דיאטת נשים לאחר גיל המעבר

(0)
לדרג

נשים, שימו לב: מחקר חדש מצא כי ירידה מכוונת במשקל הגוף בנשים לאחר גיל המעבר, מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הפחתת משקל והצרת היקפים הן בין המטרות הנחשקות בקרב נשים רבות וכעת, אולי אף יותר בקרב נשים לאחר גיל המעבר. נתוני מחקר WHI (Women's Health Initiative) שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת Journal of Clinical Oncology מצביעים על כך שירידה מכוונת במשקל הגוף בקרב נשים לאחר גיל המעבר (מנופאוזה), ובייחוד בנשים שמנות, מלווה בסיכון נמוך יותר משמעותית לסרטן רירית הרחם.

מדגם המחקר כלל 36,794 נשים בגילאי 50-79 שנים. בכל המקרים תועד משקל הגוף ומדד מסת הגוף בתחילת המחקר ולאחר שלוש שנים. השינוי במשקל הגוף במהלך תקופה זו סווג בשלוש קטגוריות: יציב (שינוי של עד 5%), ירידה במשקל (שינוי של 5% ומעלה) ועלייה במשקל (שינוי של 5% ומעלה). ירידה מכוונת במשקל נבחנה על-פי דיווח עצמי לאחר שלוש שנים; שינוי במשקל נקבע כמכוון או בלתי-מכוון.

במהלך כ-11 שנות מעקב תועדו 566 מקרים של סרטן רירית הרחם ברשומות הרפואיות. מניתוח הנתונים עלה כי בהשוואה לנשים עם משקל גוף יציב, באלו שירדו במשקל תועד סיכון נמוך יותר משמעותית לסרטן רירית הרחם (ירידה של כ-30%). הקשר הבולט ביותר היה בקרב נשים שמנות עם ירידה מכוונת במשקל הגוף (ירידה של כ-56%). עלייה במשקל לוותה בסיכון גבוה יותר לסרטן רירית רחם, בהשוואה למשקל יציב, בעיקר בנשים שמעולם לא נטלו טיפול הורמונלי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ירידה מכוונת במשקל הגוף בנשים לאחר גיל המעבר מלווה בסיכון נמוך יותר לסרטן רירית הרחם, בעיקר בנשים שמנות. הם קוראים להשלים תכניות להפחתת משקל בנשים שמנות לאחר גיל המעבר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום