חוק תיירות מרפא: בדרך לאישור סופי

(0)
לדרג

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק התיירות הרפואית, שמטרתו להסדיר את התחום בישראל ולתת בראש ובראשונה קדימות לאזרחים בקבלת טיפול

מאת: מערכת zap doctors

חוק תיירות המרפא בישראל בדרך לאישור סופי בכנסת אתמול (רביעי), עבר החוק בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, בתמיכת 29 חברי כנסת וללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת העבודה הרווחה והבריאות.

על פי נתוני משרד התיירות, בשנים האחרונות מגיעים כ-30,000 תיירים רפואיים בכל שנה לישראל, כאשר רובם מגיעים מרוסיה, אוקראינה, מדינות מזרח אירופה, קפריסין וממדינות שכנות אחרות. לאור הגידול הניכר בענף, יש צורך בהסדרת הפעילות ובגיבוש מדיניות ממשלתית ברורה בתחום.

חוק התיירות הרפואית נועד להסדיר את תחום תיירות המרפא בישראל על פי שלושה עקרונות:

1. שמירה על המטופל הישראלי - הצעת החוק נועדה למנוע פגיעה בטיפול המוענק לחולה הישראלי ואף לשפרו במידת האפשר.

2. חיזוק מערכת הבריאות הציבורית והגדלת ההכנסות למשק הישראלי מפעילות תיירות רפואית.

3. הבטחת טיפול מקצועי ואתי לתייר המרפא - נקבעו כללים שיבטיחו לתייר קבלת טיפול מקצועי, אתי והגון, ויסייעו להתפתחותו של הענף לאורך זמן.

הצעת החוק קובעת הסדר של רישום סוכני תיירות המרפא וכן קביעת נורמות לפעילותם של סוכני תיירות מרפא. במסגרת הצעת החוק מוצע להטיל חובות על סוכני תיירות רפואית, כמו חובת הגינות, שמירה על סודיות רפואית וחובת גילוי לשם קבלת הסכמה מדעת, איסור על התניית תיווך וכו'. כמו כן, מוצע כי מוסדות רפואיים המבקשים לטפל בתיירי מרפא יידרשו לעמוד בתנאים מסוימים.

בדברי ההסבר נכתב: "בעשורים האחרונים גדל באופן ניכר מספר האנשים הבוחרים לצאת מגבולות מדינתם כדי לקבל טיפול רפואי במדינה אחרת ומגמה זו הפכה לתופעה כלל עולמית. בישראל תחום תיירות המרפא התפתח במהלך השנים בהתאם ליוזמות של בתי חולים וגורמים עסקיים שונים בלי שגובשה מדיניות ממשלתית ברורה בנושא. לפיכך, מצבו של ענף תיירות המרפא בישראל כיום אינו מיטבי מנקודת ראות כלל מערכתית וכך גם השפעותיו על מערכת הבריאות ועל המטופלים הישראלים. מטרת הצעת חוק זו היא להסדיר את תחום תיירות המרפא בישראל על פי שלושה עקרונות מרכזיים, אשר בבסיסם התפיסה כי למדינה יש התחייבות מוסרית להעניק טיפול רפואי, בראש ובראשונה, לאזרחי המדינה והכרה בכך שלמערכת הבריאות הציבורית בישראל צרכים. שלושת העקרונות הן שמירה על המטופל הישראלי, חיזוק מערכת הבריאות הציבורית והבטחת טיפול מקצועי ואתי לתייר המרפא."

שר הבריאות יעקב ליצמן ציין בתגובה כי "החוק יעשה סדר בתחום התיירות הרפואית ויתרום הן למערכת הבריאות והן לתיירות בישראל. מצד אחד אנו מבקשים לקיים תיירות רפואית, תוך הבטחת טיפול ראוי ומקצועי בתיירים, ומצד שני נוודא כי תיירות הרפואית לא תבוא על חשבון המטופל הישראלי וכי ההכנסות מתיירות רפואית יופנו לחיזוק המערכת הציבורית".

שר התיירות יריב לוין הוסיף כי: "אני מברך על העברת החוק בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. זהו צעד נוסף להסדרת התחום בישראל. העיסוק בתחום התיירות הרפואית לישראל הפך בשנים האחרונות לתעשייה ענפה המכניסה לישראל מטבע חוץ רב, ומהווה מקור משמעותי למסים, תעסוקה, וכן אפיק גיוס משאבים מהותי למערכת הבריאות. הסדרה חוקית נכונה של התחום יש בה כדי לתרום לענף התיירות כולו, הן בהגדלת מספרי התיירים הנכנסים לישראל והן בשיפור תדמיתה של ישראל והצגת פניה היפות והמתקדמות בעולם".

ח"כ מירב מיכאלי סיכמה: "יש חשיבות לשמור על כך שהתיירות אכן תתמוך במדינת ישראל ולא תבוא על חשבון הרפואה הציבורית ושנזכור שהאזרחים המקומיים הם הראשונים בתור. חשוב שההסדרה לא רק שלא תפגע ברפואה הציבורית, אלא אף תחזק ותעצים אותה."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום