כורדומה: גידול בעמוד השדרה

(5)
לדרג
תוכן מקודם

כורדומה הוא גידול סרטני נדיר מאוד בעמוד השדרה (1 למיליון!) - ומקורו בשלב ההתפתחות העוברית. כיצד מאבחנים? ומתי משלבים בין ניתוח, הקרנות וכימותרפיה?

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2306890 (מספר מקשר)

גידול סרטני בעצמות עשוי להיות גידול ראשוני, כאשר הגידול התפתח בעצם; או גידול משני, כאשר סרטן באיבר אחר - שלח גרורות לעצמות.

כורדומה (Chordoma) הוא סרטן ראשוני, המתפתח ממיתרי עמוד השדרה - ומקורו בהתפתחות העוברית של עמוד השדרה. בשלבים הראשונים של התפתחות העובר, לפני שמתפתח עמוד השדרה, ישנו חוט דמוי מיתר, המורכב מרקמה עצבית - ורק בהמשך ההריון, משתנה צורתו למבנה גרמי והוא מתחלף לעצמות, המהוות את עמוד השדרה.

במקרים בהם אותו המיתר לא הפך בשלמותו לעמוד שדרה ונותר שריד של רקמה עוברית, קיים סיכוי לכך שבגיל מבוגר, יהפוך שריד הרקמה לרקמה סרטנית, בעיקר מגיל 40 ומעלה.

גידולים ראשוניים של עמוד השדרה הם נדירים. צילום: שאטרסטוק
גידולים ראשוניים של עמוד השדרה הם נדירים. צילום: שאטרסטוק

מהי השכיחות של כורדומה? מהו קצב התפתחות הגידול?

ככלל, גידולים ראשוניים של עמוד השדרה נדירים; ומבין קבוצת הגידולים הסרטניים הראשוניים בעמוד השדרה, כורדומה נחשב נדיר. השכיחות של גידול סרטני מסוג כורדומה באוכלוסיית העולם מוערכת ב-1 למיליון.

גידול סרטני מסוג כורדומה מתפתח באיטיות, לאורך שנים - ובדרך כלל ממוקם בקצוות של מערכת העצבים. בכ-50% מהמקרים, הגידול מתפתח בקצה התחתון של עמוד השדרה, כ- 30% בעצמות הגולגולת; וכ-20% הנותרים, בשאר חוליות עמוד השדרה.

לעיתים מאד נדירות, גידול מסוג כורדומה שולח גרורות, בעיקר למערכת השלד, לחוליה אחרת; ובאופן נדיר ביותר, לבלוטות לימפה סמוכות או לצלעות.

מהם הגורמים להתפתחות כורדומה?

המקור לגידול סרטני מסוג כורדומה הינו, כאמור לעיל, במיתרי השדרה בעובר; עם זאת, לא ידוע מדוע שארית המיתר העוברי תתפתח בגיל מבוגר - לכדי גידול סרטני.

מהם הסימפטומים של המחלה?

התסמינים האפשריים לגידול סרטני מסוג כורדומה תלויים במיקום הגידול בעמוד השדרה.

אם הגידול ממוקם בקצה התחתון של עמוד השדרה, ייתכנו התסמינים הבאים:

כאבי רגליים.

חולשה של רגליים.

קושי בהליכה.

כאבי גב (הכאב האופייני לגידול מסוג כורדומה, מופיע בעיקר בשעות הלילה).

כאבים באזור האגן.

הפרעה בשליטה על הסוגרים (שתן וצואה), במקרים בהם קיימת פגיעה עצבית, שמקרינה לשלפוחית השתן או למעיים.

אצל גברים - אין אונות (אימפוטנציה).

אם הגידול ממוקם בעצמות הגולגולת, ייתכנו התסמינים הבאים:

כאבי ראש.

סחרחורות.

הפרעות בראייה.

הפרעות בשמיעה.

כאבים בפנים.

כאשר הגידול ממוקם בחוליות אחרות, לאורך עמוד השדרה - ייתכנו תסמינים כגון:

כאבי גב.

כאבי רגליים.

הרדמות הרגליים ותחושה של נימול.

כיצד ניתן לאבחן כורדומה?

בדרך כלל, אבחון של גידולי כורדומה בעמוד השדרה, מתבצע באמצעות בדיקותCT ו-MRI. אם יש חשד לגידול, תתבצע ביופסיה. נטילת הדגימה מרקמת הגידול תתבצע במהלך בדיקת CT; והדגימה תיבדק תחת מיקרוסקופ, על מנת לבסס את האבחנה.

כאשר הגידול ממוקם בעצמות הגולגולת והתלונות קשורות לראש ולתסמינים הקשורים בכאבי ראש, הפרעות בראייה, שמיעה ו/או בליעה - בדרך כלל, החולה יפנה תחילה לבדיקת נוירולוג. כאשר הגידול ממוקם בקצה התחתון של עמוד השדרה או בחוליות לאורך עמוד השדרה, התלונות יהיו קשורות לכאבי רגליים וגב; ולכן, החולה יפנה קודם לאורתופד, שיבצע את האבחון הראשוני.

כיצד ניתן לטפל בסרטן מסוג כורדומה?

הטיפול עשוי לכלול ניתוח, הקרנות, כימותרפיה - או שילובים של הטיפולים האמורים, או חלק מהם.

הטיפול עשוי לכלול ניתוח, הקרנות, כימותרפיה - שילובם או חלקם. צילום: שאטרסטוק
הטיפול עשוי לכלול ניתוח, הקרנות, כימותרפיה - שילובם או חלקם. צילום: שאטרסטוק

ניתוח להסרת הגידול

במקרים בהם מצבו של החולה מאפשר זאת, מבצעים ניתוח להסרת הגידול. מטרת הניתוח היא לכרות את הגידול בשלמותו, כולל שוליים נקיים רחבים (כריתה רחבה). בכל סוגי הגידולים הסרטניים, חשוב לבצע כריתה רחבה ככל שניתן; יחד עם זאת, בגידול מסוג כורדומה, חשוב במיוחד לוודא כי שולי הגידול נקיים, מכיוון שיש סיכוי להישנות הגידול בעתיד.

ניתוחים להסרת כורדומה נחשבים מורכבים מאוד - וכרוכים בסיכון, בשל מיקום הגידול, סמוך לרקמות שלמות: עצבים, כלי דם; ולעיתים, בסמיכות למעיים ולמערכת השתן. הסרת הגידול מסובכת מאוד - ונדרשת הפרדת רקמות, על מנת להסירו.

יצוין כי הגישה הניתוחית תלויה במיקום הגידול - ולכן כל ניתוח שונה. הדבר היחיד, המשותף לכלל הניתוחים להסרת כורדומה, הוא שייעשה כל מאמץ לכרות את הגידול בשלמותו, עם שוליים רחבים נקיים; ופעמים רבות, יש לכך השלכות, כפי שיוסבר להלן.

על מנת לכרות את הגידול בשלמותו, בחלק מהמקרים נאלצים להוציא חוליות, או לכרות חלק מעצמות האגן. אם כורתים חוליות, משתילים במקום החוליות שתלים מלאכותיים, שיוצרו בהתאמה אישית.

ההשלכות של הוצאת חוליות, או חלק מעצמות האגן - הן פגיעה בהליכה, העלולה להגיע עד כדי נכות (תלוי מאוד באיזה שלב הגידול נכרת - ומה היה היקפו).

כמו כן, קיים סיכוי לפגיעה בעצבים הקשורים במעיים ו/או במערכת השתן; וכתוצאה מכך, החולה יכול לסבול מאי שליטה על הסוגרים (במקרים אלה, מבוצע ניתוח ליצירת דרך חלופית להוצאת הצואה ולניקוז השתן).

טיפול בהקרנות

אם בוצעה כריתה של הגידול ובבדיקה תחת מיקרוסקופ, נמצא שהשוליים נקיים מתאים סרטניים - לא בכל המקרים יינתן טיפול אונקולוגי משלים, באמצעות הקרנות.

המקרים בהם יבוצע טיפול משלים בהקרנות:

1. כאשר בוצעה כריתה חלקית ונותרו תאים סרטניים, בשולי הגידול.

2. אם לא ניתן לבצע ניתוח, מכיוון שהגידול מתקדם מאוד - ומצבו של החולה אינו מאפשר ניתוח. במקרה כזה, הטיפול יכלול בדרך כלל הקרנות, בשילוב עם טיפול באמצעות תרופות כימותרפיות ו/או טיפול ביולוגי.

3. במקרה של הישנות הגידול הסרטני, תבוצע כריתה נוספת, בשילוב של טיפול אונקולוגי משלים (כולל גם הקרנות וגם כימותרפיה).

הטיפול בהקרנות בגידולי כורדומה מבוצע באמצעות רדיו-כירורגיה או באמצעות beam therapy proton, שתי שיטות טיפוליות ממוקדות לגידול, עם סיכוי נמוך יותר לנזק לרקמות שסביב.

לסיכום: הטיפול המועדף, בגידול מסוג כורדומה, כולל ניתוח לכריתה רחבה. הניתוח מורכב - וקיים סיכון לפגיעה בתפקוד, כתוצאה מפגיעה עצבית או צורך בהוצאת חוליות או עצמות. ככל שהניתוח מבוצע בשלבים מוקדמים יותר, כך הסיכוי להסרה מלאה של הגידול - גבוה יותר; והסיכוי לפגיעה תפקודית - קטן יותר.

ד"ר אורי קינן הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית וניתוחי עמוד שדרה; מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה, בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוח עמוד שדרה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום