ניתוח פלסטי: חשיבות אורח החיים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רגע לפני שתעשו ניתוח פלסטי, כדאי שתגבשו תפיסה הוליסטית מקיפה לשמירה על בריאותכם, כך שלאחר הניתוח תשמרו על התוצאות לאורך שנים. נפש בריאה בגוף בריא

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

עם העלייה בתוחלת החיים, התגברה גם המודעות לאיכות החיים, שמורכבת הן מהפן הבריאותי והן מהפן של המראה החיצוני. למזון שאנו אוכלים, הבגדים שאנו לובשים והשעות שאנו משקיעים בכושר גופני, התווסף בעידן המודרני מרכיב של רפואה אסתטית, שכולל פרוצדורות פשוטות לצד ניתוחים פלסטיים, שמטרתם להשלים את התמונה, לשפר את המראה החיצוני ו"להתאימו" לתחושת הגיל שלנו, שלא בהכרח משקפת את הגיל הכרונולוגי שלנו.

השאיפה לשמור על מראה צעיר הביאה לשינויים דרמטיים בהתנהלות היום-יומית בתחומים רבים. כך, למשל, על פי נתוני איגוד הספורט העממי בישראל, שיעור העוסקים בספורט באופן סדיר נמצא במגמת עלייה - ועומד על למעלה ממחצית האוכלוסייה. ציבור המעשנים מודע יותר לנזק שנגרם, כתוצאה מהעישון, למערכות הגוף השונות ולעור הפנים - ולכן שיעור המעשנים פחת בכ-50% בשני העשורים האחרונים; ופופולריות הניתוחים הפלסטיים הקוסמטיים והפרוצדורות האסתטיות הלא פולשניות (כדוגמת הזרקת בוטוקס וחומצה היאלורונית), עלתה באופן ניכר בשנים האחרונות. על פי נתוני האיגוד האמריקאי לכירורגיה פלסטית, שיעור הניתוחים הפלסטיים עלה פי 2 ב-15 השנים האחרונות ושיעור הפרוצדורות האסתטיות עלה פי 6, בתקופה זו.

בארה"ב לק משגרת הטיפולים האסתטיים היא בדיקת אלרגיה. צילום: שאטרסטוק
בארה"ב לק משגרת הטיפולים האסתטיים היא בדיקת אלרגיה. צילום: שאטרסטוק

מהי משמעות המימרה "נפש בריאה בגוף בריא", בכל הקשור לרפואה אסתטית?

יותר ויותר מחקרים, שפורסמו בשנים האחרונות, מוכיחים כי יש קשר ברור בין איך שאנחנו מרגישים - לאיך שאנחנו נראים, ולהיפך. הרמב"ם, שדגל בשיטה ההוליסטית של שילוב בין גוף ונפש, טבע את המימרה "נפש בריאה בגוף בריא" - והיא מקבלת משנה תוקף גם בכל הקשור לכירורגיה פלסטית ורפואה אסתטית.

ניתן לחלק את האנשים שפונים לרפואה האסתטית לשני סוגים עיקריים: אלה שרוצים להתאים את המראה לתחושה; ואלה שמנסים ל"הצעיר" את התחושה, באמצעות המראה. הרוב הגדול של המטופלים, עושים זאת מכיוון שהם מרגישים צעירים וחיוניים בנפשם, אך חשים כי המראה שניבט אליהם בראי איננו משקף את תחושותיהם - ומשווה להם מראה "זקן" בהרבה. יתר המטופלים מרגישים חסרי חיוניות ופונים לרפואה האסתטית, בתקווה כי זו תשיב להם את המראה הצעיר והנערי; ויחד איתו, את התחושה הטובה.

בשני המקרים, טיפול רק בפן החיצוני אינו מספק - ועל מנת להגיע לתוצאה הרצויה, יש לשלב את ההליך האסתטי בשינוי פנימי, שיסייע להם לא רק להיראות טוב, אלא גם להרגיש כך.

מהי משמעות השיטה ההוליסטית בפועל, לגבי הטיפולים האסתטיים השונים?

ניתן לראות את המשמעות של השילוב בין התחושה למראה, בכל תחומי הרפואה האסתטית והפלסטית - ולא ניתן לנתק את אורח החיים הבריא מההשלכות על תוצאות הניתוח או הטיפול האסתטי.

מדוע מומלץ לבצע ניתוח הסרת עודפי עור לאחר ירידה משמעותית במשקל?

אחת מתופעות הלוואי הנלוות לירידה משמעותית במשקל היא היווצרות של עודפי עור, בעיקר אצל אנשים שסבלו מעודף משקל קיצוני - ורזו באמצעות שינוי אורח החיים ו/או ניתוחים בריאטריים שונים; וכן אצל האוכלוסייה הבוגרת, בשל הנטייה המופחתת של העור להתכווץ.

כמות העור העודף גדולה ובולטת - בעיקר בזרועות, בשדיים, בבטן ובירכיים. מכיוון שלא ניתן למתוח אותו בפעילות גופנית, יש בדרך כלל צורך בניתוח פלסטי, להסרת עודפי העור. מחקרים מצאו שאנשים שרזו משמעותית ולא עברו ניתוח למתיחת העור העודף, שמנו חזרה תוך זמן קצר, מכיוון שחשבו שהמראה שהתקבל לאחר הירידה במשקל היה רע יותר, מאשר המראה השמן.

אורח חיים בריא כולל פעילות גופנית סדירה. צילום: שאטרסטוק
אורח חיים בריא כולל פעילות גופנית סדירה. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לשפר את תחושת החיוניות, בעזרת השתלת כמוסות טסטוסטרון?

רמת הטסטוסטרון אצל גברים משפיעה גם על תחושת הרעננות והחיוניות שלהם. עם הגיל, יורדת רמת הטסטוסטרון - ואיתה אותה תחושת חיוניות. אחד מטיפולי האנטי אייג'ינג החדשים לגברים, הוא ניתוח שבו משתילים כמוסות של טסטוסטרון בקיר הבטן, שמשחררות את ההורמון באופן איטי ומבוקר - ותורמות לתחושת חיוניות ורעננות באופן קבוע.

מדוע כדאי לבצע בדיקת אלרגיות למזון?

בעולם המערבי הולכת ומתפתחת הגישה הקושרת בין התזונה שאנו צורכים, לתחושה הכללית שלנו ולמראה העור. אלרגיה למזון שאינה מורגשת או מאובחנת, יוצרת פתחים קטנים ברירית של המעי, שדרכו נקלטים רעלים, משתחררים בגוף ומשפיעים על הבריאות, התחושה והמראה. בארצות הברית, למשל, חלק משגרת הטיפולים האסתטיים וניתוחי הצערת הפנים, היא בדיקת אלרגיה לסוגי מזון שונים, שמטרתה לוודא כי הטיפול יצליח ויחזיק מעמד זמן רב, מבלי שייהרס על ידי אותם רעלים.

איך עושים את זה?

על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר מהטיפול האסתטי ו/או מהניתוח הפלסטי, חשוב להתייחס אליו כאל חלק מאימוץ אורח חיים בריא, שבא להשלים אותו - ולא להחליפו.

אורח חיים בריא כולל מודעות והקפדה על תזונה נכונה, פעילות גופנית סדירה, המעטת סטרס ומעקב רפואי אחר ממדי הגוף השונים. טיפול הצערה אסתטי למטופל, שלא ישנה את אורח חייו, לא יקפיד על תזונה נכונה וימשיך לא להרגיש טוב עם עצמו, להיות חסר חיוניות וללא מצב רוח, לא ישיג את התוצאה הרצויה, שכן בתוכו ירגיש אותו מטופל בדיוק כפי שהרגיש קודם.

זו גם הסיבה שבעטיה טובי הרופאים האסתטיים מקפידים לתשאל את המטופל גם לגבי אורח חייו, התזונה שלו ותחושתו הכללית; ואצל חלק מהרופאים, אף ניתן שירות הוליסטי מקיף, שכולל פגישה עם דיאטנית, פגישה עם פסיכולוג, בניית תוכנית אימונים וכו'.

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח ברזילי באשקלון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית, כוויות ורפואה אסתטית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום