מדרסים: להיפרד מהכאב, לחזור לחיים

(1)
לדרג

מנח לא נכון של כף הרגל עלול לגרום כאבי רגליים וגב קשים. החדשות הטובות: מדרסים מותאמים אישית ונעליים איכותיות עשויים לחולל פלאים. הדרך להתאמת מדרסים

מאת: נריה מלייב

אנשים רבים סובלים מכאבי רגליים וגב, הנובעים ממנח לא נכון של כף הרגל, כתוצאה מגורמים שונים. ברוב גדול של המקרים, מדרס שמותאם באופן אינדיבידואלי על ידי איש מקצוע - יתקן את המנח של כף הרגל ויפתור את הבעיה, או (לפחות) יעלים את הכאב.

מי זקוק למדרסים?

המודעות לחשיבות הרבה שיש לעמידה והליכה נכונה - מביאה יותר ויותר אנשים להיעזר במדרסים, על מנת למנוע בעיות ו/או על מנת לפתור בעיות קיימות:

ספורטאים רבים - בעיקר אלה שעוסקים בריצה, משתמשים במדרסים שמותאמים לפעילות שלהם. לספורטאים יתאימו מדרסים שאינם חזקים מדי, כדי שלא יגרמו להם פצעים בכף הרגל; ועם זאת, יתקנו את המנח ואת הקריסות של כף הרגל (בדרך כלל פלטפוס לצד המדיאלי).

אנשים לאחר גיל 40-45 שסובלים מקשיחות בכף הרגל, בשל היחלשות הגידים והשרירים.

אנשים שסובלים מבעיות שונות בכפות הרגליים - פלטפוס, אולפוס, פוליו (תופעה נדירה מאוד, הקיימת בעיקר אצל מבוגרים שחלו במחלה, לפני עידן החיסונים), "מסרק" (יבלות שנוצרות כמנגנון הגנה של הגוף, מפני שחיקה של עצמות הרגליים), דורבן, פלטפוס או אולטרופוס (קשת גדולה), "אצבע פטיש" (קריסה חזקה של כף הרגל בזמן ההליכה, שמחלישה את הגיד וגורמת להתרופפות של הגידים העליונים והתחתונים), בעיות בגיד אכילס (קריסה לשני הצדדים, מדיאלי ולטראלי, בעת ההליכה) ועוד.

ספורטאים רבים שעוסקים בריצה משתמשים במדרסים. צילום: שאטרסטוק
ספורטאים רבים שעוסקים בריצה משתמשים במדרסים. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן לסייע גם לילדים, באמצעות מדרס?

כחלק מתהליך הגדילה, גדלים גם השרירים והגידים - והמוח נותן להם חיזוק.

ישנם ילדים שנולדים עם קריסה פנימית חזקה מאוד (פלטפוס), ישנם ילדים בעלי נטייה לדרוך קודם על העקב, כשהם רצים (מה שגורם לשחיקה של כפות הרגליים ומגביר את הסיכון לנפילות ולפציעות) וכו'.

ניתן לתקן את מנח הרגל כבר מגיל צעיר, באמצעות מדרס שיגן על שלד הרגל - ויסייע לגידים ולשרירים להתחזק בצורה הנכונה, בהתאם למדרס. לילדים בגיל 3-12, מתאימים מדרס ומחליפים אותו - בהתאם לקצב הגדילה בכל שנה וחצי - שנתיים.

ההמלצה היא לבדוק את מנח הרגל כבר מגיל 3; ואם יש סטייה כלשהי, להשתמש במדרס - ולא לחכות שהמנח יסתדר בעצמו, כפי שממליצים רוב הרופאים. ברוב המקרים, ככל שמתחילים להשתמש במדרס בגיל צעיר יותר, כף הרגל גדלה בצורה הנכונה והמנח מסתדר.

כיצד מתאימים מדרס?

התאמה של מדרס בצורה נכונה דורשת מיומנות וניסיון. מדידה לא נכונה, אבחון לא נכון של מקור הבעיה, שיוף לא נכון של המדרס וכו' - לא יסייעו בפתרון הבעיה ובהקלה על הכאב. גם האמירה הרווחת כי יש להתרגל למדרסים אינה נכונה; המדרס צריך "להרגיש נוח", כבר מהרגע הראשון.

כיצד מומחה בתחום המדרסים מסייע בהתאמת המדרס?

תפקידו של מומחה בתחום המדרסים הוא לבחון את ההליכה של המטופל, מכף הרגל ועד הברך, לשמוע ולראות מהו מקור הכאב (למשל: ירך, ברכיים, כפות רגליים או דורבן), לבדוק היכן מופעלים לחצים על כף הרגל - ולהכין מדרס, בהתאם לנתונים.

כיום יש שימוש גם במכשור ממוחשב וחדשני, המאפשר לזהות את מיקום ועוצמת הלחץ שמופעל באזורים השונים של כף הרגל. המטופל עומד על פלטה ייעודית, הכוללת בתוכה חיישנים שמעבירים את נקודות הלחץ למחשב. בהתאם לתוצאות, מתכנן המומחה למדרסים את המדרס, כך שהלחץ יפוזר באופן שווה על פני כל כף הרגל (בדומה להליכה על חול ים, שמקבל את צורת הרגל - ומונע מהגידים לעבוד קשה ולהישחק).

לאחר האבחון, נלקחות מדידות של כף הרגל - ומתבצעות בדיקות נוחות, בכל שלב, עד לשלב שבו המטופל מדווח על תחושה נעימה, ללא כאבים.

התאמת המדרסים נעשית לאחר בדיקת לחצים על כף הרגל. צילום: שאטרסטוק
התאמת המדרסים נעשית לאחר בדיקת לחצים על כף הרגל. צילום: שאטרסטוק

עד כמה מדרסים יכולים לפתור את הבעיה?

אם במהלך המדידות, דיווח המטופל כי הכאבים חלפו - סימן שהבעיה נפתרה.

כך, למשל: קשיש בן למעלה מ-70, שסובל מפוליו ברגל אחת (מחלה שגורמת לקשיחות ולאובדן הגמישות של כף הרגל). בעקבות הפוליו, הקשיש הולך על העצמות, תוך נטייה הצידה. המדרס העניק לו תמיכה מותאמת לעמידה שלו - והכאב נעלם. במקומות המקצועיים התשלום אף מוחזר, אם המדרסים לא סייעו לפתרון הבעיה.

עם זאת, חשוב לדעת כי גם לסוג הנעליים יש השפעה רבה על אופן ההליכה. מומלץ מאוד לא להתפשר על איכות הנעליים, אלא לבחור בנעליים איכותיות, לא סינתטיות, עם ספידה נשלפת - שמותאמות למבנה כף הרגל.

האם מדרסים הם בעלי תאריך תפוגה?

מדרסים שמיוצרים באופן מקצועי, מחומרים איכותיים, מחזיקים מעמד כ-10-15 שנים - בתנאי שהמטופל הקפיד על הוראות השימוש (למשל: לא לכבס, או לחמם בתנור). לצד זאת, יש לקחת בחשבון כי הרגל משתנה עם הזמן; ולעיתים, לאחר תקופה מסוימת עם מדרס, חל שינוי שגורם ללחץ בנקודה מסוימת - ואז יש להגיע שוב לבדיקה; ובמקרה הצורך, לעשות מדרס חדש.

נריה מלייב הוא מומחה למדרסים, הגבהות נעליים, בניית נעליים והבעלים של "מדרסים 2000".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום