תרופה חדשה לעצירות כרונית

(15)
לדרג

בשורה לסובלים מעצירות כרונית: חברת התרופות היפנית טקדה משיקה בישראל תרופה חדשה בשם אמיטיזה שהוכחה כיעילה בשיפור הסימפטומים ומשפרת איכות חיים. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

כ-14% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלים מעצירות כרונית וכתוצאה מכך בפגיעה משמעותית באיכות החיים. עצירות קשורה באופן מובהק לירידה בפרודוקטיביות בעבודה ובמקביל, לעלייה בהוצאות הרפואיות, הן של הסובלים ממנה והן של מערכות הבריאות. בחולים עם עצירות כרונית אף נצפתה ירידה בהערכה פיזיקאלית ומנטלית כחלק ממדדי איכות החיים.

בימים אלה משיקה חברת התרופות היפנית טקדה (Takeda) בישראל את אמיטיזה, (Amitiza (Lubiprostone - תרופה חדשנית לטיפול בתסמונת מעי רגיז עם עצירות (IBS-c) בנשים (מעל גיל 18) במינון של 8 מק"ג פעמיים ביום ולטיפול במבוגרים הסובלים מעצירות כרונית מסיבה לא ידועה (CIC) ומעצירות עקב שימוש באופייטים עם כאב כרוני שאינו ממקור סרטני (OIC) במינון של 24 מק"ג פעמיים ביום. אמיטיזה קיבלה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) כבר בשנת 2006 ומאז ועד היום טופלו בה בהצלחה מיליוני בני אדם ברחבי העולם.

לאמיטיזה מנגנון ייחודי הגורם להגברת הפרשת הנוזלים במעי הדק, דבר המגביר את תנועתיות המעיים ומזרז את מעבר הצואה. בנוסף, הטיפול באמיטיזה משפר את התופעות הנלוות לעצירות, בהן: נפיחות ואי נוחות בטנית שהם שני התסמינים המשפיעים ביותר על איכות החיים באוכלוסייה הסובלת מעצירות כרונית.

צירות קשורה באופן מובהק לירידה בפרודוקטיביות בעבודה. צילום: שאטרסטוק
צירות קשורה באופן מובהק לירידה בפרודוקטיביות בעבודה. צילום: שאטרסטוק

הטיפול המקובל בסובלים מעצירות כרונית משלב המלצות על שינוי בהרגלי החיים וצריכת סיבים מוגברת, לצד שימוש במשלשלים אוסמוטיים, ובמקרים קשים יותר - בלקסטיבים ממריצים. השפעתם של משלשלים אלו היא קצרת טווח והם אינם נותנים מענה לכלל התסמינים הנלווים לעצירות, כגון: נפיחות בטנית, תחושת חוסר התרוקנות מלאה, כאב ומאמץ בעת עשיית צרכים. השלב הטיפולי הבא כולל ממריצים פרוקינטיים עליהם נמנית אמיטיזה.

יעילות ובטיחות התרופה נבדקו והוכחו מחקרית בסוגים שונים של חולים: אמיטיזה הציגה יעילות בעצירות בשני מחקרי פאזה III בחולי עצירות כרונית שמקורה לא ידוע ((CIC. במחקרים אלו נצפה שלכ-60% מהמטופלים הייתה יציאה ספונטנית תוך 24 שעות ובנוסף, המטופלים שקיבלו אמיטיזה חוו שיפור בסימפטומים הקשורים לעצירות, כגון: נפיחות ואי נוחות בטנית וכן לחומרתה. גם בשני מחקרי פאזה III לטיפול בעצירות בנשים אשר סובלות מ IBS, הוכחה יעילות התרופה ונצפה כי שיעור המגיבות לטיפול הולך ועולה עם זמן הטיפול. בנוסף, הציגה אמיטיזה יעילות בעצירות עקב שימוש באופיאטים בשלושה מחקרי פאזה III, בהם נצפה שיפור משמעותי במספר היציאות הספונטניות ושיפור במדדים נוספים, כגון: חומרת העצירות ומאמץ בעת עשיית צרכים.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר, כפי שמצוינות בעלון לרופא, הן: בחילה, שלשול, כאב ראש, כאב בטן ובטן נפוחה. תופעות נוספות, שבגינן יש להפסיק טיפול ולפנות לרופא: עילפון (סינקופה) ולחץ דם נמוך, שלשול חמור או מחמיר במהלך הטיפול, תגובות של רגישות-יתר/אלרגיה. התרופה מיועדת למבוגרים מגיל 18. למידע מלא כולל התוויות נגד, אזהרות, ת"ל חמורות ועוד, יש לעיין בעלון לרופא כפי שפורסם על ידי משרד הבריאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום