סוד הקנאביס הרפואי

(0)
לדרג

חולים רבים בישראל נוטלים קנאביס רפואי, לטיפול בתסמינים שונים, באישור משרד הבריאות. מהם פלאי הקנאביס הרפואי והאם ניתן לבצע התאמה אישית למטופל? עלה ירוק, עולה עולה

מאת: ד"ר שמעון לכט

צמח הקנאביס מעורר באחרונה עניין הולך וגובר בעולם הרפואה והפארמה - ועומד בבסיס של מחקרים רבים, המצויים בשלבים שונים, בעולם ובישראל. הראייה לכך: מאות חוקרים, יזמים, בכירים בתעשיית התרופות ובמערכות בריאות, מרחבי העולם, יגיעו מחר לתל אביב, לכנס CannaTech, הכנס הבינלאומי לחדשנות בקנאביס רפואי.

הפוטנציאל העצום של צמח הקנאביס, הגורם לחוקרים וליזמים כה רבים להתעניין בו - נעוץ בלפחות 140 חומרים פעילים שונים ("קנבינואידים") המצויים בו; ובסינרגיה שנוצרת בין החומרים האלה.

מתוך הקנבינואידים, ישנם חומרים דומיננטיים יותר - אשר לכל אחד מהם (ולשילובים שונים ביניהם) יש תכונות "רפואיות" שונות. נהוג לחלק את צמח הקנאביס לשתי "משפחות על" (סאטיבה ואינדיקה), משפחות אשר מהן נגזרים זנים רבים של קנאביס, אשר כל אחד מהם מכיל תמהיל שונה של חומרים פעילים.

חולים רבים בישראל נוטלים קנאביס רפואי. צילום: שאטרסטוק
חולים רבים בישראל נוטלים קנאביס רפואי. צילום: שאטרסטוק

מהו קנאביס רפואי, הניתן באישור משרד הבריאות? כיצד הוא מותאם למטופל? האם יש התאמה אישית?

חולים רבים בישראל נוטלים קנאביס רפואי, לטיפול בתסמינים שונים, באישור משרד הבריאות. למעשה, חולים אלה מטופלים בתפרחת הטבעית של צמח הקנאביס. בחירת הזן עבור החולה מתבססת על ידע מצטבר, אך לאו דווקא מחקר של ממש, באשר להשפעתו של אותו זן על המחלה או הסימפטום, מהם סובל החולה.

על כן, נשאלת השאלה: לאן מתקדם הטיפול בקנאביס? האם ניתן להציע לכל חולה את פרופיל החומרים הפעילים המתאים מחקרית עבורו, גם אם הפרופיל אינו קיים באף זן של תפרחת טבעית? האם כך ניתן להעצים את השפעתו הרפואית של הקנאביס - ואף לפתח טיפול יעיל במחלות ותסמינים נוספים?

אנו, בחברת CannRx, מצויים בשלבים מתקדמים של חקר שאלה זו - ומסוגלים להצביע על ממצאים אופטימיים מאוד.

מה עולה מהמחקר עד כה, סביב האפשרות להתאמה אישית של קנאביס?

מחקרנו מתבסס על פיתוח שלוש יכולות, עמודי התווך של המחקר והפיתוח שלנו.

ראשית, הידע כיצד לפרק את הצמח, לבודד את החומרים הפעילים בו, למדוד ולכמת אותם וללמוד את מנגנון הפעולה שלהם. בהקשר זה, חשוב להבין שבצמחים, החומר הפעיל הוא שילוב של מספר מולקולות (תערובת פולי - מולקולרית), בניגוד לתרופות אחרות, שהן בדרך כלל מולקולה יחידה, מסונתזת כימית.

שנית, עומדת היכולת להרכיב פרופיל מסוים של חומרים פעילים - ולהעמיד את ההרכב שנוצר, במבחן ביולוגי: מעין "סריקה", אשר בעזרתה משביחים ומשפרים את הרכב החומרים, עבור מחלה מסוימת. תהליך זה מתבצע בעזרת מודלים מחקריים, המספקים מבחן כמותי, רלוונטי למחלה. למשל: תרופה לדלקת ניתן לבחון במודל שמודד ירידה במולקולות, שמתווכחות תהליך דלקתי. לאחר המבחן, ניתן לשפר את ההרכב - ולבחון אותו שוב; וכך, לבצע תהליך אופטימיזציה של ההרכב, עבור מחלה מסוימת. מודלים דומים קיימים לתופעות כמו כאב. במעבדה, חזינו בסינרגיה שתלויה בתמהילים שונים של חומרים פעילים אותם יצרנו. החלפת חומר בחומר אחר, או שינוי במינון של מקצת החומרים, שינו את התנהגותו של ההרכב כולו. על כן, מדובר במשימה מורכבת - ועדינה במיוחד.

שלישית, ה"פורמולציה". כלומר: פיתוח השיטה, בה יוכל החולה ליטול את התרופה (למשל: בנשימה, בזריקה וכיו"ב). הפורמולציה היא שלב חשוב, מכיוון שתרופה יכולה להיראות מבטיחה במעבדה, אך להיכשל במבחן המציאות בגוף, מסיבות שונות; פירוק מהיר מדי בכבד, קשיי ספיגה, כשל בהגעת החומר הפעיל לאתר החולה בגוף ועוד.

לפחות 140 חומרים פעילים שונים מצויים בקנאביס. צילום: שאטרסטוק
לפחות 140 חומרים פעילים שונים מצויים בקנאביס. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן לצפות לטיפול באמצעות תרופה מבוססת קנאביס?

אנו צופים כי בקרוב, לאחר אישורים של רשויות הבריאות, יטופלו בני אדם לראשונה, במסגרת המחקר שלנו, בתרופה מבוססת קנאביס, עם פרופיל מוגדר של חומרים פעילים. בסיום המחקר, יש לקוות, תעמוד לרשות החולים תרופה שעמדה במבחני בטיחות ויעילות, עבור מחלתם המסוימת.

בכך, ייסגר הפער הקיים בתחום הקנאביס, בין הניסיון המצטבר - לבין אפיון והבנה עמוקה של מנגנון הפעילות של החומר. הרפואה המודרנית שואפת, בצדק, להבין את הטיפול אותו הרופא מעניק למטופליו.

זאת, על מנת לצפות נכון את השפעת התרופה ותופעות הלוואי שלה - ולעמוד בביטחון על היבטי הטיפול כולו. ללא ספק, זהו עתיד השימוש בקנאביס רפואי, אותו אנו שואפים להגיש למטופלים - בהקדם האפשרי.

לסיכום: הקנאביס הרפואי ניצב בפני מהפכה: שימוש מותאם אישית; וגיבוש תרופה מבוססת קנאביס. ניתן לצפות כי המחקר בנושא יוסיף להתפתח, לטובת המטופלים.

ד"ר שמעון לכט הוא מנהל מחקר ופיתוח בחברת CannRx. בעל תואר שלישי ושני בפרמקולוגיה, מומחה בפיתוח ננו חלקיקים, הובלת תרופות, הנדסת רקמות וכן רוקח מורשה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום