שלפוחית רגיזה: חיזוק רצפת האגן

(2)
לדרג

רצים לשירותים ללא הפסקה? יש פתרון: תוכלו לשפר משמעותית את איכות החיים, באמצעות תרגול פיזיותרפי, לחיזוק רצפת האגן. בנוסף, תזכו גם לשיפור בתפקוד המיני

מאת: ענבל גיא

אם נשאל את רוב האנשים מהם שרירי רצפת האגן, עד כמה הם פועלים לחזק אותם ומדוע השרירים האלה חשובים - סביר להניח כי ניתקל בחוסר מודעות רחב, אודות תפקיד שרירים אלה, חשיבותם ומיקומם.

שרירי רצפת האגן הם הבסיס לקבוצת שרירים, המכונים "שרירי הליבה". שרירים אלה ממוקמים בתחתית האגן - ונמתחים מהעצם הקדמית של האגן, אחורנית - לעצם הזנב ולצדדים.

אנשים הסובלים מתופעה זו ירגישו דחיפות במתן שתן. צילום: שאטרסטוק
אנשים הסובלים מתופעה זו ירגישו דחיפות במתן שתן. צילום: שאטרסטוק

מהו התפקיד של שרירי רצפת האגן?

שרירי רצפת האגן הם בעלי מספר תפקידים: שליטה בהפרשות, יציבה נכונה, תמיכה באיברי האגן (מערכת השתן, העיכול והרבייה) ותפקוד מיני תקין. תפקוד לקוי של שרירים אלה עלול אפוא להוביל לבעיות שונות, כגון: שלפוחית רגיזה, דליפות שתן, קשיים בהתרוקנות, עצירות וקשיים בתפקוד המיני.

מהו הקשר בין שלפוחית רגיזה - לבין רצפת האגן?

שלפוחית רגיזה הינה אחד הליקויים השכיחים, הקשורים בשרירי רצפת האגן. לרוב, אנשים הסובלים מתופעה זו ירגישו דחיפות במתן שתן, ריצה מרובה לשירותים, חוסר יכולת להתאפק ולעיתים גם דליפת שתן.

התופעה באה לידי ביטוי ברמות חומרה שונות, כך שישנם אנשים שיחושו צורך תדיר ללכת לשירותים, לעומת אנשים שלא יצליחו לשלוט במתן שתן - ויחוו דליפת שתן, במהלך היום.

תופעה זו פוגעת באיכות החיים, ברבדים שונים: חברתית, משפחתית, תעסוקתית ונפשית. מעצם הצורך להיות בקרבה לשירותים, בכל זמן נתון - מצב המוביל, במקרים רבים, להסתגרות בבית ופגיעה באיכות חיים.

הטיפול בשלפוחית רגיזה מתבצע במספר דרכים ושיטות טיפול שונות; הדרך המקובלת משלבת טיפול פיזיותרפי לרצפת האגן וטיפול תרופתי.

תרגול שרירי רצפת האגן? איך עושים זאת?

אימון שלפוחית השתן וחיזוק שרירי רצפת האגן, עשויים לסייע בשליטה על מתן השתן. כלומר: לימוד שליטה בשרירים אלה עוזר לשלוט בתחושת הדחיפות לתת שתן ולשנות את הרגלי ההתרוקנות, באופן שמפחית את תדירות אירועי ההשתנה. תרגילים לאימון שלפוחית השתן ישפרו את יכולת אגירת השתן, כך שהצורך ללכת לשירותים יופחת לאורך היום.

המטרה של אימון השלפוחית היא לנסות לדחות את מועד ההליכה לשירותים, באמצעות כיווץ והרפיית שרירי רצפת האגן, באופן בו מגדילים את זמן ההתאפקות, עד כדי שעתיים - ארבע שעות.

יפול פיזיותרפי לחיזוק שרירי רצפת האגן עשוי לסייע מאוד. צילום: שאטרסטוק
יפול פיזיותרפי לחיזוק שרירי רצפת האגן עשוי לסייע מאוד. צילום: שאטרסטוק

מהם השלבים של האימון הפיזיותרפי?

בשלב הראשון, חשוב להתייחס למנח הגוף. מומלצת תנוחה עם תמיכה, כגון: ישיבה, שכיבה, עמידה עם תמיכת אמות על קיר וכו'.

יש לבצע תרגילי נשימה, הכוללים 3 נשימות עמוקות - שמטרתן להוריד דופק ולהעלות את רמת החמצון. דבר זה מוביל להורדת מתח ולהרפיית שרירים.

לאחר מכן, יש לבצע כ-5 כיווצים של קרקעית האגן. בשלב זה, חשוב לנסות לעשות או לחשוב על משהו אחר, כדי ליצור הסחת דעת, מהצורך לתת שתן.

למעשה, רובנו נתונים להתנהגות תלוית הרגל, כך שברגע שמופיע הצורך ללכת לשירותים והתחושה הופכת לבלתי נסבלת, הגוף מאותת לנו ללכת לשירותים. חלק מהמטרה, באימון השלפוחית: לשנות את ההרגל, כדי להגדיל את נפח השתן בשלפוחית - ולהוביל להתרוקנות בתדירות נמוכה יותר.

אלמנט חשוב נוסף, באימון השלפוחית: לימוד חיזוק והרפיית שרירי רצפת האגן. המפתח לתפקוד תקין של השרירים - הינו סנכרון שרירי, כך שהשלפוחית תעבוד באופן טבעי ורציף, לאורך היום.

דבר נוסף שניתן לתרגל (5 דקות ביום): נשימה סרעפתית. גם כאן, המטרה היא להפעיל את קרקעית האגן דרך הנשימה - וללמד כיווץ והרפיה באופן דינמי, לצד הורדת מתח. בזמן עלייה בלחץ תוך בטני (לדוגמא: שיעול או עיטוש), עומדת קרקעית האגן בעומסים גדולים. חיזוק שרירי קרקעית האגן חיוני במקרים אלה, על מנת למנוע דליפות שתן במאמץ.

האם כדאי להיעזר בתרופות?

לצד התרגילים השונים, חשוב לקבל טיפול תרופתי, המותאם למצבו האישי של כל אדם, לפי חומרת התופעה אצלו. כיום, ניתן למצוא מגוון טיפולים תרופתיים ממשפחות שונות, שנועדו לסייע בהפחתת עוצמת ההתכווצויות של שלפוחית השתן - ולהגדיל את נפח השתן בשלפוחית. בין התרופות המתקדמות, ניתן למצוא כאלה המתאימות למגוון מטופלים, בעלות פרופיל בטיחות גבוה.

לסיכום: אפשר ורצוי לטפל בתופעת דליפת השתן, כדי למנוע הפרעה לתפקוד היום יומי ולייצר איכות חיים טובה. טיפול פיזיותרפי לחיזוק שרירי רצפת האגן עשוי לסייע מאוד בפתרון הבעיה. לעתים, ניתן לשלב גם טיפול תרופתי.

ענבל גיא היא פיזיותרפיסטית מוסמכת, בתחום קרקעית האגן.

כתבה זו אינה מחליפה את הצורך בהתייעצות עם פיזיותרפיסטית מוסמכת, לטיפול ברצפת אגן, במקביל לטיפול הרפואי.

בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום