מדריך: הגנת העור לקראת הקיץ

(0)
לדרג

החורף עומד להסתיים - וכדאי להתחיל לטפל במספר בעיות עור כבר עכשיו, מפני שהטיפול בהן ממושך והן כרוכות במטרד אסתטי בקיץ, כאשר הולכים בבגדים קצרים

מאת: ד"ר רון יניב

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף - והוא חשוף לסביבה ולנזקיה השונים. במהלך החורף ובעונות המעבר, העור שלנו נוטה להתייבש ולהפוך לאדמומי. לעיתים, שינויי מזג האוויר מייצרים קרקע פורייה לבעיות נוספות בעור שלנו. בקיץ, בניגוד לחורף, הביגוד הקצר אינו מאפשר להסתיר חלק מבעיות העור השונות.

במאמר זה, נסקור ארבע בעיות עור נפוצות - שלא ניתן להסתיר בקיץ ורצוי לטפל בהן מבעוד מועד.

פיגמנטציה היא תופעה שנפוצה בעיקר בקרב נשים. צילום: שאטרסטוק
פיגמנטציה היא תופעה שנפוצה בעיקר בקרב נשים. צילום: שאטרסטוק

פטרת ציפורניים: נמנעים מנעליים פתוחות

פטרת ציפורניים מופיעה לרוב בציפורני הרגליים, שם קיים כר לח ופורה לשגשוג של פטריה. הפטרת היא מחלה מדבקת, הנגרמת כתוצאה ממגע של כפות הרגליים עם משטחים בהם קיים הזיהום. לרוב, פטרת הציפורניים מופיעה בצורה של שינוי גוון וצורה של ציפורני הרגליים או הידיים. הציפורן אף עלולה להתרומם, עקב שגשוג הפטרייה בחלקה התחתון. כאמור, מדובר במחלה מדבקת - אשר ללא טיפול מהיר, היא גם מתפשטת מציפורן לציפורן וכן לכפות הרגליים.

בדרך כלל, סובלים מפטרת בעיקר בקיץ - כאשר מזג האוויר מצריך הליכה עם נעליים פתוחות. אבחון הפטרת נעשה באמצעות נטילת תרבית. במקרים בהם מדובר בפטרת מקומית, המתחילה בציפורן אחת, יינתן לרוב טיפול מקומי - בצורת תמיסה, ג'ל, קרם, תרסיס או ערכות במרשם רופא או ללא מרשם, שכוללות לעיתים גם צורך בשיוף הציפורן.

דוגמה לטיפול מקומי, שלא מצריך שיוף ציפורן, הוא תכשיר אמטריקס המבוסס על נוסחת פטנט ייחודית, שמרכיביה העיקריים הם פרופילן גליקול, אוריאה וחומצה לאקטית, אשר מעכבים את הצמיחה של פטריות בציפורן ומסייעים בריפוי הציפורן. במקרים בהם הפטרת התפשטה, אין מנוס מטיפול בכדורים, דבר אשר מצריך גם ביצוע בדיקות דם תקופתיות.

יש לציין כי ניתן לשלב בין טיפול מקומי לטיפול בכדורים, כדי ליצור שיפור מהיר - ואפקטיביות גבוהה יותר. זמן טיפול בפטרת ציפורניים אורך בדרך כלל מספר חודשים (לפחות). לכן, מומלץ להתחיל בטיפול כבר בחורף - ויפה שעה אחת קודם.

פיגמנטציה: לא רק גנטיקה

פיגמנטציה היא הופעת כתמים על העור, בגוון חום. זו תופעה נפוצה ביותר, במיוחד בארצנו שטופת השמש. הכתמים עלולים להופיע בקרב אלה שיש להם נטייה גנטית לכך, בעיקר בקרב אנשים כהי עור, אך גם בעקבות השפעה הורמונלית. ולכן, התופעה נפוצה בעיקר בקרב נשים (ההשפעה ההורמונלית ניכרת במיוחד בתקופת ההריון).

גם לתכשירים הורמונליים, אליהם נחשפת האישה במהלך חייה, יש מידת השפעה על הופעת כתמים - גלולות למניעת הריון, טיפולי פריון, התקן עם הורמונים וגלולות לגיל המעבר.

בראש וראשונה, הטיפול הוא חשיפה מבוקרת לשמש, אם ניתן להפחית חשיפה לטיפולים הורמונליים - ולהשתמש בתכשירים שונים, המיועדים להבהרה, החל בקרם רטין-איי (רטאויט), הניתן במרשם רופא עור בקופת חולים; וכלה בהכנות רוקחיות, במרשם רופא מומחה, המשלבות חומרים נוספים, בריכוזים מותאמים למטופלת.

חשוב לציין שטיפולים אלה אסורים בהריון ובהנקה. טיפולי הבהרה אלה גורמים, בדרך כלל, להגברת הרגישות לאור השמש - ולכן מומלצים בעיקר בחורף. חשוב לנצל תקופה זו לטיפול - ולא להמתין לקיץ, אז קשה לעור להסתגל לטיפולים אלה, עקב החשיפה המוגברת לשמש.

מומלץ למרוח באופן תדיר קרמים ותכשירים מועשרים בלחות. צילום: שאטרסטוק
מומלץ למרוח באופן תדיר קרמים ותכשירים מועשרים בלחות. צילום: שאטרסטוק

פצעונים: הימנעות מגופיות

הופעת פצעונים עלולה לקרות לאורך כל השנה, אך דווקא בזמן הקיץ - כשאנו הולכים עם בגדים קצרים, אנו מבחינים לפתע בפצעונים או באקנה ומתחילים לטפל בבעיה. אקנה היא מחלה שכיחה, המופיעה בקרב כ-80% מהאוכלוסייה. הבסיס למחלה זו נמצא במערכת המשולבת של זקיק השערה עם בלוטת החלב הצמודה אליה. לבלוטת החלב אין דרך מוצא לפני העור - והפרשת החלב (שומן העור) נעשית דרך הצינור של זקיק השערה.

כאשר בלוטות החלב מפרישות שומנים בכמויות מוגברות; וכאשר תאי העור המתים (תאי קרטין), אשר נמצאים בשכבה החיצונית של העור - אינם נושרים בצורה תקינה, התוצאה הינה חסימה של פתח זקיק השערה (נקבובית העור) והופעה של פצע בסיסי, הנקרא קומדון. צורת התבטאות האקנה וחומרתה, משתנות בין אדם לאדם ומשתנות עם הגיל.

בדרך כלל, אקנה מופיעה בגיל ההתבגרות - ודועכת מעצמה, עד גיל 25-23. המחלה חמורה יותר בקרב גברים, אך נוטה להימשך זמן רב יותר בקרב נשים - אפילו עד גיל 40. הפצעים שנוצרים מופיעים לרוב בעור הפנים, אך גם בכתפיים, בגב ובחזה. במקרים של הופעה בגוף, המבוכה מתגברת בקיץ - אז אנו מבלים בים ובבריכה והולכים בלבוש פתוח יותר, גופיות וכו'.

לאלה הסובלים מפצעונים או מאקנה, מומלץ לבחור בתכשיר המטפל בכל ארבעת הגורמים לפגעי עור: וויסות הפרשת החלב, טיפול בשכבת העור החיצונית, עיכוב התרבות החיידקים ואפקט אנטי דלקתי.

בחירה בתכשיר המטפל בחלק מגורמי פגעי העור בלבד, יעכב משמעותית את יעילות הטיפול. לאלה עם אקנה חריפה, מומלץ לטפל באופן תרופתי - ובמקביל להשתמש בתכשירים משלימים. מומלץ להתחיל את הטיפול לפחות מספר חודשים לפני תחילת הקיץ, בגלל שלעיתים הוא מגביל, מבחינת חשיפה לשמש.

יובש בעור: קמטוטים והתקלפויות

נזקי החורף ועונות המעבר משפיעים באופן ישיר על העור שלנו - וזה ניכר בעיקר ביובש ובאדמומיות, באזורים כגון כפות הרגליים, כפות הידיים ואזור המרפקים. היובש גם עלול להוביל להתקלפויות, קמטוטים בעור והיווצרות של עור קשה וגס.

ההתמודדות עם יובש מתחילה בהקפדה על שתייה מרובה, גם במזג אוויר חורפי ובעונות המעבר - ולא רק בקיץ. זאת, כדי לשמור על מאזן נוזלים תקין בגוף - אלמנט בעל השפעה ישירה על העור. מעבר לכך, מומלץ למרוח באופן תדיר קרמים ותכשירים מועשרים בלחות, על מנת להזין את העור בלחות החסרה באוויר. לטיפול ביובש, יש חשיבות רפואית, מעבר למה שמקובל לחשוב.

היובש הוא גורם נפוץ לגרד - הגירוד גורם לסדקים נוספים ופציעת העור; וכך נותר פתח לחדירת גורמי זיהום. הדבר בולט בעיקר בשוקיים, שם חודר חיידק ממשפחת הסטרפטוקוק או הסטאפילוקוק - וגורם לתופעה המכונה "שושנה": זיהום המתבטא באודם, חום ונפיחות מקומיים. כל אלה מלווים, לעיתים, בחום גבוה ובחילות - אשר מקשים על נטילת טיפול אנטיביוטי בכדורים ומחייבים מתן אנטיביוטיקה לווריד, באשפוז. את כל זה ניתן היה למנוע, עם תחזוקה טובה של העור בסבון מתאים וקרם לחות.

ד"ר רון יניב הוא מומחה לרפואת עור ומין ורפואה אסתטית, מכבי ומאוחדת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום