זריקת בוטוקס: היזהרו מהתחזות וזיופים!

(0)
לדרג

בשבוע שעבר נעצר גבר בחשד להתחזות וביצוע טיפולים אסתטיים, בניגוד לחוק. איך ניתן לוודא כי הטיפול האסתטי שלכם ניתן ע"י רופא מוסמך?

מאת: מערכת zap doctors

לפני כשבוע קיבל האגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות, מידע על תושב מרכז הארץ, החשוד שהתחזה לרופא, עסק ברפואה אסתטית בניגוד לחוק - והזריק בוטוקס וחומרי מילוי נוספים לפנים של מטופלות.

בפשיטה של המשטרה בקליניקה שניהל בביתו, נמצאו תרופות, ציוד רפואי ותעודות שונות; ובנוסף, נמצאו חותמות של רופאים (שככל הנראה שימשו לצורך זיוף מסמכים, מרשמים ורכישת תרופות שלא כדין).

על פי החשד, זייף החשוד רישיון לעסוק ברפואה, מטעם משרד הבריאות ומסמכים נוספים, הציג את עצמו כרופא בעל ניסיון בן מספר שנים ובעל התמחות בתחום הכירורגיה הפלסטית; ואף הציג עצמו כבעל התמחות ברפואה פנימית. החשוד נעצר ומשרד הבריאות הגיש נגדו תלונה במשטרה.

כשניגשים לטיפול אסתטי חשוב לבחור ברופא הנכון. צילום: שאטרסטוק
כשניגשים לטיפול אסתטי חשוב לבחור ברופא הנכון. צילום: שאטרסטוק

שוק פרוץ: אין דין ואין דיין!

לדברי ד"ר אבי וינברג, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בבית החולים ברזילי: "המצב כיום בתחום הרפואה האסתטית הוא בגדר אנדרלמוסיה. שוק הטיפולים האסתטיים פרוץ מאוד ובעלי מקצוע שונים, שאין להם שום הסמכה רלוונטית, מבצעים טיפולים אסתטיים שונים, עם חומרים שאינם בהכרח בטוחים".

לדברי וינברג, "ריבוי המתחזים נובע מהפוטנציאל הכלכלי הרב שיש לעיסוק בתחום הזה ומקלות הדעת של הציבור, שאינו מבין את הסיכונים הכרוכים בטיפול, על ידי מישהו שאינו מורשה/ מוסמך".

מי רשאי לעסוק ברפואה אסתטית?

בעקבות מעצרו של החשוד, שב ומזהיר משרד הבריאות כי אך ורק רופאים מורשים, בעלי רישיון ישראלי לעסוק ברפואה, רשאים לבצע טיפולים אסתטיים.

אולם, גם כאשר מדובר ברופא מוסמך, חשוב לבחור ברופא הנכון. "הזרקות וטיפולים אסתטיים עוסקים בהפעלה ו/או שיתוק של שרירים מסוימים בפנים", מסביר ד"ר וינברג ומוסיף: "לכן, למרות שעל פניו כל רופא יכול להזריק, חשוב לבחור בכירורגים פלסטיים, או ברופאים שעברו קורס ברפואה אסתטית - ולא להסתפק ברופא שאין לו ידע בסיסי באנטומיה של הפנים".

מהם הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מטיפול על ידי מישהו שאינו מורשה/ מוסמך?

טיפול שלא על ידי רופא מורשה, עלול לגרום לזיהומים קשים, עיוותים בפנים, דימומים, אלרגיות, צלקות שחלקן אינן הפיכות ועוד נזקים. "מטפלים שאינם מוסמכים, עלולים להזריק באופן מפוזר ולא ממוקד; ואף לשתק שרירים מהותיים, כגון השריר שאחראי על פתיחת העין, שריר ששיתוקו יגרום לצניחת עפעף, או השרירים שאחראים על הרמת זוויות הפה, בעת חיוך", מסביר ד"ר וינברג.

"גם לחומרים שבהם משתמשים יש חשיבות רבה. מטפלים רבים בוחרים בחומרי מילוי זולים, שלא רק שלא אושרו על ידי ה-FDA האמריקאי כמותרים לשימוש, אלא שאינם באיכות טובה - והשפעתם על מראה הפנים עלולה להיות מצערת וארוכת טווח", מוסיף ד"ר וינברג.

מטפלים שאינם מוסמכים, עלולים להזריק באופן מפוזר ולא ממוקד. צילום: שאטרסטוק
מטפלים שאינם מוסמכים, עלולים להזריק באופן מפוזר ולא ממוקד. צילום: שאטרסטוק

כיצד לבחור מטפל אסתטי?

רישיון רופא - על פי המלצות משרד הבריאות, לפני ביצוע טיפולים אסתטיים פולשניים, כגון הזרקות בוטוקס וחומרי מילוי, יש לבדוק את פרטי הרופא, במאגר רופאים מורשים, באתר משרד הבריאות - ולוודא כי אכן מדובר ברופא מורשה (http://www.health.gov.il/UnitsOffice/HR/professions/Pages/DepProfessions.aspx).

הכשרה מתאימה - על פי המלצת ד"ר וינברג, יש לשאול את הרופא האם עבר קורס ברפואה אסתטית ולבקש לראות תעודה.

בדיקת טיב החומרים - בנוסף, ממליץ ד"ר וינברג לבקש את שמות חומרי המילוי; ולברר באינטרנט מהו החומר, מי החברה שמייצרת אותו, מהן כמויות הייצור, האם יש אישור של ה-FDA ועוד.

מה עושים אם עולה חשד לזיוף?

אם קיים חשד ממשי להתחזות לרופא ו/או שימוש בתרופות וחומרים אסורים, ניתן לפנות לאגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות, במייל: modiin@moh.gov.il או בפקס: 02-6473933.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום