מזון נטול גלוטן - יוזל בקרוב?

(0)
לדרג

תלוי את מי שואלים. משרד הבריאות מאמץ שורת צעדים שמטרתם להוזיל מזון נטול גלוטן. ארגון זכויות הצליאק: החולים לא ירגישו בצעדים אלה

מאת: מערכת zap doctors

בשורה לחולי צליאק: משרד הבריאות מודיע היום (א') על השלמת מהלך להוזלה משמעותית של מזון נטול גלוטן. זאת באמצעות אימוץ של המלצות הוועדה הבינמשרדית שכללה את נציגי משרדי הבריאות, הכלכלה, האוצר והביטוח הלאומי. בראש הוועדה עמד פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות.

הוועדה בחנה ואפיינה את הסיבות למחירו הגבוה של המזון ללא גלוטן. לאחר בחינת כלל ההיבטים, גיבשה הוועדה שורה של פעולות על מנת להקל על החולים ולהוריד את מחירם של המוצרים.

מבין המלצות הוועדה החליט שר הבריאות יעקב ליצמן לאמץ מספר צעדים שיביאו להקלה מהותית במחירי המזון ללא גלוטן, ובראשם הפעולות הבאות:

1. תמיכה במפעלים שייצרו מזון ללא גלוטן, בהיקף של 9 מיליון ¤. פעולה זו צפויה להגביר את היצע ואת התחרות בשוק המזון נטול הגלוטן, ולהביא לירידה משמעותית במחירו.

2. הקלות רגולטוריות על ייצור מזון ללא גלוטן בישראל ומתן הקלות מתאימות תוך שמירה על בריאות הציבור למפעלים שייצרו מזון ללא גלוטן.

3. הקלות רגולטוריות על היבוא של מזון ללא גלוטן, באופן שיאפשר ליבואנים להגדיל את מגוון המוצרים ולהוזיל את מחירם.

שר הבריאות יעקב ליצמן: "מדובר במהלך חברתי חשוב, מתוך מחויבות והכרה בזכויות אלו הסובלים ושנדרשים למזון ללא גלוטן. כבר כעת ניתן לראות את הניצנים הראשונים של ירידה במחיר ונפעל להמשך מגמה זו לטובת אוכלוסיית החולים. תודתי לשרי האוצר והכלכלה על שיתוף הפעולה המיוחד לטובת המהלך".

יו"ר הוועדה הבינמשרדית פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי המהלך יביא להגדלת מגוון המוצרים של מזון נטול גלוטן, במקביל להורדת מחירי המוצרים, על מנת לאפשר לחולי הצליאק בישראל נגישות למזון באיכות נאותה הנדרש להם ובמחיר סביר.

לדברי דן סולומון, ארגון זכויות הצליאק: "הוועדה ממליצה על תמיכה ישירה בכל חולה צליאק, בגובה 240 שח לחודש. קרי המדינה מכירה ביוקר המחיה של חולי הצליאק, ומעריכה אותו בשיעור של 2,880 שח לשנה. על אף המלצות הוועדה, שר הבריאות בוחר שלא ליישם המלצה ברורה ומתחייבת זאת.

פתרון התמיכה באמצעות 9 מיליון שאומץ על ידי שר הבריאות - וטרם יצא אל הפועל במלואו כשלעצמו, מגיע דרך מרכז השקעות במכרז ליצרני לחם.

אין בתכנית של משרד האוצר והבריאות כדי להוזיל את הרכיבים של המוצרים. במקרה הטוב אולי ישתנה מגוון המוצרים, אך המחיר לא יירד ויוקר המחייה של הצליאקים לא ישתנה. התמיכה המוצעת על ידי שר הבריאות לא מגיעה ישירות לחולי הצליאק, והם לא ירגישו אותה כלל".

בואו לדבר על זה בפורום צליאקה וקרוהן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום