כאב גב עצבי: כיצד מטפלים?

(40)
לדרג

כולנו הולכים באופן שגרתי לרופא שיניים, אך מעטים מאתנו דואגים לתחזק את הגב. עדיף למנוע את התפרצות הכאב, באמצעות שמירת משקל תקין ופעילות גופנית עדינה

מאת: פרופ' אילון אייזנברג

כאבי גב הם מהכאבים הנפוצים ביותר שיש - ולא במקרה. גם אחרי מיליוני שנות אבולוציה, ההליכה על שתיים, בגב זקוף, אינה קלה עבורנו, בני האדם. עמוד השדרה התחתון נושא את רוב משקל גופנו - ונאלץ להתמודד עם עומס רב.

בנוסף, אנו מכופפים ומיישרים אותו לעיתים קרובות, בכל פעם שאנו מתיישבים, קמים או מתכופפים. כתוצאה מן השילוב של עומס גבוה ותנועתיות רבה, כמעט כל אחד מאתנו יסבול מכאבי גב, בשלב כלשהו בחייו.

כאבי גב יכולים להגרם מישיבה רופסת וממושכת אל מול המחשב. צילום: שאטרסטוק
כאבי גב יכולים להגרם מישיבה רופסת וממושכת אל מול המחשב. צילום: שאטרסטוק

מה הגב הכואב מנסה "להגיד" לנו?

למעשה, גב כואב מאותת לנו שאנו לא מתחזקים אותו כנדרש; ולעיתים אף עושים בו "שימוש לא נכון". לתחזוקת גב גרועה ישנם גורמים רבים ומגוונים, כגון העמסת משאות כבדים, יציבה לא תקינה, ישיבה רופסת וממושכת אל מול המחשב, משקל עודף וחוסר פעילות גופנית. במקרים אלה, כאבי הגב הנפוצים נובעים על פי רוב מרקמות רכות, כמו שרירים המייצבים את הגב וגידים ורצועות, המחברים את השרירים לעצמות, או מרקמות קשות, כגון חוליות עמוד השדרה או המפרקים שביניהן.

אצל רובנו, הכאב יחלוף תוך ימים עד שבועות ספורים, דבר המעיד שהגב מצוי במצב סביר ולא מדובר בהכרח בבעיה רצינית, המצריכה התערבות רפואית. אבל, לעיתים, הכאב נמשך זמן ארוך יותר, עוצמתו גבוהה - והוא מפריע בתפקוד ואף קוטע את רצף השינה.

במקרים אלה, מדובר ככל הנראה בבעיה משמעותית יותר. אם הכאב מקרין, בנוסף, מן הגב אל אחת הרגליים, או שתיהן - בעיקר אל מתחת לברך, ייתכן כי מדובר בכאב גב עצבי.

מהו כאב עצבי?

מקור הכאב העצבי הוא בעצבים המובילים אותות כאב אל המוח. הכאב העצבי עשוי לנבוע מסיבות מגוונות - ולתקוף אזורי גוף שונים. עם זאת, השכיח ביותר הוא כאב שנובע מגירוי או פגיעה בשורשי עצבים, בתוך עמוד השדרה, או במוצאם ממנו.

כאב גב עצבי עלול להופיע אצל צעירים ומבוגרים כאחד, אם כי לרוב מסיבות שונות. צעירים נוטים לסבול מכאב גב עצבי כתוצאה מפריצת דיסק - מצב בו נקרעת מעטפת הדיסק הבין-חולייתי; והחומר הרך, המתפקד כבולם זעזועים בעמוד השדרה, פורץ מבעד למעטפת הדיסק הקרועה - ולוחץ על שורשי העצבים הסמוכים, או משרה סביבם דלקת.

לעומת זאת, אצל מבוגרים מנגנון הפגיעה שונה: עם השנים, חלים שינויים ניווניים בחוליות, במפרקים ובדיסקוסים בעמוד השדרה. בניגוד למחשבה המקובלת, השינויים הניווניים מתבטאים דווקא בשגשוג הרקמות הפגועות, דבר המביא להיצרות תעלת עמוד השדרה והנקבים דרכם עוברים שורשי העצבים. לכידת השורשים בתעלות אלה מגרה אותם, פוגעת בתפקודם - ומביאה להתפתחות כאב עצבי. עוצמת הכאב עצבי, ללא קשר לגורם לו, היא לעיתים קרובות עוצמה גבוהה - ולכן הוא כרוך בסבל ניכר ובפגיעה קשה באיכות החיים.

איך "מרגיש" בגוף כאב גב עצבי?

כאב הגב העצבי, המקרין לאורך הגפיים התחתונות נושא אופי של "שריפה" או זרמים - ומלווה, לעיתים, בתחושות נמלול, עקצוץ וגרד. במקרים בהם הסבל העצבי רב יותר, עלולה להתפתח תחושת רדימות ממשית או אף חולשת שרירים. הקרנת כאב מן הגב לרגליים אינה מהווה תמיד סימן לגירוי עצבי. גם שרירים או מפרקים עלולים לגרות להקרנת כאב לאזורים מרוחקים. לכן, אבחון כאב גב עצבי אינו תמיד פשוט - והוא כולל תשאול מעמיק של החולה על אופי הכאב, מיקומו ותופעות נוירולוגיות נלוות, ביצוע בדיקה גופנית ונוירולוגית.

לעיתים אף ייעשה שימוש באמצעי אבחון נוספים, כמו הדמיית עמוד השדרה באמצעות CT או MRI ובדיקת תפקוד העצבים והשרירים הרלוונטיים, הקרויה EMG - בדיקה העשויה לספק מידע נוסף על סוג הפגיעה.

פעילות גופנית בעצימות נמוכה, כמו שחיה, היא מומלצת עבור הגב. צילום: שאטרסטוק
פעילות גופנית בעצימות נמוכה, כמו שחיה, היא מומלצת עבור הגב. צילום: שאטרסטוק

מתי ואיך מטפלים?

ברוב המכריע של הסובלים מפריצות דיסק, יחול שיפור בכאב תוך מספר שבועות - והוא ייעלם מעצמו, תוך כשלושה חודשים. לכן, במקרים אלה, הטיפול נועד בראש ובראשונה להפחית את עוצמת הכאב, לפרק הזמן הדרוש, עד להחלמה הצפויה. אם עוצמת הכאב אינה גבוהה - יסתפקו רבים בתרופות ללא מרשם, הכוללות משככי כאבים רגילים, דוגמת אקמול או אופטלגין ונוגדי דלקת כמו אדוויל.

בכאב חזק יותר, נהוג שימוש בתרופות מרשם, הכוללות נוגדי דלקת, תרופות אופיואידיות ותרופות ייעודיות לכאב עצבי. במקרים מסוימים, ניתן לשקול שימוש בזריקות אפידורליות או בזריקות מוכוונות לשורשי העצבים, המבוצעות במרפאות הכאב. בנוסף, קיימת אפשרות של ניתוח, במקרים בהם המטופלים הסובלים מפריצת דיסק חריפה, הכוללת כאב שלא ניתן לשליטה בשום דרך אחרת - או נזק נוירולוגי משמעותי.

כאשר כאב הגב העצבי נובע משינויים ניווניים, נמוכים הסיכויים שהכאב יחלוף מעצמו תוך פרק זמן קצר יחסית. מכיוון שבמקרים אלה, ייאלצו המטופלים להיעזר בטיפולים נוגדי כאב לאורך זמן - חשוב לוודא שיעשו שימוש בתרופות הבטוחות לשימוש ארוך טווח.

איך מונעים את התקף כאב הגב הבא?

גם אם נרפאתם מהתקף כאב גב, בין אם היה עצבי ובין אם לא - אי אפשר לנוח על זרי הדפנה ולהמתין ללא מעש, להתקף הבא. סביר מאוד שהוא אכן בוא יבוא. ולכן, חשוב לשקם את הגב, כדי למנוע התקפים נוספים בעתיד.

כיצד? יש לשמור על משקל גוף תקין, כדי להפחית עומסים עודפים מן הגב התחתון, חשוב לבצע פעילות גופנית שנועדה לחיזוק שרירי הגב, הבטן וחגורת האגן, תוך שמירה על טווחי תנועה פיזיולוגיים שלהם, שיפור יציבה בעמידה ובישיבה; ומומלץ להימנע מפעילות גופנית הגורמת לעומסים ולזעזועים מיותרים - ולהעדיף על פניה פעילות בעצימות נמוכה, כגון הליכה ושחיה. גם שילוב תכנית אימונים, הכוללת התעמלות בשיטת פלדנקרייז או פילאטיס, עשוי להתאים לרבים מהסובלים מכאבי גב.

הגב, צריך לזכור, כמו חלקי גוף נוספים - דורש תחזוקה רצופה לאורך זמן. רובנו דואגים לשיניים שלנו כדבר מובן מאליו, אולם רק מעטים מאתנו מטפלים בגב באופן דומה. חשוב לשנות זאת.

פרופ' אילון אייזנברג הוא מנהל היחידה לחקר הכאב בבית החולים רמב"ם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום