סרטן המעי הדק: מדריך

(6)
לדרג
תוכן מקודם

במערכת העיכול קיימים הרבה סוגי סרטן - וסרטן המעי הדק נחשב נדיר, קשה לאבחון מוקדם ומתגלה לרוב בשלב מתקדם. באיזה מצבים כדאי לגלות ערנות ולהיבדק?

רופא כירורג ,מומחה לכירורגיה כללית
077-9977145 (מספר מקשר)

המעי הדק הוא בעל מבנה צינורי מפותל, באורך 3-6 מטרים, מחובר מצד אחד לקיבה - ומהצד השני, מסתיים במעי הגס.

המעי הדק הינו החלק העיקרי של מערכת העיכול - ורוב מלאכת פירוק המזון וספיגתו מבוצעת בו.

המזון מתפרק במעי בעזרת מיצי קיבה, מיצי המרה שמגיעים מהכבד, ואנזימים מפרקי מזון המגיעים מהלבלב. לאחר פירוק המזון, הוא נספק ברירית המעי - וממנה עובר אל מערכת הדם והלימפה (וכך מזין את כל איברי הגוף).

המזון מתפרק במעי הדק כתוצאה מפעולות של התכווצויות בחלקים שונים שלו - ולכל חלק יש תפקיד שונה לפעולת ההתכווצות: דחיסה וריסוק המזון, ערבוב המזון ודחיפת המזון למעי הגס.

סרטן במעי הדק נחשב לנדיר באופן יחסי. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
סרטן במעי הדק נחשב לנדיר באופן יחסי. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם חלקי המעי הדק?

למעי הדק יש 3 חלקים עיקריים: תריסריון - הנמצא בקצה אחד ודרכו עוברים מיצים ואוכל מהקיבה,מיצי מרה דרך דרכי המרה ומיצי לבלב אל המעי הדק; החלק האמצעי - ג'ג'ונום; והחלק הסופי, אילאום - המחובר למעי הגס.

האם סרטן המעי הדק שכיח או נדיר - בהשוואה לגידולים בחלקים אחרים של מערכת העיכול?

סרטן במעי הדק נחשב לנדיר באופן יחסי - ושכיחותו נמוכה בהשוואה לגידולים סרטניים בחלקים אחרים של מערכת העיכול (קיבה, מעי גס ורקטום). רק כ-2% מכלל הגידולים במערכת העיכול ממוקמים בדפנות המעי הדק - ועל כן, ברוב המקרים קשה לגלותם בשלב מוקדם. במקרים רבים, הגידולים מאובחנים רק לאחר הופעת התסמינים - עובדה שמובילה לכך שלא תמיד ניתן לבצע כריתה מלאה של הגידול הסרטני.

כאשר קיים חשד לממאירות במעי הדק, מבוצעת בדיקת CT או MRI של המעי ו/או בדיקת אנדוסקופיה עמוקה ו/או קפסולת וידיאו (הבדיקה מבוצעת לאחר בליעה של קפסולה הכוללת מצלמת וידיאו זעירה, המצלמת את פנים ודפנות המעי הדק). אם הבדיקות הללו מעלות חשד לגידול במעי הדק, תבוצע בדיקת אנדוסקופיה, במסגרתה מחדירים אנדוסקופ מיוחד אל תוך המעי הדק מכיוון קיבה או מעי גס - ומוציאים דגימה מתאי הרירית, אשר נשלחת לבדיקה פתולוגית. בדיקה זו מבוצעת בטשטוש או בהרדמה כללית. בדיקה אנוסקופיה רגילה כמו גסטרוסקופיה או קולונוסקופיה לא מגיעים למעי הדק וצריך בדיקה מיוחדת שארוך פי 2-3 מזה ומומחיות מיוחדות של רופא גסטרו.

מהם סוגי הגידולים השכיחים במעי הדק?

קיימים 4 סוגים עיקריים של גידולים סרטניים, שיכולים להתפתח בדפנות המעי הדק - והם נקראים על שם התאים בהם מתפתח הגידול הסרטני.

1. הגידול השכיח הוא מסוג אדנוקרצינומה - בתאים המצפים את רירית המעי הדק.

2. גידולי סרקומה משני סוגים: א. גידולי סרקומה המתפתחים ברקמת דופן השריר, במעי הדק - והם שכיחים יותר בחלק של האילאום. אלה גידולים סרטניים גדולים בדרך כלל - ולכן ניתן למשש אותם בבדיקה ידנית. ב. סוג נדיר של גידולי סרקומה (GIST), שיכולים להתפתח בכל חלקי המעי הדק. GIST זה גידול של שריר של מעי דק בעיקר ומתחיל בתת רירית.

3. סוג נוסף הוא גידולים מסוג לימפומה - גידולים בתאי הלימפוציטים של רקמת הלימפה, בדרך כלל באזור הג'ג'ונום ובאילאום.

4. גידול סרטני מסוג קרצינואיד, מתפתח בדרך כלל בתאים המייצרים הורמונים, סמוך לחיבור בין המעי הדק לבין המעי הגס.

מהם הגורמים להתפתחות גידולים במעי הדק?

מחלות דלקתיות של המעי: מחלת צליאק - נגרמת בשל רגישות לגלוטן וגורמת לדלקת ברירית המעי הדק; מחלת קרוהן (Crohn's Disease) - מחלה דלקתית של המעי, על רקע אוטואימוני, כאשר הגוף תוקף את המערכת החיסונית. ההערכות הן כי 1 מכל 5,000 חולים בקרוהן - יחלה גם בסרטן במעי הדק.

תסמונת FAP - פגם גנטי המתבטא בפוליפים קטנים במעי.

עישון - מעשנים נמצאים בקבוצת סיכון להתפתחות סוגי סרטן שונים, לרבות סרטן במעי הדק.

תזונה עתירת שומנים - השכיחות עולה בקרב אנשים שצורכים יותר שומן; ולכן זו מחלה יחסית נדירה במדינות מתפתחות, בהן המזון אינו מתועש ופחות עשיר בשומן.

מין - שכיחות המחלה גבוהה יותר בקרב גברים, בהשוואה לנשים.


מהם הסימפטומים של המחלה?

צואה שחורה או דמית.

כאבי בטן חוזרים ונשנים, ללא הסבר.

היווצרות גוש בבטן, המתגלה במישוש.

חום גבוה.

שלשולים או עצירות הנמשכים למעלה משבוע.

ירידה במשקל.

חסימת מעי, חלקית או מלאה, עלולה לגרום לתסמינים הבאים: כאבי בטן, עצירות, נפיחות בבטן, בחילות, הקאות וירידה במשקל.

חוסר תאבון חדש.

עישון מהווה גורם סיכון להתפתחות סרטן, לרבות סרטן המעי הדק. צילום: שאטרסטוק
עישון מהווה גורם סיכון להתפתחות סרטן, לרבות סרטן המעי הדק. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול בסרטן המעי הדק?

מספר גורמים משפיעים על דירוג שלב סרטן המעי הדק - ועל סוג הטיפול בו: מיקום הגידול הסרטני במעי הדק - האם התפשט גם לבלוטות הלימפה, או דרך מחזור הדם?; מידת התפשטותו לאיברים נוספים?

גידול סרטני במעי הדק מתחיל ברירית המצפה את המעי הדק או בדופן השרירי או שריר של המעי.

בשלב מתקדם יותר, פורץ הגידול את דופן המעי - ועלול להגיע לאיברים סמוכים, כגון: לולאות המעי, דופן הבטן, כבד, שלפוחית השתן והלבלב. במקרים חמורים, הגידול הסרטני מתפשט גם לבלוטות הלימפה או הספקת הדם - ויכול לשלוח גרורות גם לאיברים מרוחקים, כגון כבד.

כיצד מבוצע ניתוח לאבחנה ולטיפול בסרטן המעי הדק?

לעיתים הניתוח מבוצע גם לצורך אבחנתי, כאשר לא ניתן לקבוע בוודאות מהו מקור הגידול - ובמהלך הניתוח יוחלט איזה חלק של המעי יש להסיר, בהתאם למיקום הגידול. בניתוחים לכריתת גידולים סרטניים במעי הדק, נהוג להסיר מספר ס"מ נוספים מהמעי הדק, משני צדי הגידול, כדי להבטיח שוליים נקיים מתאים סרטניים. בניתוח כורתים גם את כלי הדם באזור הגידול, על מנת לוודא שלא מתקיים מעבר אל בלוטות הלימפה, הממוקמות בסמוך לכלי הדם. לאחר הכריתה, מבצעים חיבור שני קצוות המעי הדק, כדי לאפשר למזון לעבור אל המעי הגס - ומשם לצאת כצואה.

רוב הניתוחים מבוצעים כיום באמצעות לפרוסקופיה - שיטה ניתוחית זעיר פולשנית, ללא פתיחת בטן. בניתוח יוצרים פתחים קטנים בבטן, דרכם מוחדרים מצלמה זעירה ומכשור לכריתת הגידול והוצאתו (דרך הרחבה של אחד מהם).

מתי נעשה שימוש בהקרנות ובכימותרפיה לטיפול בסרטן המעי הדק?

לעיתים בבדיקת CT המבוצעת לפני הניתוח, ניתן לראות שהגידול ממוקם במעי הדק באזור שלא מאפשר כריתה מלאה (דוגמה - בשל מיקום סמוך לכלי דם גדול) - ולכן החולה יעבור לפני הניתוח טיפולי הקרנה, או הקרנה בשילוב תרופות כימותרפיות, על מנת לצמצם את הגידול לפני הכריתה.

טיפול בהקרנות יכול להינתן גם במקרים בהם לאחר ניתוח כריתה של הגידול, יש חשד שנותרו שוליים שאינם נקיים מתאים סרטניים, או שבמהלך הניתוח מתגלה כי לא ניתן לכרות את כל הגידול.

טיפול כימותרפי ניתן גם במקרה בו הוסר הגידול לחלוטין מהמעי הדק, אולם כבר קיים מעבר לבלוטות הלימפה.

מה בנוגע לאבחון ולמניעה של סרטן המעי הדק?

אבחון: כאשר יש סימפטומים חדשים כגון דימום בצואה, כאבי בטן שאינם חולפים, הקאות שנמשכות מספר ימים וירידה במשקל, מומלץ לפנות לבדיקת רופא משפחה או גסטרואנטרולוג.

מניעה: מומלץ להימנע מעישון ולהקפיד על תזונה דלה בשומנים.

ד"ר איאן וייט הוא מומחה בכירורגיה כללית, בעל התמחות על בכירורגיה של המעי הדק, גס ורקטום, כירורגיה לפרוסקופית ופרוקטולוגיה. מנתח בכיר במחלקה כירורגית ב', בבית חולים "מאיר" בכפר סבא ובמרכז הרפואי "אסותא" ברמת החייל.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום