סכיזופרניה: סיכון מוגבר לסרטן השד

(0)
לדרג

תוצאות מחקר חדש, שפורסם לאחרונה, חושפות כי נשים הסובלות מסכיזופרניה הן בעלות סיכון של כמעט פי שניים לחלות בסרטן השד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

סרטן השד הוא סוג הסרטן השכיח ביותר בישראל, וכיום אחת משבע נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד. כעת מתברר כי נשים הסובלות מסכיזופרניה הן בקבוצת סיכון בעל מקדם גבוה. תוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Schizophrenia Research מצביעות על קשר הדוק בין נשים עם סכיזופרניה לבין סיכון גבוה ומכופל לחלות בסרטן השד.

המחקר כלל נשים במאגר תביעות ביטוח בטייוואן בין 1998-2008, שאובחנו עם סכיזופרניה ונטלו תרופות אנטי-פסיכוטיות (29,641 נשים), או לא סבלו ממחלות פסיכיאטריות חמורות ולא טופלו בתרופות אנטי-פסיכוטיות (59,282 נשים).

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים שונים, בהם: גיל, תעסוקה, תרופות ומחלות רקע שונות - בנשים עם סכיזופרניה תועד סיכון מוגבר, כמעט פי שניים, לסרטן שד.

מהמחקר עולה כי נשים שנטלו שילוב בין תרופות אנטי-פסיכוטיות מדור ראשון ושני (עליה פי שניים) סבלו מסיכון גבוה יותר משמעותית לסרטן שד. בעוד בנשים שנטלו תרופות אנטי-פסיכוטיות מדור ראשון או מדור שני בלבד לא תועד סיכון מוגבר משמעותית. הסיכון המוגבר עם טיפול משולב עשוי לנבוע מהעובדה שהנשים טופלו במשלב התרופות סבלו ממחלה פסיכיאטרית חמורה יותר.

בנשים תחת טיפול תרופתי מדור ראשון ושני תועדה שכיחות גבוהה יותר של תסמינים ורמה תפקודית גלובאלית, אישית ותעסוקתית נמוכה יותר.

יתרה מזאת, הסיכון לסרטן שד לא היה גבוה יותר בקרב נשים שנטלו תרופות אנטי-פסיכוטיות מדור שני, בהשוואה לאלו שנטלו תרופות מדור ראשון.

בנשים עם סכיזופרניה שנטלו תרופות נוגדות-חרדה או היפנוטיות, הסיכון לסרטן שד היה גבוה כמעט פי שניים, בהשוואה לנשים ללא סכיזופרניה, אך שנטלו גם תרופות אלו.

בקרב נשים שלא נטלו נוגדי-דיכאון, הסיכון לסרטן שד היה גבוה פי 1.5 באלו עם סכיזופרניה, בהשוואה לנשים ללא ההפרעה. בנוסף, גם בנשים שנטלו נוגדי-דיכאון, באלו עם סכיזופרניה תועד סיכון גבוה עוד יותר לסרטן שד (עליה של פי 3.5 בסיכון), בהשוואה לנשים ללא סכיזופרניה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום