הצערת מראה הפנים: כל השיטות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רוצה לחדש את מראה הפנים? השאלה היא כיצד לעשות זאת: ניתוח מתיחת פנים, או טיפולים אסתטיים לא כירורגיים? מהם היתרונות והחסרונות בכל אחת מהאפשרויות?

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

הארכת תוחלת החיים והמודעות האסתטית ההולכת וגדלה - יצרו פער בין הגיל הכרונולוגי (כפי שהוא משתקף במראה), לבין הגיל שבו אנו מרגישים. בדיוק בנקודה זו, נכנסת הרפואה האסתטית שמציעה טיפולים שונים להצערת מראה הפנים.

הזרקת בוטוקס מחלישה את תנועות השרירים הבלתי רצויות. צילום: שאטרסטוק
הזרקת בוטוקס מחלישה את תנועות השרירים הבלתי רצויות. צילום: שאטרסטוק

מה קורה לפנים במהלך השנים?

עם השנים, חלים בפנים שלנו "תהליכי הזדקנות", שכוללים שינויים מבניים הנובעים מכך שאנו הולכים על שניים (גרביטציה), אותם ניתן לתקן בניתוח מתיחת פנים או למסך באמצעות זריקות מילוי. שינויים "שטחיים" הנובעים מקרינת השמש ועישון סיגריות הבאים לידי ביטוי בכתמים על העור וקמטוטים שטחיים סביב הפה ובלחיים, זאת ניתן לתקן באמצעות פילינגים למיניהם כמו לייזר ושיוף מכני. נניח שעשינו את הפעולות של מתיחת פנים ופילינג ונשווה את התמונה המתקבלת לתמונתנו בגיל 18 נראה שזה לא אותו דבר משום שבמהלך השנים חל דילדול של השומן התת עורי, שחיקה של עצמות הפנים וכן העמקה של קמטי ההבעה. ניתן לתקן את הנ"ל באמצעות השתלת שומן או הזרקת חומרי מילוי והעלמת קמטי ההבעה באמצעות זריקות בוטוקס או ניתוחי מתיחת מצח.

תפקידו של העור, שהוא אחד האיבר החשובים ביותר בגוף: להגן מפני הסביבה, לסייע לוויסות טמפרטורת הגוף ולאזן נוזלים ואלקטרוליטים. כמו כן, מכיל העור קולטנים עצביים המאפשרים להרגיש תחושות מגע, כאב ולחץ. זוהי מערכת שלמה, שמייצרת את החומרים שמחזיקים אותה במצב אלסטי, מתוח ועבה במידה רצויה.

ניתן להבחין בתחילת הליכי ההזדקנות הטבעיים של העור בדרך כלל באמצע שנות ה-20, אם כי סימני ההזדקנות הפנימיים נראים לעין רק כעבור עשרות שנים, כקמטוטים עדינים סביב העיניים, במצח ובין הגבות, עור רפוי לאורך קו הלסת ועור דק ושקוף.

עם השנים, מיוצרים בעור פחות סיבי קולגן ואלסטין - ואיכותם יורדת. כתוצאה מכך, העור נעשה דק, רפוי ולא גמיש, פחות אלסטי, פחות חזק. תאי העור המתים כבר אינם מתחלפים מהר כמו בעבר.

הרצועות התומכות, שמקבעות את העור לרקמות התת-עוריות מתרופפות (וגורמות לצניחת רקמות הפנים כלפי מטה ולעבר מרכז הפנים); דלדול השומן התת-עורי וצניחתו כלפי מטה תורמים לאובדן הנפח באזור עצמות הלחיים (ויוצרים מראה פנים מוארך ומלבני, האופייני לפנים מבוגרות); גם טונוס השרירים יורד - והם כבר אינם יכולים להתנגד לכוח המשיכה של כדור הארץ. שחיקה של מסת העצמות וספיגתן באזור הלסת תורמים למראה שלדי ולא בריא. כך, מבנה הפנים משתנה ממבנה פנים - שבהתחלה נראה כמשולש עם בסיס כלפי מעלה, למשולש עם בסיס כלפי מטה.

מהם הגורמים הסביבתיים המשפיעים על מראה הפנים?

הגורמים הסביבתיים המשפיעים על מראה הפנים: שמש, עישון, תזונה, תנאי עבודה, הבעות פנים (תנועות פנים חוזרות מובילות לקמטים - וכשהעור מאבד את גמישותו ומפסיק להתיישר בחזרה, נותרים בו חריצים קבועים).

מהם טיפולי הצערת הפנים הקיימים?

עד לאחרונה, הפתרון היחיד למתיחת פנים היה ניתוח כירורגי. בשנים האחרונות, נכנסו טיפולים נוספים, שחלקם מיועדים לטיפול "שטחי", כגון פילינגים עמוקים - והזרקות של חומרי מילוי מסוגים שונים; וחלקם מיועדים לטיפול עמוק יותר - כגון הזרקת שומן עצמי, בוטוקס, חוטים וכו'.

ניתוח מתיחת פנים - ניתוח כירורגי, שבו מותחים מחדש את עור ואת שריר הצוואר ושריר הפנים בוקטורים המתאימים כלפי מעלה ובגישה חדשנית. בכל ניתוח מתיחת פנים אני מזריק שומן אשר בנוסף להיותו חומר ממלא יש בו תאי גזע המשפרים את מצב כל הרקמות סביב, כולל נזקים שנגרמו לעור במרוצת השנים.

הזרקת חומרי מילוי - הזרקה של חומרי מילוי שונים, כגון קולגן, קלציום וחומצות היאלורוניות שונות.

הזרקת שומן עצמי - שימוש בשומן עצמי, לצורך מילוי הנפח החסר, בצורה טבעית - ומבלי להחדיר לגוף חומרים זרים. בשיטה זו, שואבים שומן מאחד האזורים בגוף, מסננים את השומן באמצעות מערכת פילטרים ומשביחים אותו - כך שייקלט בעור הפנים באופן מקסימלי. כתוצאה משימוש בשיטה זו, מוחזר לפנים מראה צעיר ורענן - ומובטחות תוצאות ארוכות טווח.

מזותרפיה - שיטת טיפול בה מזריקים לתוך העור את החומרים שהעור מאבד, או מייצר באופן לא מספק. הטיפול גורם למערכת העור לעבוד ולייצר את החומרים בקצב מוגבר - וכך מחדיר לתוכו את מה שחסר לו.

הזרקת בוטוקס - באמצעותה ניתן להחליש את תנועות השרירים הבלתי רצויות במקומות נבחרים, בצורה שלא תשפיע על חיוניות הפנים.

מתיחה באמצעות חוטים - שיטה חדשה יחסית, למתיחת עור הפנים והגוף, בעזרת חוטי נספגים. הטיפול מתבצע באמצעות חוטים משוננים, העשויים מחומצה גליקולית המרימים ומותחים את הרקמות הרכות של עור הפנים.

עישון הוא אחד מהגורמים הסביבתיים המשפיעים על עור הפנים. צילום: שאטרסטוק
עישון הוא אחד מהגורמים הסביבתיים המשפיעים על עור הפנים. צילום: שאטרסטוק

מהם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהשיטות?

מתיחת פנים - מדובר בפרוצדורה ניתוחית משמעותית וארוכה, אך כדאי לדעת כי התוצאות המתקבלות מחזיקות לתקופה הממושכת ביותר - 5-10 שנים. כיום, כחלק מניתוחי מתיחת הפנים, משתמשים בהזרקות שומן עצמי לאזורי החסר, כגון הקפל שמהאף אל הפה - ולמטה לסנטר.

שימוש בשומן עצמי - היתרון המובהק שיש לשימוש בשומן עצמי, על כל יתר השיטות, הוא כי השומן מכיל תאי גזע, המשפרים את איכות העור והרקמות שסביבם, כך שבנוסף לשימושו כחומר מילוי, משמש השומן העצמי גם לחידוש עור הפנים, לכל החיים.

הזרקת חומרי מילוי - למרות שקיימים סוגים שונים של חומרי מילוי, החומצה ההיאלורונית היא היחידה המאושרת על ידי ה-FDA האמריקאי (ולכן גם נחשבת לבטוחה מכל החומרים). יש הטוענים כי הזרקה של חומצה היאלורונית משפרת את כמות סיבי הקולגן התת עורי ומשפרת את איכות העור. הזרקות של חומרי מילוי הן הליך זמני, שמחזיק מעמד בין 8 חודשים לשנה - ולאחריהן חוזר העור למצבו הראשוני. ההליך מתבצע בפרוצדורה מרפאתית, ללא צורך בזמן החלמה - ומתאים בעיקר לטיפול במקרים קלים, או לטיפול "בזק".

משתקי שרירים - על מנת לטפל בקמטוטים הקטנים במצח, מעל האף ובאזור העיניים, שנובעים מההבעות השונות, ניתן להזריק משתק שרירים (בוטוקס). הבוטוקס מפסיק את הפעילות של שרירי ההבעה וכך הקמטים הקטנים נעלמים. כמו כן ניתן להרים את הגבות על ידי שיתוק חלקי של השריר שגורם להורדת הגבה .החומר פעיל לתקופה קצרה יחסית, 4-6 חודשים, אך אם חוזרים על הפעולה בטרם התאושש השריר, לאחר תקופה של כ-3 שנים - השריר הופך להיות אטרופי - והטיפול יכול "להחזיק" לתקופה ארוכה יותר (עד כשנה).

כיצד ניתן לדעת מהי השיטה המתאימה ביותר?

על מנת לבחור את השיטה המתאימה ביותר, יש להיוועץ ברופא בעל ניסיון, שיסביר מהם ההבדלים בין השיטות, מהן המשמעויות מבחינה אסתטית, מהו משך זמן הטיפול וההחלמה, מהן העלויות וכו'. מומלץ להיוועץ עם יותר מרופא אחד - כדי להתרשם, להשוות באופן אובייקטיבי בין הרופאים ולוודא כי יש כימיה טובה עם הרופא המטפל שייבחר.

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים ברזילי באשקלון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום