ניתוח בריאטרי חוזר: מתי ומדוע?

(1)
לדרג
תוכן מקודם

חלק מהמנותחים לאחר "ניתוח קיצור קיבה" יזדקקו לניתוח חוזר. האם ניתוח חוזר מסוכן יותר מהניתוח הראשון? מה עשוי להגביר את סיכוי ההצלחה?

רופא כירורג
077-9977287 (מספר מקשר)

בשני העשורים האחרונים, נרשם גידול עצום בהיקף הניתוחים הבריאטריים המבוצעים בישראל. ניתוחים אלה, המכונים בפי העם "ניתוחי הרזיה" או "ניתוחי קיצור קיבה", נחשבים לאחד האמצעים היעילים, בהתמודדות של הרפואה המודרנית עם התחלואה סביב השמנה, שהפכה למגיפה בעולם המערבי. למרות יעילות הניתוחים, חלק מהמנותחים - לאחר הניתוח הבריאטרי הראשון, שוקלים לעבור ניתוח בריאטרי נוסף.

מהן הסיבות לניתוח בריאטרי חוזר?

ישנם שני גורמים מרכזיים, שיובילו לשקול ביצוע ניתוח בריאטרי נוסף. הגורם הראשון: סיבוכים לאחר הניתוח; והגורם השני: כישלון הניתוח - ותוצאות שאינן משביעות רצון.

ניתוח מעקף קיבה. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח מעקף קיבה. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

מתי קם צורך בניתוח בריאטרי חוזר, על רקע "סיבוכים"?

הניתוחים הבריאטריים השכיחים שמבוצעים בישראל מתחלקים לשתי קבוצות: בקבוצה הראשונה כלולים ניתוחים שמובילים לירידה במשקל בעקבות מגבלה באכילה כמותית, כמו ניתוחי טבעת וניתוח שרוול קיבה. קבוצה שנייה של ניתוחים משלבים מגבלה באכילה כמותית עם שינויים מטבולים ותת ספיגה מוגבלת של חלק מאבות המזון ותוספי מזון מסוימים. למשל, ניתוח מעקף קיבה קלאסי וניתוח מיני מעקף קיבה המבוסס על שילוב של יצירת שרוול קיבה עליו מושק פיתול מעי דק.

מנתחים מעטים מבצעים ניתוחים אחרים שבהם הירידה במשקל נוצרת בעקבות ספיגה מוגבלת של מרכיבים רבים של המזון המנותח, מכיוון שאחוז הסיבוכים המטבוליים בניתוחים אלו הוא גבוה יחסית.

ברוב הניתוחים אחוז הסיבוכים נמוך יחסית ומושפע ממורכבות הניתוח ומניסיונו של המנתח.

מהי הכוונה, כאשר מדובר על "כישלון של ניתוח בריאטרי"?

הצלחת הניתוח הבריאטרי נמדדת בירידה במשקל הצפוי בכל סוג של ניתוח ועל שמירת משקל גוף תקין לאורך זמן, לפחות לחמש שנים מיום הניתוח. הצלחה לפי קנה מידה זה מושגת רק אצל חלק מהמנותחים. רוב המנותחים יורדים במשקל בשנה שלאחר הניתוח, אולם לאחר מכן חלקם מתחילים לעלות במשקל ומעטים חוזרים למשקלם לפני הניתוח. מצב כזה הינו מצב של כישלון בניתוח מאחר והתוצאות המקוות לא הושגו: הירידה במשקל הייתה מעטה או לא נשמרה לאורך זמן.

למה זה קורה? מהם הגורמים המרכזיים לכישלון של ניתוח בריאטרי?

הצלחתו של הניתוח הבריאטרי תלויה רבות בהתנהלותו של המנותח לאחר הניתוח. הניתוח אומנם אמור להוביל לירידה במשקל, אך הוא רק אמצעי אחד מני רבים ויש לשלבו עם אמצעיים נוספים כגון: שינוי בהרגלי התזונה והרגלי החיים - שילוב של פעילות גופנית מודרכת, ייעוץ ומעקב תזונתי ולעיתים תמיכה רגשית -נפשית.

בחלק מהמרכזים הרפואיים בהם מתבצעים ניתוחים בריאטריים, ישנו מערך שלם של תמיכה למטופלים, העוברים הדרכה לפני הניתוח ומקבלים ליווי רב תחומי אחרי הניתוח. מי שאיננו מקבל תמיכה מתאימה - עלול להיכשל. הרבה מנותחים מניחים, כי הניתוח הוא "קסם" שיאפשר להם לרדת במשקל מבלי שתידרש מהם השקעה אישית נוספת להשגת המטרה וזוהי טעות גדולה.

כדי שניתוח בריאטרי ישיג את מטרתו המלאה, הניתוח חייב להיות משולב עם אמצעים נוספים שנדרשים מהמנותח לאחר הניתוח. מנותח שימשיך לאכול יותר מדי קלוריות ולא ישלב פעילות גופנית מודרכת, לא יצליח לשמור על התוצאות הצפויות של הניתוח. רגעים של משבר בתקופת הירידה במשקל מוכרים היטב, לכן ליווי או תמיכה של צוות רב תחומי - דיאטנית ופסיכולוגית קלינית - עשויים להעניק את הכלים הנדרשים בהתמודדות ובשמירה על שינוי אורח חייו של המנותח. מנותח שלא הצליח להשיג או לשמור על תוצאות הניתוח, ימצא את עצמו שוקל ניתוח חוזר.

למי מתאים ניתוח חוזר?

לפני החלטה על ניתוח חוזר, יש לברר מה היו תוצאות הניתוח הראשון ומה הסיבה לכך שהמטופל מעוניין בניתוח חוזר. האם היו סיבוכים מיוחדים, בלתי צפויים, או עצירה בירידה במשקל ונטייה לעליה חוזרת. לפעמים טיפול בסיבוכים קלים יכול לשפר את המצב, ללא צורך בניתוח בריאטרי חוזר. לפעמים אין מנוס מלבחור בשיטה חדשה, אך בכל מקרה יש צורך במתן הסברים על חשיבות שיתוף הפעולה לאחר הניתוח - מעקב מתמיד וליווי דיאטני פסיכולוגי ופעילות גופנית מודרכת. בלעדיהם גם הניתוח החוזר יכשל.

מנותח שיאכל יותר מדי קלוריות, לא יצליח לשמור על התוצאות. צילום:שאטרסטוק
מנותח שיאכל יותר מדי קלוריות, לא יצליח לשמור על התוצאות. צילום:שאטרסטוק

מהו "ניתוח בריאטרי שמתאים למטופל"? על פי מה נקבעת מידת ההתאמה?

חלק גדול מהמועמדים לניתוח בריאטרי סובלים לא רק מהשמנת יתר, אלא גם מסיבוכים הרבים של ההשמנה כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, דום נשימה בשינה, בעיות בפוריות, כאבים במפרקים השונים. בחירת סוג הניתוח מותאם לכל מועמד, כאשר הדגש מושם על השגת שתי מטרות עיקריות: ירידה במשקל וטיפול מגביל בסיבוכי ההשמנה. לכן הניתוחים מוגדרים לא רק בריאטריים, אלא גם מטבוליים. בחירת סוג הניתוח מותאם לפיכך לא רק למשקל העודף של המועמד, אלא גם לתחלואה הנלוות. איזון הסוכרת והפסקת הטיפול באינסולין או לפעמים בכל תרופה אחרת, איזון לחץ דם , ירידה ברמת השומנים בדם, הפסקת דום הנשימה בשינה, שיפור בפוריות של נשים צעירות - הן השפעות של הניתוחים המטבוליים-בריאטריים. כל בחירת ניתוח והתאמתו למטופל היא קריטית ודורשת מומחיות של רופאים מנוסים בתחום.

מהם הסיכויים להצליח בניתוח בריאטרי חוזר?

הסיכויים להצלחת ניתוח בריאטרי חוזר תלויים לא רק בבחירת הניתוח המתאים, אלא גם בהבנתו של המנותח לאחר הניתוח, על הצורך בשינוי באורח החיים, בתמיכה משפחתית ורפואית רב מערכתית - תזונאית, פסיכולוגית, פעילות גופנית, רופא משפחה. ניתוחים בריאטריים דורשים מחויבות הן מצד המנותח להמשך מעקב, והן מצד המערך הרפואי. יש צורך בלווי ותמיכה נדרשת המותאמת לכל מנותח.

האם ניתוח חוזר נחשב למסוכן יותר?

כן. בכל ניתוח חוזר רמת הסיכונים עולה. למרות שמרבית הניתוחים הבריאטריים מבוצעים בשיטה לפרוסקופית, נוצרים שינויים רבים בחלל הבטן, באנטומיה של האברים שנותחו, לעיתים יש הידבקויות, או שינויים בלתי צפויים אשר הופכים את הניתוח החוזר למאתגר ומורכב יותר, ומצריך מהמנתח מיומנות מתאימה. לכן, בטרם ביצוע ניתוח בריאטרי חוזר יש לשקול היטב את נחיצותו ויעילותו - וכן לבחור כירורג בעל ניסיון בביצוע ניתוחים בריאטריים חוזרים.

ד"ר איון שוורץ הוא מומחה לכירורגיה לפרוסקופית ובריאטרית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום