בדרך ליישור שיניים, תעצרו אצל הפריודונט

(0)
לדרג

כדי להבטיח טיפול אורתודונטי (יישור שיניים) מוצלח, יעיל ובריא, יש לשלב אותו עם טיפול חניכיים - ואסור לוותר על ביקור אצל הפריודונט (מומחה לחניכיים)

מאת: ד"ר יניב מאייר וד"ר ערן גבאי

טיפול אורתודונטי נועד לתקן פגמים סגריים, ופגמים אסתטיים הנובעים ממיקום שיניים לקוי בקשת השיניים (כגון צפיפות, משנן מרווח או הטיות של שיניים) וזאת ע"י הזזת השיניים והכוונת כיווני גדילת הלסתות, באמצעות עזרים מכניים, דוגמת הדבקת סמכים אורתודונטים על גבי השיניים. במהלך הטיפול, בשל גורמים מגוונים, יש לתת תשומת לב רבה לבריאות החניכיים, המושפעת מאד מהטיפול האורתודונטי - השפעה המחייבת טיפול על ידי רופא שיניים מומחה לרפואת חניכיים (פריודונט), במקביל לטיפול האורתודונטי.

כיצד טיפול אורתודונטי מערב את החניכיים?

הקשר בין בריאות החניכיים לבין טיפולי יישור שיניים מצוי במספר מוקדים.

ראשית, מאפייני המטופלים: רבים מהמטופלים העוברים טיפול אורתודונטי מצויים בגיל ההתבגרות. בגיל זה, מערכות הגוף השונות נתונות להשפעות הורמונליות, אשר משפיעות, בין היתר, גם על בריאות החניכיים. שינויים הורמונליים גורמים לתגובה דלקתית מוגברת הבאה לידי ביטוי בסימנים כגון דימום, נפיחות, אדמומיות וכו'. התפרצות של דלקות חניכיים חריפות - שכיחה מאוד בגיל זה.

חשוב לציין כי גם מטופלים שאינם בגיל ההתבגרות ועוברים טיפול אורתודונטי, אינם יכולים לוותר על הטיפול בחניכיים - לפני, במקביל וגם לאחר הטיפול האורתודונטי. כיום, ישנם גם לא מעט מבוגרים, הבוחרים ליישר את השיניים, למרות שעברו את הגיל האידיאלי לביצוע הטיפול האורתודונטי. מטופלים בעשור השני, השלישי ואפילו הרביעי לחייהם, שנושאים התקן אורתודונטי - אינם מחזה כה נדיר. בקרב רבים מהמטופלים הללו, יש כבר מחלת חניכיים בשלב מתקדם; וטיפול אורתודונטי על רקע כזה הוא בעייתי ומאתגר במיוחד.

שנית, השפעת הטיפול על בריאות החניכיים: במסגרת הטיפול האורתודונטי, מותקן בפיו של המטופל התקן מכני קבוע או נשלף. התקן זה מהווה מקור אידיאלי להצטברות שאריות מזון, רובד חיידקים וגירוי מכאני של רקמת החניכיים, אשר עלול לגרום לזיהומים ולפגוע בבריאות השיניים והחניכיים.

בשל כך, נוצר קשר הדוק ודו כיווני: בריאות החניכיים משפיעה על הצלחת הטיפול האורתודונטי (חניכיים בריאות הן תנאי להצלחת הטיפול); והטיפול האורתודונטי משפיע על בריאות החניכיים, מה שיוצר צורך בטיפול חניכיים: לא רק טרם הטיפול האורתודונטי, אלא גם לאורך כל הטיפול האורתודונטי.

צילום: ד"ר יניב מאייר
צילום: ד"ר יניב מאייר

איזה טיפול פריודונטי נדרש בזמן טיפול אורתודונטי?

בשל הקשר ההדוק וההדדי, בין בריאות החניכיים לבין הטיפול האורתודונטי, חשוב מאד לשלב טיפול וייעוץ על ידי מומחה לרפואת חניכיים (פריודונט) לאורך כל הטיפול האורתודונטי. כבר בביקור הראשון אצל הרופא האורתודונט, רצוי כי הוא יפנה את המטופל, לבדיקה אצל רופא מומחה לחניכיים. הפריודונט יבדוק את מצב הרקמות התומכות בשיניים (עצם וחניכיים) ויוודא שהן בריאות ויכולות לשאת תחת עומס הטיפול האורתודונטי. בהמשך, יש צורך בבדיקות ביקורת אצל הפריודונט, לצורכי ניקוי, תחזוקה, מענה וטיפול בבעיות שעלולות להיווצר. בתום הטיפול, לאחר הסרת ההתקן האורתודונטי, יש להגיע אל הפריודונט בכדי שישלים את המלאכה ויתן מענה לצרכים אסתטיים, הקשורים לחניכיים (כגון נסיגות חניכיים שעלולות להתפתח במהלך יישור השיניים).

מה כולל הטיפול הפריודונטי, טרם הטיפול האורתודונטי?

בשלב של התאמת טיפול אורתודונטי, תפקידו של הרופא המומחה לחניכיים הינו להתרשם מהמצב - ולהכין את המטופל לקראת הטיפול האורתודונטי, כדי להבטיח טיפול יעיל, בריא ומיטבי ככל הניתן. בשלב זה, תבוצע הכנה של החניכיים, לקראת הטיפול האורתודונטי, באופן שימנע אירועים חריגים - ויאפשר טיפול חלק ויעיל.

לשם כך, בין היתר, יזוהו צרכים ואתגרים מיוחדים - ויותאם טיפול נחוץ. כך, למשל, אם ישנן חניכיים דקות מדי, מחסור בעצם או מבנה לסת "בעייתי" - יש לתת על כך את הדעת, משום שמצבים אלה דורשים תיקון, בטרם הטיפול האורתודנטי, הכולל מיקום התקן בפה, אשר גורם לתזוזה של השיניים.

ישנם אמצעים טיפוליים שונים (למשל: השתלת חניכיים או השתלת עצם) שיתנו מענה למצבים אלה ואחרים - וימנעו מצב של נסיגת חניכיים ו/או כישלון הטיפול האורתודונטי ו/או התפתחות של בעיות אחרות. את כל המצבים האלה, חשוב לזהות בהתחלה; ולמצוא פתרון יעיל, עוד טרם התקנת הגשר - משום שאחרי ההתקנה, הבעיות מחמירות - והפתרון הופך יותר מורכב.

בשלב זה, גם תיקבע שגרת המעקב והביקורת הנחוצה, לאחר התקנת ההתקן - ליישור השיניים.

מה כוללת שגרת הביקורת והמעקב אצל הפריודונט?

התקן אורתודונטי מחייב התנהלות מיוחדת, תשומת לב ושינוי הרגלים. הסמכים, הקפיצים והחוטים האורתודונטים, הנמצאים דרך קבע על השיניים מהווים משטחים להצטברות פלאק (רובד חיידקים) - הצטברות המביאה להתפרצות של דלקות חניכיים תכופות וחריפות.

לפיכך, חשוב מאד למנוע מצב זה - ולהקפיד על היגיינה מרבית. יש לשמור על ניקיון ההתקן, בהתאם להנחיות הפריודונט, לעבור טיפול אצל שיננית מדי שלושה חודשים, לסגל טכניקות צחצוח וניקוי שיניים מתאימות - וכך להתאים את ההיגיינה האוראלית, ששמירתה דורשת תחזוקה גבוהה. כמו כן, כמובן שבמצבים בהם כבר ישנה מחלת חניכיים והתפרצו דלקות - חשוב להגיע לרופא מומחה לחניכיים, כדי שייתן מענה נכון בזמן.

מה תפקידו של הפריודונט, לאחר השלמת הטיפול האורתודונטי?

במסגרת הטיפול האורתודונטי, מתקנים פגמים סגרים, לשם מטרות מגוונות - הן תפקודיות והן אסתטיות. אין די ביישור שיניים בלבד, כדי לקבל תוצאה אסתטית מספקת. אסתטיקה של הפה, החיוך והשיניים - תלויה במכלול של גורמים ויש לשים לב לא רק לשן עצמה, אלא גם לכל מה שמסביב כגון החניכיים.

נפח, צבע וצורת החניכיים, כמו גם האופן שבו משתלבים שלל האלמנטים הנחשפים בעת החיוך - משפיעים מאד על המראה; ורק שילוב נכון בין כל אלה, יתרום לתוצאה אסתטית מושלמת. היכולת של הרופא הפריודונט לטפל - הן ברקמות רכות והן ברקמות קשות - מאפשרת לו ליצור את הסימטריה המדויקת הנדרשת; ולפיכך נדרש טיפול פריודונטי לאחר טיפול יישור השיניים, כדי להשלים באופן יסודי ומקיף את הטיפול האסתטי.

ד"ר יניב מאייר וד"ר ערן גבאי הם רופאי שיניים, מומחים לפריודונטיה, המרכז לרפואת חניכיים, המתמחה בטיפולי חניכיים וכירורגיה מתקדמת.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רופאי שיניים - מומחים למחלות חניכיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום