דלקת אוזניים: מניעה וטיפול טבעי

(20)
לדרג

חזרתם מהבריכה והאוזניים שוב כואבות לכם? מהן דלקות האוזניים השכיחות? מה גורם להן? איזה שמנים טבעיים עשויים לשמש לטיפול ומניעה? ממה כדאי להימנע? מדריך

מאת: רוני גוטליב

דלקת אוזניים היא תופעה שכיחה מאוד בקרב האוכלוסייה - בכל עונות השנה ובתקופת החורף בפרט. הדלקות מתאפיינות בסיבות הופעה שונות ומגוונות; וכמובן, הן תלויות גם בגיל. במונחים של אחוזים - כמעט 75% מהילדים יסבלו עד גיל 3 לפחות פעם אחת, מדלקת אוזניים. כמובן, אצל ילדים בגילאים קטנים, חוסר האונים גדול - כי הילד לא תמיד יוכל להביע את עצמו ואת תחושת הכאב.

כל אחת מדלקות האוזניים דורשת תשומת לב רפואית ומעקב. צילום: שאטרסטוק
כל אחת מדלקות האוזניים דורשת תשומת לב רפואית ומעקב. צילום: שאטרסטוק

מהם הסוגים של דלקות אוזניים?

ישנם מספר סוגים של דלקת אוזניים.

דלקת אוזניים חיצונית (דלקת בתעלת השמע) - נגרמת לרוב בחלק החיצוני של האוזן (לדוגמה: כתוצאה מהשפעת נוזלים, במהלך שהייה בבריכה).

דלקת אוזניים תיכונה - נגרמת לעיתים מהצטננות, לרוב מחיידק הפנוימוקוק.

דלקת אוזניים פנימית - דלקת עמוקה ופנימית יותר; לרוב, דורשת טיפול רפואי.

דלקת בצינור הניקוז - ניקוז השעווה.

כמובן, לכל דלקת הטיפול מעט שונה - והתייחסות הרפואית שונה גם היא, בהתאם. כל אחת מהדלקות דורשת תשומת לב רפואית ומעקב; אמנם, חלקן לא ידרשו טיפול אנטיביוטי - אלא רק מעקב רפואי בלבד. בדרך כלל, דלקות אוזניים מאופיינות בכאב חד - וקשה להתעלם מהן. ברוב המקרים, הכאב מתגבר בשעות הלילה (יש אומרים בגלל תנוחת השכיבה, שמשפיעה על האוזן). לעיתים, הכאב יופיע כסימפטום יחידני - ולעיתים יופיע עם שילוב של תופעות לוואי וסימפטומים אחרים (כגון חום, חוסר תאבון, כאב ראש, הצטננות, חוסר מנוחה ועוד).

מהן הסיבות העיקריות לדלקות אוזניים?

וירוס - רוב דלקות האוזניים הן ויראליות; ובמקרים רבים, טיפול אנטי ויראלי עשוי להקל על הדלקת.

חיידק, זיהום חיידקי - טיפול יצריך אנטיביוטיקה.

פטרייה - דלקות אוזניים רבות מתרחשות עקב זיהום פטרייתי באוזן הפנימית.

חפץ זר - חול, חרק קטן שחדר לאוזן וכו'.

שעווה - כיסוי שעווה מצטבר עשוי לגרום ליצירת זיהום.

תוצר כניסה וחדירה של נוזלים - למשל: בקרב ספורטאים, הנוטים לשחות או בקרב ילדים המבלים בתקופת הקיץ בבריכות ובים.

השפעה מגובה - כאב אוזניים שייגרם מהפרשי גבהים בטיפוס הררי, או בהמראה ונחיתה של מטוס. יש אנשים עם נטייה לפתח כאב אוזניים אף בירידה או עליה תלולה (אפילו עם הרכב; ולא בטיסה).

בהרבה מהמקרים המצוינים לעיל, טיפול אנטי וויראלי תומך, יחד עם שמירה על היגיינה נכונה של האוזן - עשוי להקל על הכאב ואף לטפל בדלקת. שמירה על היגיינה נכונה לא תתבטא דווקא בניקיון עם מקל אוזניים מדי יום, כפי שחושבים רבים בטעות - אלא יש לשים לב, בזמן הרחצה, כי לא נשאר חול באוזן, או לוודא שאם יש מוגלה, שעווה או רכיב אחר - הרכיב יימס ויישטף החוצה.

ילדים ומבוגרים אשר חווים דלקת אוזניים חוזרת, מספר פעמים בשנה, ירגישו תסכול פעמים רבות; והטיפול בהם יתנהל קצת שונה - כי הם ילוו, לרוב, בטיפול אנטיביוטי תומך במינון נמוך קבוע.

בשנים האחרונות, חלה עלייה בעמידות החיידקים היוצרים את דלקת האוזניים (בדרך כלל חיידק הפנוימקוק), בעקבות ריבוי טיפולים אנטיביוטיים; ולכן, הנטייה היא להמעיט, אם אין צורך, בטיפול שכזה - ובכך למנוע עמידות חיידקים ועלייה במספר הפעמים של היארעות הדלקת.

כ-60%-70% מהילדים הסובלים מדלקת באוזן התיכונה - יוכלו להימנע מטיפול אנטיביוטי; והכאב ייעלם תוך כ-72 שעות (יש לשמור על מעקב רפואי צמוד, בשעות אלה). שילוב פעולות מדללות מוגלה, מפחיתות הפרשות, מאלחשות כאב - עשוי לתמוך בטיפול ובהמתנה, במהלך 72 שעות אלה.

שימוש בכובע צמר או מגן אוזניים בזמן רוח או קור עשוי לסייע. צילום: שאטרסטוק
שימוש בכובע צמר או מגן אוזניים בזמן רוח או קור עשוי לסייע. צילום: שאטרסטוק

אם כך, איך למעשה נכון לטפל?

ראשית, כמובן, יש להתייעץ עם רופא ילדים/ משפחה/אף אוזן גרון. בנוסף, שילוב של רפואה אלטרנטיבית ידוע כמסייע בהקלה על דלקות חוזרות ונשנות בקרב ילדים ומבוגרים (רפואה סינית, דיקור, רפלקסולוגיה וכו'); וניתן לנסות טיפול זה.

שימוש בשמנים אתריים ושימוש בשמנים צמחיים - עשוי להקל על המסת השעווה, להקל על כאב האוזניים - ואף לסייע בטיפול בדלקת, נוסף על חימום קל באזור האוזן, שיביא להקלה.

איזה שמנים צמחיים עשויים לסייע בהקלה, טיפול ומניעה של דלקות אוזניים?

שימוש בשמנים הצמחיים ובתמציות האתריות של הצמחים הבאים, ידוע כעשוי לסייע בהקלה, טיפול ומניעה של דלקות.

שמן בבונג - שמן אתרי, הידוע בשימוש כמאלחש כאב;

שמן זית - שמן מסייע בהמסת השעווה;

שמן עץ התה - שמן הידוע בשימושו, בספרות העממית, כבעל פעילות אנטי בקטריאלית ואנטי פטרייתית;

שמן טימין - שמן בעל פעילות אנטי בקטריאלית;

שמן גרניום - שמן אתרי עם פעילות אנטי פטרייתית.

שימוש בשמנים אלה עשוי להקל מאוד על הכאב, לאלחש אותו, ליצור המסת שעווה וכן ליצור מעטה אנטי בקטריאלי ואנטי פטרייתי - ובכך למנוע דלקות חוזרות, דלקות אוזניים חיצוניות ואף חלק מדלקות האוזניים, מסוגים אחרים שמנינו כאן. מומלץ להשתמש גם בצמר גפן נקי ויבש, כדי למנוע טפטוף של המוגלה או של השמנים. ניתן לחמם מעט את השמנים לטמפרטורת החדר - כדי שתהיה תחושה נעימה במגע של הטיפה עם האוזן. ניתן להשיג את השמנים בטיפות (למשל בבתי המרקחת) כמוצר מוכן, מדוד בבקבוק לחיץ; או למצות את השמנים לבד.

ואחרי כל זאת, איך כדאי לשמור על האוזן?

מומלץ להשתמש באטמי אוזניים המותאמים לרחצה ולרטיבות - בזמן שחייה או שהיה ורחצה במים, בריכה או ים (נפוץ בקרב שחיינים או ילדים בתקופת הקיץ).

שימוש בכובע צמר או מגן אוזניים בזמן רוח או קור - עשוי גם הוא לשמור על חום האוזן; ולסייע במניעה, מפני דלקות ויראליות או חיידקיות.

בזמן עלייה תלולה (טיסה, טיפוס הררי) - מומלץ להיעזר במסטיק, כדי למנוע את הכאב הכרוך בהפרשי הגבהים.

שימוש באטמים בעת שחייה או צלילה; ובקרב הרגישים במיוחד - גם ברחצה.

כמובן: ניתן תמיד להיעזר באלמנטים הקלאסיים והעתיקים של שימוש ב"תרופות סבתא", כמגנים לילדים או מבוגרים, שדלקות האוזניים אצלם שכיחות. כמו, למשל, ויטמין C - שידוע בספרות העממית כמונע דלקות אוזניים; נטילה יומית של סמבוק שחור, אבץ ופרופוליס - הידועים בספרות העממית כמחזקים את הגנת הגוף הכללית ואת האוזניים בפרט.

מניעת חיטוט או ניקוי עצמי של שעוות האוזניים; ופניה לניקוי אצל רופא השואב את השעווה, במקום לדחוק אותה פנימה אל תעלת האוזן.

יש להקפיד על קינוח קל בשני הנחיריים, מבלי לסתום לחלוטין נחיר אחד בלבד - כדי שלא לייצר לחץ תוך אוזני גבוה ותחושת כאב או הצטברות נוזלים. ניתן להקל על תהליך הקינוח, על ידי טיפות ותרסיסים.

רוני גוטליב היא דיאטנית קלינית, Bs.c Nutrition - ומנהלת מחלקת הסברה רפואית, בחברת פלוריש.
Floris.co.il

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום