שחפת בגן? "היסטריה מיותרת"

(0)
לדרג

בעקבות חשש לחשיפה של ילדים בגן ילדים לחיידק הגורם לשחפת אומר ד"ר דניאל שינהר, רופא ילדים: מדובר על מהומה רבה על לא דבר. הסיכוי שהילדים נדבקו נמוך מאוד

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות הודיע אתמול (שני) להורי ילדי גן חיטה במזכרת בתיה, על חשש כי ילדיהם נחשפו בגן לחיידק העלול לגרום למחלת השחפת וכי הוא מזמין אותם היום להסבר על תהליך הבירור לאחר החשיפה לחיידק. בעקבות ההודעה בדקנו עם ד"ר דניאל שינהר, רופא ילדים, מהם הסיכונים בשהייה של ילדים במחיצת סייעת החולה בשחפת.

ידוע כי חיידק השחפת תוקף בעיקר אנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה ואינה יכולה להילחם כנגד החיידק; הכוונה לתינוקות וילדים צעירים, קשישים, ואנשים שמערכת החיסון של מדוכאת. אם כך מה הסיכון של ילדים להיבדק בשחפת?

"ההיסטריה גדולה כי מזכירים את המילה שחפת וילדים בנשימה אחת, אולם הסבירות להדבקה נמוכה מאוד ומדובר על מהומה רבה על מאומה. ככלל, השחפת מועברת מאדם לאדם דרך האוויר, על ידי אנשים שחולים בשחפת פעילה. ההדבקה מתרחשת כאשר האדם, שחולה בשחפת ריאות משתעל ואנשים בסביבתו שנמצאים איתו במגע הדוק וממושך עלולים לנשום את החיידקים אל ריאותיהם. בדרך כלל מי שנדבק בשחפת הוא אדם שהמערכת החיסונית שלו חלשה והוא נמצא במגע הדוק וממושך עם נוזלי הגוף של האדם החולה בשחפת פעילה. אם מדובר בילדים בריאים הסבירות שידבקו בשחפת נמוכה מאוד. אפילו ילדים שגדלים בבית עם הורה שחולה בשחפת אין צורך לעשות להם דברים מיוחדים. במקרה הנדון, רוב הסיכויים שלא קרה דבר לאף ילד בגן.

היום רוב ההדבקות בשחפת בעולם נעשות באפריקה, משום שיש שם חולי איידס רבים. השילוב של איידס ושחפת גרוע מאוד. גם מי שכבר בא במגע הדוק עם חולה שחפת, רק 10-15 אחוז מהם נדבקים בשחפת. ככלל, שיעורי ההדבקה בשחפת אינם גבוהים ולא מדובר במגפת שפעת, שהיא כמו אש בשדה קוצים".

אם מדובר בילדים בריאים הסבירות שידבקו בשחפת נמוכה מאוד. צילום: שאטרסטוק
אם מדובר בילדים בריאים הסבירות שידבקו בשחפת נמוכה מאוד. צילום: שאטרסטוק

מה צריך לעשות כעת?

"בשלב זה יש לנקוט באמצעי זהירות בלבד. תחילה יש לבדוק האם הסייעת אכן חולה ואם כן הילדים יכולים להיות במעקב."

מה לגבי האבחון?

"האבחון אורך זמן רב כי גם אחרי ההדבקה מוקד השחפת רדום ומתעורר אחרי זמן מסוים וגם זה תלוי בסוג החיידק".

ניתן לאבחן שחפת בעזרת צילום חזה והזרקת טסט עורי של טוברקולין לעור באזור האמה מבחן מנטו. לאחר יומיים שלושה בודקים האם יש תגובה עורית לטסט. גם בדיקה זו אינה מצביעה עדיין על מחלה והיא תהיה חיובית למי שנחשף בעבר לשחפת. בנוסף נעשה צילום חזה ובדיקת כיח במקרים שקיים שיעול. וגם בדיקות דם ושתן לבדוק הימצאות של חיידק השחפת.

יש לציין כי החל משנת 1982 לא מחסנים ילדים כנגד שחפת מכיוון ששכיחות המחלה ירדה מאוד ולכן החיסון מיותר.

מהי מחלת השחפת?

מחלת השחפת, או TB בלועזית, נגרמת על ידי חיידק המיקובקטריה טוברקולוזיס שעובר מאדם לאדם דרך האוויר ופוגע באיברים שונים בגוף, שני שלישים מהפגיעות הן בריאות ושליש מהפגיעות הן באיברים אחרים בגוף כגון: מוח, כליות, עצמות ועוד.

סימני השחפת תלויים במקום בגוף בו החיידק מתפתח. כאשר מדובר בשחפת בריאות היא גורמת לשיעול טורדני וממושך, כאבים בבית החזה ולעיתים שיעול עם גניחת דם או כיח. בנוסף יש תסמינים של חולשה, עייפות, איבוד משקל, חוסר תיאבון, צמרמורת, חום והזעות לילה.

חולי שחפת מטופלים באמצעות לשילוב של כמה סוגי אנטיביוטיקה למשך שישה חודשים לפחות. אנשים שסיימו טיפול יהיו במעקב של שנתיים מרגע סיום הטיפול. חזרת המחלה נדירה מאוד ושיעורי התמותה ממנה נמוכים יחסית - 10% מהחולים נפטרים בשל סיבוכים או שהאבחון היה בשלב מאוחר מידי.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום