בעיות פוריות: אבחון - ופתרון

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים ללדת ולא מצליחים? אתם לא לבד. 15% מהזוגות חווים קושי. אל דאגה: בתום אבחון, רוב מכריע של הזוגות יזכו לחבוק את התינוק הנכסף. מדריך

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
03-7561700

15% מכלל הזוגות חווים קושי להרות. על פי רוב, נמצא פתרון לבעיות הפוריות - ומרבית הזוגות הישראלים המתקשים להרות ויתחילו בתהליך אבחון וטיפול, יסיימו את התהליך כהורים. במאמר זה, נסקור את תהליך ההתמודדות עם בעיות פריון, שלב אחר שלב. מדריך מעשי.

ההתמודדות עם בעיות פריון מתחילה עם זיהוי של קושי להרות. צילום: שאטרסטוק
ההתמודדות עם בעיות פריון מתחילה עם זיהוי של קושי להרות. צילום: שאטרסטוק

שלב ראשון: להתחיל בבירור

התמודדות עם בעיות פריון מתחילה עם זיהוי של קושי להרות. זוגות רבים שואלים את עצמם: האם ומתי עליהם לפנות לייעוץ רפואי, בגלל ש"לא הולך להם"; והם מנסים להרות, ללא הצלחה. השאלה כמה זמן צריך לחכות ו"מתי להתחיל לדאוג" היא שאלה נפוצה ביותר.

נתחיל בכך שנאמר: לא צריך להתחיל לדאוג בשום שלב! משום שגם אם יזוהה קושי להרות, תימצא גם דרך התמודדות מתאימה.

עיתוי הפנייה לייעוץ רפואי, על רקע ניסיונות לא מוצלחים להרות, תלוי בגיל האישה: ההגדרה הרשמית לקיומו של קושי להרות קובעת כי בחלוף שנה של ניסיונות להרות, ללא הצלחה, יש לפנות לבירור רפואי. עם זאת, כלל זה אקטואלי לנשים מתחת לגיל 30. ככל שהגיל עולה, פוטנציאל הפריון יורד - ומאחר שחבל לבזבז זמן, יש לגשת לבירור מהר יותר ולא לחכות לחלוף שנה.

כך, כשגיל האישה 35, חשוב לקבל ייעוץ בחלוף חצי שנה של ניסיונות להרות, שלא צלחו. סביב גיל 40, מספיקה המתנה בת שלושה חודשים בלבד. אין סיבה, אין טעם וגם לא רצוי - להמתין יותר. הזמן משחק תפקיד חשוב בהצלחת טיפולי פוריות. פוטנציאל הפוריות של האישה יורד באופן מהיר ומשמעותי עם הגיל. הסיכוי להשיג הריון הולך ומתכווץ, עם חלוף השנים - וכבר בגיל 35, קשה יותר להרות, בהשוואה לעשור קודם לכן. ישנן נשים שסביב גיל 40 כבר יתחילו את המנופאוזה.

שלב שני: בדיקה "זוגית"

שלב הבירור של הקושי להרות כולל פניה לרופא נשים, מומחה לפריון. במהלך הבירור, ייבדקו גם הגבר וגם האישה. מדוע שניהם? משום שצריך שניים לטנגו: רבים טועים לחשוב כי ברוב המקרים, מקור הקושי להרות הוא בגוף האישה - ומעדיפים "לסיים איתה" את הבירור, לפני שהם (כגברים) נרתמים למאמץ.

זוהי טעות נפוצה, שגוררת בזבוז זמן יקר. חשוב ששני בני הזוג ייבדקו, כבר בתחילת הדרך. בקרב לא פחות מ-40% מתוך כלל הזוגות, המוגדרים כבעלי בעיית פוריות, הגבר "משחק תפקיד"; ב-20% מהמקרים, בעיית הפוריות המאותרת אצל הגבר היא בעיה משמעותית; וב-20% הנותרים, הבעיה היא מינורית - אך משפיעה מאד ומקשה על הריון, במצב בו לאשה יש בעיית פריון נלווית.

שלב הבירור יכלול תשאול מקיף של האישה והגבר והפניה לבדיקות. האישה תישאל לגבי המחזור, היסטוריית ילודה, היסטוריה רפואית ועוד; הגבר יישאל לגבי תפקוד מיני, היסטוריה רפואית וכדומה. האישה תעבור בדיקה גופנית, בדיקת אולטרסאונד ובדיקות דם ובעיקר פרופיל הורמונלי . אצל הגבר, תיבדק בעיקר איכות הזרע אך גם אצלו צריך לערוך בירור ולבצע בדיקה גופנית.

שלב הבירור כולל פניה לרופא נשים, מומחה לפריון. צילום: שאטרסטוק
שלב הבירור כולל פניה לרופא נשים, מומחה לפריון. צילום: שאטרסטוק

שלב שלישי: איתור הבעיה והתאמת תכנית טיפולית

בשלב זה, יבודדו הגורמים המקשים על הפריון, אשר יילמדו מתוך הממצאים שנאספו. בעיות פריון בקרב האישה יכולות להיות על רקע הורמונלי - חוסר ביוץ, וסת לא סדירה ועוד; בעיות מיכניות - חסימת חצוצרות (בשל זיהומים, למשל), בעיות מבניות ברחם וכו'. אצל הגבר, ייתכנו בעיות פריון על רקע איכות זרע ירודה או חוסר זירעונים מלא.

בהתאם לבעיות שיאותרו - תיקבע תכנית טיפולים מותאמת אישית, לאחד או לשני בני הזוג. הטיפול שיותאם תלוי במגוון מאפיינים - ויכול לכלול טיפול תרופתי, טיפול כירורגי וטיפולי הפריה. הכול לפי הצורך, מאפייני המקרה ומאפייני בני הזוג.

ברוב הגדול של המקרים, טיפולי הפוריות המותאמים יניבו הצלחה - ולאחר תקופת טיפולים, יזכו בני הזוג להרות וללדת.

האם ישנם מקרים קיצוניים, שימנעו הצלחה בטיפולים?

למרבה הצער, יש גם מקרים כאלה - אבל הם אינם מקרים רבים. קיים מגוון פתרונות גם למקרים קיצוניים. כך, למשל, כשהגבר סובל ממחסור מלא של זירעונים, כלומר מאזואוספרמיה. במקרה כזה, ניתן לעבור פעולה כירורגית רפואית הנקראית microTESE. במסגרת הפעולה, מחפשים בתוך האשכים בעזרת מיקרוסקופ ניתוחי צינוריות זרע מורחבות המכילות זירעונים בשלים - ומסירים אותן, בתקווה להפיק מהן זירעונים, שישמשו להפריית ביציות בת הזוג. אני מהרופאים המעטים בארץ שמנוסים בביצוע פעולה זו.

בקרב כ-60% מהמקרים, פעולה זו מצליחה. כאשר הפעולה איננה מצליחה ולא נמצאים זרעונים כלל, מגיעים למבוי סתום - והאופציה שתעמוד בפני בני הזוג היא שימוש בבנק הזרע.

דוגמא נוספת היא ניסיון להרות בגיל מאוחר מדי, כשפוטנציאל הפריון של האישה כבר דעך. במקרים כאלה, בסוף שרשרת הבירורים והטיפולים, יש סיכוי להגיע למבוי סתום - ולהסיק כי לא ניתן לסייע לאישה להרות, אפילו לא באמצעות IVF.

במקרה כזה, תרומת ביצית תאפשר הריון ולידה מביצית של תורמת. האישה תזכה לחוות את כל התהליך ולהביא ילד שלה לעולם, גם אם אין מדובר בילד "גנטי", הוא עדיין "פרי בטנה" והילד שלה, לכל דבר ועניין.

לסיכום: גם אם אתם סובלים מבעיות פריון ממושכות, אל תתייאשו. יש לקיים בירור, בהתאם לכללים המוצעים במאמר זה. הרפואה המודרנית עשויה לספק פתרון למרבית הבעיות, בדרך ללידה הנכספת.

ד"ר רון האוזר הוא רופא גינקולוג מומחה לפריון.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום גניקולוגיה ופריון.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום