טרשת נפוצה בקרב ילדים ומתבגרים

(0)
לדרג

במרבית המקרים, טרשת נפוצה מתפרצת בעשור השלישי בחיים, אך ב-5% מהמקרים, המחלה מתגלה עוד לפני גיל 16. כיצד מאבחנים ומטפלים במחלה בגיל צעיר?

מאת: ד"ר שי מנשקו ופרופ' ענת אחירון

למרות שמה, מחלת הטרשת הנפוצה - איננה נפוצה כלל ועיקר; כשמדובר בילדים, היא נדירה אף יותר. לפי הערכות, מתוך 4,000-5,000 חולים המאובחנים עם טרשת נפוצה בישראל, אחוזים בודדים הם ילדים.

זמן ההגעה לחומרת מחלה גבוהה אצל ילד הוא בממוצע 20 שנה. צילום: שאטרסטוק
זמן ההגעה לחומרת מחלה גבוהה אצל ילד הוא בממוצע 20 שנה. צילום: שאטרסטוק

מהי טרשת נפוצה?

טרשת נפוצה היא מחלה נוירולוגית הנגרמת כתוצאה מהפרעה במערכת העצבים המרכזית -ומשויכת למשפחת המחלות האוטואימוניות. בדרך כלל, מערכת החיסון שלנו פועלת במטרה להגן על גופנו מגורמים שונים, כמו חיידקים ומזהמים למיניהם. כשמדובר בטרשת נפוצה, המערכת החיסונית תוקפת את המיאלין בגוף, אותו חומר שמבודד את סיבי העצב - ומגן עליהם.

משמעות האיבוד של החומר המבודד היא פגיעה במערכת העצבים המרכזית - המוח וחוט השדרה - וביכולת של העצבים להעביר מידע. פגיעה זו מובילה לתסמינים שונים, כמו איבוד היכולת לראות בבירור, או ללכת במהירות כמו אדם בריא. בין היתר, עלולות להיות הפרעות תחושתיות כמו תחושת נימול. התסמינים השונים תלויים במיקום במוח וחוט השדרה, שבו יש "נגע"; או, במילים אחרות - במקום בו נגרם הנזק למיאלין.

מהו הקושי שבאבחון המחלה?

לרוב, מאובחנת טרשת נפוצה בגילאי 20 עד 40 - והחולים בה חיים לצדה כל חייהם, מכיוון שלא נמצאה עדיין תרופה שתצליח להעלים אותה לחלוטין. טרשת נפוצה בילדים מייצגת תת קבוצה, עם אתגרי אבחון ייחודיים - ושאלות רבות ללא מענה. ילדים עם טרשת נפוצה עלולים לקבל אבחנה רפואית שגויה, בעיקר על רקע חוסר החשיפה של חלק מהצוות הרפואי, הקשור לרפואת הילדים - לקיומה של המחלה, גם בקבוצות הגילאים הצעירים (בעיקר בקבוצת הילדים, תחת גיל 12 שנים), מה שהופך את האבחנה המבדלת של טרשת נפוצה, בעיקר כתסמונת קלינית מבודדת - למורכבת.

כשמדובר בילדים - הופעת הטרשת הנפוצה שכיחה יותר בגיל ההתבגרות, אבל ישנם דיווחים רבים של טרשת נפוצה, בילדים שהתסמינים הופיעו אצלם לפני גיל 10 שנים; ולעתים, אפילו בגיל שנתיים בלבד. הופעת המחלה בגיל צעיר מ-10-12 שנים היא נדירה - ומהווה כ-1% מכל מקרי הטרשת הנפוצה.

השכיחות למחלה גבוהה יותר אצל בנות, כשהמחלה מופיעה בין הגילאים 12-16. כשמתגלה המחלה בגילאים צעירים יותר מ-12, היחס בין בנים לבנות משתווה.

מהם גורמי הסיכון לטרשת נפוצה בילדים?

למרות שלא ברור לגמרי מהם הגורמים להתפתחות המחלה, בילדים מתייחסים כיום לגורמי הסיכון הבאים:

וירוסים - נמצא כי שכיחות החשיפה לווירוס האפשטיין-באר (EBV) בקרב ילדים עם טרשת נפוצה גבוהה באופן משמעותי, בהשוואה לילדים ללא טרשת נפוצה. אחד המחקרים הראה כי 99% מהילדים עם טרשת נפוצה נחשפו לווירוס, לעומת 72% בלבד, בקרב קבוצת ילדים ללא טרשת נפוצה.

עישון פאסיבי - הממצאים מראים כי ילדים להורים מעשנים הינם בסיכון כפול לפתח טרשת נפוצה, בהשוואה לילדים אשר הוריהם אינם מעשנים.

מחסור בוויטמין D - בעוד שבקרב מבוגרים, נמצא כי חשיפה מועטה לשמש ורמות נמוכות של ויטמין D, מגבירות את הסיכון לפתח טרשת נפוצה, בקרב ילדים אין קביעה חד משמעית. עם זאת, ישנם מחקרים המראים כי בקרב מרבית הילדים, עם טרשת נפוצה - נמדדו בדם רמות נמוכות מן הטווח הנורמטיבי של ויטמין D.

השמנת יתר - השמנת יתר בגיל ההתבגרות נמצאה בהקשר לסיכון מוגבר, לפתח טרשת נפוצה מאוחר יותר בחיים. מחקר מבית ספר הרווארד לבריאות הציבור, הראה קשר משמעותי לסיכון מוגבר - ללקות בטרשת נפוצה, רק מהשמנה בגיל ההתבגרות, אך לא בתקופת ילדות או בבגרות. נתון זה יכול לרמז כי בגיל ההתבגרות או בבגרות מוקדמת, ייתכן "חלון קריטי להתפתחות של טרשת נפוצה".

מהי השפעת המחלה על הלימודים?

עייפות - תסמין עיקרי של טרשת נפוצה, העלול להפריע למהלך הלימודים.

היעדרויות - בשל בדיקות רופא, אשפוז בעת התקף או שיקום לאחריו. חזרה לבית הספר לאחר מספר ימים בהם הילד נעדר, עלולה להיות חוויה מאיימת עבורו.

בעיות קוגניטיביות - לילדים עם טרשת נפוצה סיכוי גבוה יותר, להיות מאובחנים עם בעיות קשב וריכוז, כמו גם עם קשיים קוגניטיביים אחרים, שיכולים לפגוע ביכולות הלימודיות. חשוב להיות קשובים לילד - ובמידת הצורך, להפנות לאבחון דידקטי, שיזהה את הקשיים ויציע התאמות.

ילדים להורים מעשנים הינם בסיכון כפול לפתח טרשת נפוצה. צילום: שאטרסטוק
ילדים להורים מעשנים הינם בסיכון כפול לפתח טרשת נפוצה. צילום: שאטרסטוק

מהי החשיבות בטיפול רפואי מוקדם ככל האפשר?

ברוב המקרים של ילדים עם טרשת נפוצה, המחלה מתבטאת במהלך איטי. על פי הדיווחים, יש יותר התקפים בילדים, אך ברובם הסימנים זמניים - וחולפים מהר יותר, מאשר אצל מבוגרים. זמן ההגעה לחומרת מחלה גבוהה אצל ילד הוא בממוצע 20 שנה, כאשר למבוגרים לוקח להגיע למצב זה כ-10 שנים.

בשלביה הראשונים, טרשת נפוצה בילדים היא בעלת מהלך טוב יותר מאשר בבוגרים, אך לאורך זמן ילדים שחלו בטרשת נפוצה - עלולים לפתח נכות תפקודית מוטורית וקוגניטיבית בגיל צעיר יותר; כשבמקרים מסוימים, מהלך המחלה בילדות עלול להיות מהיר ביותר, מלווה בריבוי התקפים והצטברות נכות מהירה. לכן, כל-כך חשוב להתחיל בטיפול מונע מוקדם ככל שניתן - וזאת בהתאם לתרופות המקובלות לטיפול בחולים מבוגרים.

על רקע ייחודיות המחלה, בקבוצות הגיל הצעירות - והצורך במתן מענה רפואי גובר, מוקם מערך מרפאתי ייעודי, אשר ינוהל ע"י נוירולוג ילדים, אשר התמקצע ייחודית בתחום, לטיפול בילדים המאובחנים במחלה.

ייחודו של המערך המרפאתי: עבודה משותפת וניצול מקסימלי של הגורמים, משאבי הידע והכלים האבחוניים, שבידי המכון לטרשת נפוצה ויחידות נוספות במרכז הרפואי (כגון: מערך ההדמיה הנוירו-רדיולוגי, מחלקת השיקום , נוירו-פסיכולוגיה, המכון לחקר המוח וכו') - במטרה לתת מענה מקיף וייחודי, למטופלים הצעירים ומשפחותיהם - הן מבחינה טיפולית והן מהבחינה הסוציאלית-שיקומית, שתלווה אותם לאורך השנים.

ד"ר שי מנשקו ופרופ' ענת אחירון, הינם רופאים במכון לטרשת נפוצה, המרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל-השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום