ישראלים סובלים מחסר ביוד

(0)
לדרג

לפי סקר חדש ישראלים אינם צורכים מספיק יוד, בעיקר נשים הרות וילדים. החוקרים: יש לנקוט במדיניות של העשרת מלח ביוד ולבצע מעקב אחר סטטוס היוד בישראל

מאת: מערכת zap doctors

חסר יוד בישראל: 84% מהנשים ההרות ו-62% מהילדים בישראל אינם צורכים את הכמות הנדרשת של יוד. כך עולה מממחקר שנערך בקרב מדגם מייצג שכלל 2,097 משתתפים: נשים הרות וילדים בגילאי בית ספר. עם ייצוג של כל האזורים הגיאוגרפיים והמגזרים העיקריים בישראל.

מהנתונים עולה כי קיים חסר קל-מתון ביוד באוכלוסיית ישראל (חציון יוד בשתן 83 מק"ג/ליטר, ערכי הנורמה המוגדרים באוכלוסיה 100-199 מק"ג/ליטר). המחסור גדול יותר בקרב נשים הרות - חציון יוד בשתן 61 מק"ג/ליטר, ערכי הנורמה לנשים הרות 150-249 מק"ג/ליטר.

המחקר נערך בשיתוף קופת חולים מכבי, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן-גוריון, ובית חולים ברזילי וממצאיו הוצגו אתמול (שלישי) בכינוס השנתי של האגודה הישראלית לאנדוקרינולוגיה.

לדברי החוקרים שכיחות גבוהה של חסר יוד בישראל הינה בעיה חמורה בבריאות הציבור ויש לנקוט באופן דחוף במדיניות של העשרת מלח ביוד ולבצע מעקב אחר סטטוס היוד בישראל.

זאת ועוד, העוסקים במקצועות הרפואה צריכים להמליץ על צריכת יוד מספקת במהלך ההריון וההנקה. ועל האגודה הישראלית לאנדוקרינולוגיה להוביל את הדיון על גיבוש המלצות לאומיות לתוספת יוד בנשים הרות ומניקות בישראל.

חשיבותו של היוד

למינרל יוד יש תפקיד מרכזי באיזון ההורמונאלי של חילוף החומרים שלנו. הוא משפיע על משקל גופנו, על האנרגטיות ועל מצב הרוח שלנו ועוד.

כאשר הגוף שלנו לא מקבל מספיק יוד כדי להבטיח פעולה תקינה של בלוטת התריס, הדבר יכול להשפיע על תחומים רבים בחיינו.

אלו הם כמה מהסימנים הראשוניים למחסור ביוד: נשירת שיער, השמנה, עייפות כרונית, עור יבש וגס, התכווצויות שרירים תכופות, אקנה, עצירות, אובדן החשק המיני, הפרעות קשב וריכוז.

בישראל, לא קיים מידע אודות סטטוס היוד ברמה הלאומית. מי השתייה בישראל דלים ביוד בעיקר בשל תהליך ההתפלה, לא קיימת תוכנית לאומית להעשרת מלח ביוד. ובנוסף, נתונים המצביעים על עליה בשימוש בתרופות להסדרת פעילות בלוטת התריס מרמזים על סבירות גבוהה לתת-צריכה של יוד בישראל.

מנתוני מדינות מפותחות ומתפתחות עולה כי ישראל נמנית בין המדינות עם צריכת היוד הנמוכה ביותר בקרב נשים הרות וילדים בעולם.

מיכל שיין, דיאטנית, יועצת ל"אלטמן: "מהממצאים עולה שקיים חסר קל-מתון ביוד באוכלוסיית ישראל. צריך לשים לב כי בקרב נשים הרות, הדרישה ליוד עולה והממצאים מראים כי -84% מהן לא צורכות מספיק יוד. יש לכך השלכות על התפתחות העובר ועל התפתחות המוח. מחקרים הראו שככל שהחוסר ביוד משמעותי יותר, הפגיעה בהתפתחות העובר גדולה יותר. על מנת להגיע לצריכת יוד נאותה יש ליטול תוספי מולטי-ויטמין ומינרל שמכיל יוד ברמה נאותה."

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום