סרטן המעי הגס: ירידה בתחלואה

(0)
לדרג

נתונים חדשים: תודות לעלייה בשיעור המבצעים בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס (קולונוסקופיה ודם סמוי בצואה) חלה ירידה בשיעורי התחלואה והתמותה

מאת: מערכת zap doctors

סרטן המעי הגס והחלחולת הוא הסרטן השני בשכיחותו בישראל. בקרב גברים הוא שני לסרטן הערמונית ובקרב נשים הוא השני לסרטן השד. 3,009 נשים וגברים אובחנו בשנת 2014 בישראל עם סרטן המעי הגס והחלחולת ו-1,242 נפטרו. כך עולה מנתונים חדשים שמפורסמים היום (רביעי) לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס, על ידי האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות.

החדשות הטובות הן שבזכות התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת שהוקמה בשנת 2005, ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות חלה עלייה בשיעורי המבצעים בדיקות לגילוי מוקדם (בדיקת דם סמוי בצואה לפחות פעם אחת בשנה או בדיקת קולונוסקופיה ב-10 השנים האחרונות). תודות לאבחון המוקדם, חלה ירידה בתמותה מהמחלה, ובשיעור החולים בסרטן המעי הגס הגרורתי. וכן חלה עליה בשיעור המאובחנים בשלב מוקדם - מה שמאפשר ריפוי בשיעורים גבוהים.

34.1% מהחולים החדשים בשנת 2014 אובחנו בשלב מחלה מוקדם - שיעור הגבוה ב-71% מזה שנמדד בשנת 2000 (19.9%). במקביל, ירדה ב-36% פרופורציית החולים שאובחנו לראשונה עם מחלה גרורתית, מ-14.6% בשנת 2000 ל-9.3% בשנת 2014.

נתונים: האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות
נתונים: האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות

חסם בעייתי: חשש מקולונוסקופיה

על פי נתוני התוכנית הלאומית למדדי איכות ברפואת הקהילה בישראל, בשנת 2015 כ-60% מהישראלים באוכלוסיית היעד (בני 50-74) ביצעו בדיקות לגילוי מוקדם. עם זאת, בישראל עדיין בין כ-30%-50% מהמבצעים בדיקת דם סמוי בצואה שקיבלו תוצאה חיובית, אינם ממשיכים לביצוע בדיקת קולונסקופיה, הכלולה בסל עבורם. מתוצאות ראשוניות של מחקר שנערך בימים אלו בקופות חולים "מאוחדת" ו"מכבי שירותי בריאות" ובמימון המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות, עולה כי במקרים רבים אנשים מתעלמים מכך שקיבלו תשובה חיובית בבדיקת דם סמוי או מעדיפים שלא להתעמק במשמעות התוצאה ועל כן אינם ממשיכים בברור כמומלץ, קרי בדיקת קולונוסקופיה. החשש העיקרי הוא מהבדיקה עצמה והחשש ממימצאים אפשריים.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "סרטן המעי הגס הוא הסרטן היחיד שבדיקות סקר אינן רק לגילויו המוקדם של המחלה, אלא יכולות לאפשר מניעה: פוליפ שמתגלה בבדיקה לפני שהפך לסרטני, מונע לחלוטין את התפתחות המחלה. לכן חשוב לא להדחיק ולא לדחות ללכת להיבדק".

נתונים: האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות
נתונים: האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות

שוני בתחלואה ובתמותה בין אוכלוסיות שונות

לדברי פרופ' ליטל קינן-בוקר, סגנית מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות: מבדיקת גיל האבחנה החציוני (הגיל שמחצית מהחולים אובחנו לפניו ומחציתם אחריו) עולה כי פרופיל האוכלוסייה הערבית צעיר יותר: בקרב יהודים, מחצית מהחולים מאובחנים מעל גיל 70 בגברים ומעל 72 בנשים. לעומת זאת, באוכלוסייה הערבית - 63 בגברים ו-59 בנשים.

קיימת גם שונות במגמות תחלואה ותמותה בין קבוצות אוכלוסייה שונות: בקרב יהודים, נשים וגברים, בין השנים 2007-2014 קיימת מגמת ירידה בתחלואה מסרטן המעי הגס והחלחולת. בקרב האוכלוסייה הערבית החלה בגברים מגמת הירידה בתחלואה ב-1999, ובנשים ערביות נבלמה ב-2008 מגמת העלייה בשיעורי התחלואה והשיעורים התייצבו.

בתמותה מסרטן המעי הגס והחלחולת: בקרב יהודים, גברים ונשים, חלה מגמת ירידה בתמותה בין השנים 1995-2014. לעומת זאת, באוכלוסייה הערבית: בקרב גברים התייצבו שיעורי התמותה משנת 1995 ובנשים ערביות מגמת התמותה נותרה יציבה לאורך 20 השנים האחרונות.

גם למקום הלידה השפעה על שיעורי התחלואה: שיעור התחלואה בקרב ילידי ישראל ואסיה נמוך משיעורי התחלואה בקרב ילידי אירופה-אמריקה ואפריקה.

בהשוואה למדינות ה-OECD שיעורי התחלואה בסרטן המעי הגס והחלחולת גבוהים יחסית בישראל, אך שיעורי התמותה מהמחלה בישראל נמוכים יחסית לממוצע ה-OECD.

הנחיות האגודה למלחמה בסרטן לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס:

אנשים בסיכון רגיל (ללא תלונות על תסמינים וללא סיפור משפחתי) - מגיל 50 יש לבצע בדיקת דם סמוי בצואה אחת לשנה.

אנשים בעלי סיפור משפחתי של סרטן במעי הגס (קרוב מדרגה ראשונה או שני קרובים מדרגה שנייה) - ביצוע קולונוסקופיה מגיל 40, או 10 שנים לפני גיל אבחון המחלה אצל קרוב המשפחה. אם הבדיקה תקינה, יתבצעו בדיקות מעקב אחת ל-5 שנים או על פי המלצות הרופא.

אנשים שאובחנו כחולים בסרטן המעי הגס מומלץ שייבדקו לאיתור אפשרי של תסמונת לינץ', מידע שהינו חשוב לבני משפחתם הקרובה בדרגת קרבה ראשונה.

אנשים בעלי סיפור משפחתי מוגבר, כלומר ריבוי מקרי ממאירות במשפחה במעי הגס או ברחם, בגיל צעיר, או כשידוע על תסמונת לינץ' או פוליפוזיס משפחתי או חשד למקרים אלו - יש לפנות בכל גיל אל אחת מהמרפאות לגילוי מוקדם בהקדם האפשרי לצורך בירור.

אנשים בעלי גורמי סיכון אחרים, כגון מחלת מעי דלקתית, פוליפים במעי בעבר או פוליפים אצל קרובי משפחה - יש להתייעץ עם רופא לגבי הגיל שבו יש לבצע קולונוסקופיה ותדירות הבדיקות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום