פירות וירקות: השומר האישי שלכם

(0)
לדרג

כולם יודעים שפירות וירקות טובים לבריאותנו מחקר חדש מחזק את הטענה ומוכיח כי פירות וירקות מפחיתים את הסיכון למחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות ותמותה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

פירות וירקות הם המזונות המומלצים על ידי כל מומחי תזונה ודיאטה ובשנים האחרונות חלה מגמה ברורה של חזרה לטבע, העדפת מזונות טבעיים ובחירה בצמחונות ובטבעונות כאורח חיים. כעת יש גם חיזוק ואישור ליעילותם של הפירות והירקות. במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Epidemiology עולה כי צריכת פירות וירקות מלווה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות ותמותה מכל-סיבה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן ספקות באשר לחוזק וסוג הקשר בין צריכת פירות וירקות ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות ותמותה, וההשפעות של סוגים ספציפיים של פירות וירקות. כעת, השלימו החוקרים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת הקשרים הללו.

החוקרים חיפשו בספרות הרפואית אחר מאמרים להערכת צריכת פירות וירקות ומחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות ותמותה מכל-סיבה.

מהתוצאות עלה כי עבור פירות וירקות יחדיו, לכל צריכה של 200 גרם נרשמה ירידה של 8% בסיכון למחלת לב כלילית, ירידה של 16% בסיכון לאירוע מוחי, ירידה של 8% בסיכון למחלות לב וכלי דם, ירידה של 3% בסיכון למחלות ממאירות וירידה של 10% בסיכון לתמותה מכל-סיבה. קשר דומה תועד עם צריכת תפוחים ואגסים, מיצי הדר, ירקות עם עלים ירוקים, ירקות מצליבים וסלטים ובין מחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה, ובין צריכת ירקות ירוקים-צהובים וירקות מצליבים ובין הסיכון למחלות ממאירות.

לפי ההערכות, במידה והקשרים שזוהו בסקירה הם סיבתיים, ניתן לייחס כ-5.6 ו-7.8 מיליון מקרי תמותה מוקדמת ברחבי העולם בשנת 2013 לצריכת פירות וירקות בהיקף קטן מ-500-800 גרם/יום, בהתאמה.

ממצאי המחקר תומכים בהמלצות להגדלת צריכת פירות וירקות למניעת מחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות ותמותה מוקדמת.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום