תינוק חדש: כל שצריך לדעת

(3)
לדרג

הולדת תינוק חדש היא אירוע מרגש ומשמח. מומלץ מאוד להיערך מראש: מתי להתחיל להניק? איך להתמודד עם קשיי השינה? איזה פריטים להכין בבית? מדריך

מאת: יעל וכמן טוגנדהפט

נולד לכם תינוק חדש במזל טוב - וזהו אירוע מרגש מאוד! יחד עם זאת, לצד תחושות האושר, "נולדות" גם הדאגות. התקופה הראשונית בבית איננה פשוטה כלל וכלל. תינוק חדש במשפחה מביא אתו הרבה קשיים, שלא ציפינו להם - ולא גילו לנו מראש כי יגיעו. לעיתים, הידיעה מראש עשויה להקל - כדי שנוכל להתכונן לכך. איך בכל זאת מסתגלים למצב החדש, ביתר קלות? על כך במאמר הבא.

מהם הקשיים השכיחים ביותר, לאחר לידת תינוק חדש?

עייפות היא התלונה השכיחה ביותר, לאחר הלידה. תינוקות רבים חווים ג'ט לג לאחר הלידה, הגורם להם להיות ערים בלילה - דווקא כשאנחנו הכי רוצים לישון. מלבד עייפות ותשישות לאחר הלידה, צפים גם ההורמונים והכאבים. ולכן זה כלל לא פשוט.

בהנקה, בניגוד להזנה מבקבוק, אין להסתכל על השעון. צילום: שאטרסטוק
בהנקה, בניגוד להזנה מבקבוק, אין להסתכל על השעון. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להיערך לקשיים לאחר לידת תינוק חדש?

נסו להיעזר ככל הניתן בסביבה תומכת, בתקופה הראשונית בבית. למשל: עזרה עם אוכל, כביסות וסדר - יאפשרו לכם להתמקד בטיפול בתינוק, בשינה וצבירת כוחות להמשך. אל תהיו "צדיקים": הגבילו את מספר המבקרים עד שתתאוששו ועד שתרגישו מוכנים לכך.

מהי תופעת "בייבי בלוז"?

נשים רבות חוות ביום השלישי לאחר הלידה תופעה הנקראת "בייבי בלוז", המלווה בבכי ומצב רוח ירוד. זוהי תופעה הנובעת משינוי הורמונלי - והיא טבעית לחלוטין. תמיכה, מנוחה ועזרה יסייעו להתמודד עם ה"בייבי בלוז". חשוב לראות כי התופעה חולפת - ובמידת הצורך, לפנות לעזרה. כדאי לזכור, שיש צורך בהרבה סבלנות והבנה. עם הזמן מתרגלים למצב החדש. בינתיים, קבלו בהבנה את הקושי.

מתי כדאי להתחיל להניק?

אם את מעוניינת להניק, רצוי להתחיל להניק כמה שיותר סמוך ללידה. חשוב לדעת: לרוב, הנקה איננה קלה בהתחלה. ולכן, מומלץ להיעזר כמה שיותר במדריכות הנקה.

בהנקה, בניגוד להזנה מבקבוק, אין להסתכל על השעון - אלא להניק בכל פעם שהתינוק מראה סימני רעב ראשוניים (תנועת חיפוש, ליקוק הידיים וכו'). בכי הינו סימן מאוחר לרעב. עם הזמן, צפוי שייבנה סדר יום, לפיו נדע מתי התינוק צפוי לאכול. אם מתקיימות הדרכות הנקה קבוצתיות, בבית החולים בו ילדתם - מומלץ להיכנס, לשמוע ולחוות את ההדרכה.

אם אינך מניקה, תודרכי ע"י האחיות כיצד להאכיל את תינוקך, עם בקבוק המכיל תרכובות מזון לתינוקות - בכמות הנכונה ובזמנים הדרושים.

מהו ה"ציוד" שיש לארגן בבית, לקראת לידה, מבחינת תרופות ובגדים וכו'?

חשוב לארגן את הבית לקראת החזרה הביתה - ולקנות את כל הציוד הראשוני הנדרש, כדי למנוע ריצות מיותרות, בימים הראשונים.

מד חום דיגיטלי: רך ומהיר - 10 שניות. חום מעל 37.7 או נמוך מ-36 מחייב פניה לרופא.

חשוב שיהיה בבית, לעת הצורך, תכשיר להורדת חום, דוגמת נובימול ואקמולי, המתאים במיוחד לפעוטות כבר מגיל לידה - ועד שלוש שנים. יש להתאים מינון, ע"פ משקל הגוף.

ויטמין D3 - מומלץ מגיל לידה ועד גיל שנה; המינון הדרוש הינו 400 יחידות בינלאומיות (כל טיפה מכילה 200 יחידות בינלאומיות; ולכן יש לתת 2 טיפות), אלא אם ניתנה הוראה רפואית אחרת.

אבקת כביסה ומרכך לתינוקות (כגון תינוקלין) - מומלץ לכבס את הכל מראש, טרם המגע עם התינוק, עם אבקה ומרכך היפואלרגניים, כדי למנוע גירוי אלרגני. במידת האפשר, עשו זאת לפני הלידה.

ביגוד ראשוני - מספר בגדי גוף, רגליות, אוברולים, כובע וגרביים. עובי הבגד תלוי בעונת השנה. בחודש הראשון, מומלץ להלביש את התינוק בשתי שכבות עליונות ושכבה אחת תחתונה. בקיץ, ביגוד דק מכותנה; ובחורף, רצוי להלביש גם שכבה נוספת תחתונה, מבד עבה ומחמם, כגון פלנל. כמו כן, אם הרגליים קרות - יש לגרוב גם גרביים. חשוב להקפיד שהביגוד יהיה נוח ולא הדוק מדי. לשיקולכם: ניתן לקנות סט אחד חגיגי, ליציאה מביה"ח - הביתה.
רצוי שלא לקנות כמות גדולה של בגדים, מכיוון שמקבלים מתנות - וגם כי התינוקות גדלים מהר; והביגוד הראשוני כבר איננו מתאים...

שמיכה - חשוב לזכור להביא את השמיכה לביה"ח כבר ליום השחרור. אם העונה היא קיץ - שמיכה דקה; ואם חורף - שמיכה מחממת ועבה.

סלקל - מושב בטיחות בעל תו-תקן (בתוקף עד 5 שנים מייצורו). חשוב לדעת: ללא סלקל או כיסא בטיחות, לא ניתן להשתחרר מבית החולים.

עריסת תינוק - גודלה קטן ומשרה ביטחון על התינוק. ניתן (ואף רצוי) למקם אותה ליד מיטת ההורים. המלצת משרד הבריאות היא להשכיב את התינוק בחדר ההורים, במשך חצי שנה לפחות. כיום, ניתן לשכור עריסת תינוק לתקופה הנחוצה, או לרכוש עריסה.

באמבטיות הראשונות התינוק יחוש חוסר ביטחון - ועל כן יבכה. צילום: שאטרסטוק
באמבטיות הראשונות התינוק יחוש חוסר ביטחון - ועל כן יבכה. צילום: שאטרסטוק

מוניטור נשימה - ישנם מספר סוגים בשוק, כגון בייבי סנס. המטרה היא לאתר מצוקה נשימתית. חשוב לציין כי לא הוכח כמונע - אך בהחלט מרגיע את ההורה. אל תשכחו לכבות את המוניטור בעת הרמת התינוק, כדי לחסוך אזעקות מלחיצות ומיותרות!

מצעים לעריסה - ובהמשך גם למיטת תינוק.

שידת החתלה עם משטח החתלה - שם נחליף חיתולים לתינוק. חשוב מאוד: לא להשאיר בשום אופן תינוק ללא השגחה על המשטח (אפילו לא לשנייה!) - כדי למנוע נפילה. טרם החלפת הביגוד או החתלה, יש להכין את כל מה שנדרש מראש.

תמ"ל - תרכובות מזון לתינוקות. גם אם את מיניקה, רצוי שיהיה בבית (במידת הצורך).

בקבוק (במידה ומתוכננת הנקה, רצוי כזה שהכי דומה לפטמת אם).

משאבת חלב (ניתן לשכור) וסט סטרילי מתאים: לעיתים נחוץ, לשם הגברת ייצור החלב, כשאת מיניקה, או כאשר תרצי להיעזר בסביבה - שתאכיל בבקבוק עם חלב אם.

מחלק מנות - יסייע עם כמויות תמ"ל נדרשות ומוכנות מראש.

סטריליזטור - את כל הבקבוקים, יש לחטא טרם השימוש, עד גיל שנה - ע"פ המלצת משרד הבריאות.

מברשת לניקוי בקבוקים.

חיתולים - בזמן ההחתלה, חשוב להקפיד על ניקוי אזור החלציים מלמעלה למטה (לכיוון הטוסיק), כדי למנוע חדירת חיידקי מעיים לאברי המין של התינוק.

משחה לטוסיק.

מגבונים - רצוי היפואלרגניים, המיועדים לתינוקות בלבד.

אמבט + מעמד ייעודי מתאים לסוג האמבט, יציב ובגובה הנכון - כדי לאחוז את התינוק בבטחה. הרבה הורים חוששים מאוד מהאמבטיות הראשונות. נסו להיעזר באדם מנוסה. טרם הרחצה - חשוב לבדוק כי האמבט עומד יציב. באמבט, רצוי לשים דפני או כרית צפה - חשוב לתמיכה ובטיחות. בכל מקרה, לעולם לא עוזבים את התינוק בתוך המים, כדי למנוע החלקה או חלילה טביעה. תמיד יש לאחוז בתינוק בעת הרחצה - ולהיתמך בדפני או הכרית. זכרו לקחת עמכם את המגבת ולהכין מראש את כל הציוד הנדרש: סבון ושמפו קרוב לאמבט ועל משטח ההחתלה - חיתול, קיסם, אלכוהול לחיטוי הטבור ובגדים. כל זאת, מכיוון שאין להשאיר בשום אופן תינוק ללא השגחה על משטח ההחתלה - וגם כדי למנוע התקררות. כשקר לתינוק שלנו - הוא איננו רגוע. ייתכן כי באמבטיות הראשונות, התינוק יחוש חוסר ביטחון במהלך הרחצה - ועל כן יבכה (זוהי הדרך שלו לתקשר אתנו בגיל זה). עם הזמן, ילמד התינוק לאהוב את האמבטיה - ולא ירצה לצאת. ניתן לעטוף את התינוק עם חיתול בד - ולהכניסו למים לאט לאט; זאת, במטרה לתת לו תחושת ביטחון בעת הרחצה, אך רק בתנאי שאתם חשים בטוחים באחיזתו. כאשר יירגע, ניתן להסיר את החיתול בד - ולסבן את התינוק.

מגבת - הקפידו לייבש היטב את אזור הקפלים וגדם הטבור, לאחר הרחצה.

מד טמפרטורה לאמבטיה ולחדר: יש לוודא כי טמפרטורת המים הינה הטמפרטורה המומלצת: 37 מעלות, טרם הכנסת התינוק למים. מלבד מד טמפרטורה, יש לוודא עם מרפק היד כי המים אכן נעימים - ולא לסמוך על הקריאה המופיעה על גבי מד הטמפרטורה.

יש לחמם את החדר, טרם האמבטיה - לטמפרטורה של 25 מעלות; ולוודא, באמצעות מד טמפרטורה. בסיום הרחצה, יש להוריד את הטמפרטורה בחדר לטמפרטורה מומלצת של 22 עד 24 מעלות (ע"פ המלצת משרד הבריאות).

אלכוקסידין או אלכוהול 70% וקיסמים לחיטוי הטבור. החיטוי מבוצע סביב הגדם - ולא על גבי העור. יש לחטא את הגדם כל החתלה ולאחר הרחצה. אם תקפידו על כך, הגדם ינשור תוך מספר שבועות. אם הגדם לא נשר תוך חודש, או אם הופיעו אודם, דימום או הפרשה - מומלץ לפנות לייעוץ רפואי.

מקלוני אוזניים ייעודים לקטנטנים.

מסרק מתאים ורך לתינוק.

תכשירים להקלה על גזים, כגון סימיקול. לרוב, מתחיל בין השבוע השני לרביעי - לאחר הלידה; וחולף סביב גיל 3 עד 4 חודשים. ניתן להקל עם תכשירים ועם הרבה מגע. עיסוי תינוקות נמצא כמרגיע - ומקל על הכאב.

מוצץ (לבחור סוג אחד ולקנות אחד), כי ייתכן שתצטרכו לרכוש עוד הרבה - עד שימצא זה שתינוקכם יאהב. מוצץ עשוי ליצור בלבול עם ההנקה - ולכן ההמלצה לתת מגיל חודש, כאשר ההנקה כבר מבוססת.

חיתולי טטרא.

מנשא - יוצר קירבה וחום עם ההורה; ולרוב מרגיע את התינוק. בחרו מנשא שיהיה לכם נוח - יש לוודא כי המנשא מתאים לתינוקות מגיל לידה.

תיק החתלה שניתן לתליה על העגלה ולנשיאה על הגב - רחב ונוח.

ברזל מסוג פריפל 3 של טיפטיפות - מומלץ מגיל 4 חודשים, למניעת אנמיה של חוסר ברזל; ועד גיל שנה וחצי. אחד היתרונות של פריפל 3 של טיפטיפות - שהוא נספג גם עם חלב!

מספריים לגזירת ציפורניים (לא להתחלה) - אסור לגזור ציפורניים עד גיל חודש, מכיוון שהציפורן דבוקה לעור בשלב זה. אם התינוק שורט את עצמו הרבה, ניתן לשים כפפות או גרב על כפות הידיים, לסירוגין.

עגלה - כזו שקל לקפלה, קלה ויציבה.

מיטה - לרוב שימושי מגיל חצי שנה, בערך.

התאזרו בסבלנות - ועם הזמן תיהנו מהפלא החדש, שהצטרף למשפחה!

יעל וכמן טוגנדהפט היא אחות מוסמכת, מחלקת יולדות תל השומר; יועצת שינה, מדריכת הנקה ומדריכת הורים לעיסוי תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום