: שאטרסטוק

כל כמה זמן, צריכים ילדים להיבדק - על מנת לאתר פזילה?

המלצת האגודה האמריקאית של רופאי העיניים לילדים הינה להיבדק כבר בגיל שנה, כדי לגלות בעיות עיניים ולטפל בהן כמה שיותר מוקדם. זאת, כדי למנוע עיכוב בהתפתחות הראייתית. הבדיקות הבאות מומלצות בגיל שלוש ולפני כיתה א'. הבדיקות צריכות לכלול הרחבת אישונים.

האם ישנן פזילות אצל ילדים - שעוברות מעצמן?

בחודשים הראשונים לחיי התינוק, מתפתחת הראיה הדו-עינית. עד שתהליך זה קורה, ייתכן כי שתי העיניים לא יהיו מותאמות ותראינה פזילה, במיוחד כלפי חוץ. עד גיל חצי שנה, מרבית הפזילות מסוג הזה חולפות. פזילה כלפי פנים וכן פזילות לאחר גיל חצי שנה - אינן חולפות ללא טיפול.

מהו הטיפול הנדרש לפזילה אצל ילדים?

במקרים רבים, טיפול בפזילה מתחיל בהתאמת משקפיים והנחת רטייה על העין. עם זאת, אם פעולות אלו לא עלו יפה לתיקון הפזילה לאחר תקופה אזי יש צורך לשקול התערבות ניתוחית.

מהם אחוזי ההצלחה של ניתוח פזילה?

אחוזי ההצלחה של ניתוח פזילה הינם כ-80% עד 85%. ישנם מקרים בהם נדרש יותר מניתוח אחד, למשל במצב של פזילה מולדת. לעיתים רחוקות , בניתוח פזילה כלפי חוץ (אקסוטרופיה) - הפזילה עשויה לחזור לאחר מספר שנים.

לסיכום: איתור של פזילה בגיל מוקדם הינו חיוני להתפתחות תקינה של מוח התינוק. איתור בשלב מוקדם הוא בר-טיפול בצורה יעילה. על כן , מומלץ לגשת לרופא עיניים ילדים מהשנה הראשונה בחיי התינוק - ולהתמיד בבדיקות אלה גם בגיל שלוש שנים , וטרם העלייה לכיתה א'.

ד"ר אריאלה ליפשיץ מילר היא מומחית ברפואת עיניים ילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום