טיפול פסיכולוגי: באיזו גישה לבחור?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מתמודדים עם משבר או שינוי משמעותי בחיים? זקוקים לאוזן קשבת? באיזו גישה כדאי לבחור: פסיכו דינמית? משפחתית מערכתית? CBT? EMDR? מדריך מקיף

פסיכולוגית ,מומחית לפסיכולוגיה חינוכית
050-8358505

הסביבה בה אנו גדלים, שינויים, משברים ואובדן - מזמנים לנו כילדים וכמבוגרים אינספור התמודדויות במהלך החיים. ההתמודדות של כל אחד מאתנו תלויה במבנה האישיות, במטען הגנטי ובתמיכה המשפחתית-חברתית.

חלק מהאנשים יצליחו להתמודד עם המשברים והשינויים בכוחות עצמם ובתמיכת הסביבה הקרובה; ואחרים יזדקקו לתמיכה, באמצעות טיפול פסיכולוגי. כמובן שבמקרים של אירועי חיים קשים במיוחד והתפרצות של הפרעה פסיכיאטרית, לא ניתן לעבור את המשבר ללא תמיכה טיפולית.

בטיפול באמנות מתמקדים באסוציאציות העולות מהיצירה. צילום: שאטרסטוק
בטיפול באמנות מתמקדים באסוציאציות העולות מהיצירה. צילום: שאטרסטוק

מהו טיפול פסיכולוגי?

טיפול פסיכולוגי נועד לטפל בבעיות רגשיות, מחשבות מטרידות ובהתנהגויות לא יעילות. הטיפול הפסיכולוגי נערך, בדרך כלל, מול פסיכולוג, במפגשים שבועיים. טיפול פסיכולוגי יעיל יארך (בדרך כלל) מינימום 3 חודשים - ועד לכמה שנים, תלוי במטרת הטיפול ובגישה הטיפולית.

מהן הגישות הטיפוליות המרכזיות היום?

ישנן כיום גישות טיפוליות רבות בפסיכולוגיה; ניתן לחלק אותן ל-3 קבוצות עיקריות:

1. טיפולים פסיכו דינאמיים: הטיפול נערך באמצעות שיחות, בדרך כלל פתוחות; כלומר: מדברים על נושא שבוחר המטופל - ומתמקדים באסוציאציות החופשיות שלו. המטפל מפרש את האמירות של המטופל - וכך פותר את הקונפליקטים הלא מודעים, במטרה לסייע לו לחיות ביום יום, ללא רגשות של אשמה, לחץ, אי שביעות רצון וכו'. לכן, בדרך כלל, מדובר בטיפול פסיכולוגי ממושך.

מניסיוני, גישה טיפולית זו מתאימה יותר למשברים בחיים, כגון: גירושין, תהליכי אבל וכן במצבי דיכאון וקשיים, שמתפרסים לתחומי חיים שונים. לדוגמא: אדם שאינו שבע רצון ממקום עבודתו ו/או מתחום עיסוקו; ובמקביל, חווה גם קונפליקטים בזוגיות. באופן כללי, הוא חש שאיננו מצליח למצוא את מקומו, או שהוא מוטרד לגבי הכיוון שחייו מקבלים.

טיפול באומנות (ציור, פיסול) - הינו טיפול פסיכותרפויטי, אשר בדרך כלל מבוסס על הגישה הפסיכודינמית. אלא שבמקום שיחות, מתמקדים באסוציאציות החופשיות, העולות מהיצירה האומנותית של המטופל. בטיפול באומנות, ברוב המקרים, המטפלים אינם פסיכולוגים. יחד עם זאת, הם מוכרים על ידי משרד הבריאות.

2. גישה משפחתית מערכתית - הטיפול מיועד למשפחות עם ילדים קטנים או בוגרים וכן לזוגות. בגישה זו, מטפלים בקשיים בקשרים בין בני המשפחה. לדוגמא: קשיי התנהגות של אחד הילדים, קושי בהצבת גבולות במשפחה, בעיות בתפקוד המשפחתי, מצבים של תוקפנות או אלימות במשפחה - מילולית או פיזית. כמו כן, טיפול בגישה משפחתית מערכתית מתאים ומסייע מאד גם למשפחות עם בן משפחה הסובל ממחלה קשה, נכות או לקויות משמעותיות (פיגור, שיתוק מוחין - CP וכו') ובמצבים של משבר משפחתי, כמו תהליך של אבל.

3. גישות טיפוליות מהדור החדש יותר, המבוססות על מחקרים.
לדוגמא, שיטת CBT - Cognitive Behavioral Therapy, המבוססת על התיאוריה כי יש קשר הדוק בין מחשבה, רגש והתנהגות. הטיפול מבוצע בשלבים.

שלב א': הדרכה על ההפרעה, מדוע היא מתרחשת, מהו המנגנון שעומד מאחוריה.

שלב ב': הקניית כלים להתמודדות עם הקושי, זיהוי המצבים, המחשבות והרגשות.

שלב ג': התמודדות עם הקשיים של המטופל בחיי היום יום, באמצעות שימוש בכלים שניתנו.

טיפול בשיטת CBT הינו טיפול ממוקד מאד. המטפל פעיל מאד - והמטופל נדרש לבצע משימות שונות בין הפגישות, עם סדר פעילויות מובנה, לפי הקושי. הטיפול מתאים במקרים של הפרעה פסיכיאטרית, שניתן להגדירה. לדוגמא: פוביה מטיסות, הפרעה טורדנית-כפייתית, חרדה חברתית, פוסט-טראומה, התקפי חרדה.

טיפול בילדים נעשה בצורה המזכירה משחק. צילום: שאטרסטוק
טיפול בילדים נעשה בצורה המזכירה משחק. צילום: שאטרסטוק

כיצד פועל טיפול CBT במציאות?

נציג מספר דוגמאות.

במקרה של התקפי חרדה, מלמדים את המטופל לזהות את המחשבות הגורמות לרגשות הלא נעימים ולהתפרצות של התקף החרדה. בשלב השני, מלמדים אותו באופן הדרגתי איך לשנות אותן, על מנת להפחית באופן משמעותי את התפרצות התקפי החרדה; ובשלב השלישי, מתמודדים עם מצבים בהם היו התפרצויות של התקפי חרדה, בעבר.

במקרים של טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית, המאופיינת במחשבות אובססיביות ובהתנהגות של טקסים - בשיטת טיפול זו, המטופל לומד לזהות את הקשר בין מחשבות וטקסים ואירועי חיים. הוא מקבל כלים להתמודד עם החרדות הרבות שמובילות למחשבות הטורדניות, לומד לשנות את המחשבות הטורדניות, באמצעות הסחת דעת, פיתוח דיבור פנימי ועוד. בשלב האחרון, עובדים עמו על הפסקה הדרגתית של ההתנהגויות הכפייתיות, כדי להפחית ולהפסיק את הטקסים.

ילדים הסובלים מאימפולסיביות וקושי לשלוט בתגובותיהם, מלמדים אותם לשלוט בתגובות באופן הדרגתי, בצורה המזכירה משחק. מזהים את המצבים הקשים לילד - הוא עוצר, נושם, בודק אפשרויות ואחר כך פועל.

CBT היא שיטה טיפולית יעילה, גם לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות קשות, כדוגמת סכיזופרניה ומאניה דיפרסיה (הפרעה דו-קוטבית), במקביל לטיפול תרופתי.

במקרה של מאניה דיפרסיה, חשוב לגרום לחולה לזהות מתי מתחילים השלבים של דיכאון או מאניה - ואז להיערך בהתאם. לדוגמא, אם חולה יודע שבשלב המאני הוא נהג לבזבז כספים, כאשר הוא מזהה את הסימנים המעידים על תחילת השלב המאני, כגון מצב רוח מרומם, הוא ימסור את כרטיסי האשראי לבן משפחה, כדי להימנע מבזבוז כסף בלתי מבוקר - ויפנה לפסיכיאטר, על מנת לשנות טיפול תרופתי, כדי להשיג איזון.

מהו טיפול פסיכולוגי בשיטת EMDR?

שיטת EMDR (Desensitization and Reprocessing Eye Movement) מבוססת על תיאוריה נוירולוגית ומיועדת לעיבוד מחדש של חוויות טראומטיות ועבור מצבים של פוסט טראומה. הטיפול בשיטת EMDR מומלץ ע"י ארגון הבריאות העולמי לטיפול בטראומות, כמו גם הטיפול ב-CBT.

טיפול EMDR הינו טיפול יעיל, ממוקד, דורש הכשרה ספציפית מאד מצד המטפל; והינו ידידותי ופשוט, עבור המטופל.

שיטה טיפולית נוספת הינה טיפול נרטיבי - המטופל מתבקש לספר את סיפור חייו ולהסביר את הרגשות. על ידי שינוי הדרך בה הוא מספר על חייו, הוא מצליח לשנות את הקונפליקטים.

מהו ההבדל בין טיפול פסיכולוגי לילדים, בהשוואה לטיפול במבוגרים?

בכל טיפול, המטרה הכללית הינה שיפור ברווחה הנפשית. לשם כך, בטיפול פסיכולוגי בקרב מבוגרים, נוטים לבצע שינויים (נסיעה שחלמתי לעשות - ולא העזתי; לחפש עבודה חדשה וכו'). לעומת זאת, בטיפול הפסיכולוגי בילדים, פעמים רבות השינוי המשמעותי מתחיל אצל ההורים; לדוגמא, כאשר מלמדים אותם איך לחזק את הילד, להכיל אותו ולהציב גבולות. הטיפול הינו רב-מערכתי: הורים, מערכות חינוכיות וילד. לעתים, ייערך קודם כל תהליך עם ההורים - ולאחר מכן בודקים את הצורך לעבודה מול הילד באופן ישיר.

חשוב לציין כי בישראל אין חוק המחייב כי טיפול פסיכותרפויטי יתבצע רק ע"י פסיכולוג.

יש אנשי מקצוע מהתחום הטיפולי, כגון עובדים סוציאליים, יועצים חינוכיים וקרימינולוגים, אשר עברו הכשרה מקצועית כפסיכותרפיסטים. לכן, בבחירת איש מקצוע - לטיפול פסיכולוגי - חשוב לבחור במטפל עם ניסיון בתחום טיפול ספציפי.

לילה קוסקוב היא פסיכולוגית חינוכית, מומחית בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT), מטפלת בקליניקה פרטית באילת.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
לילה קוסקוב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום